Rozdział 8 - Turystyczny Fundusz Pomocowy - Szczególne zasady rachunkowości oraz sprawozdań z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.588

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 2021 r.

Rozdział  8

Turystyczny Fundusz Pomocowy

§  40. 
1. 
Aktywa i zobowiązania Turystycznego Funduszu Pomocowego są ujmowane w księgach rachunkowych Funduszu oddzielnie od funduszy własnych oraz innych funduszy wyodrębnionych.
2. 
Zdarzenia gospodarcze dotyczące Turystycznego Funduszu Pomocowego są ujmowane odrębnie od operacji Funduszu oraz odrębnie od innych funduszy wyodrębnionych.
3. 
Roszczenia i zobowiązania, jak również spłata kredytów i pożyczek udzielonych na rzecz Turystycznego Funduszu Pomocowego są pokrywane wyłącznie z jego środków.
§  41. 
Przychody zasilające Turystyczny Fundusz Pomocowy stanowią:
1)
należne od organizatorów turystyki kwoty obejmujące:
a)
wpłaty organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15ka ust. 4 pkt 1 ustawy COVID-19,
b)
opłaty wniesione przez organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15ka ust. 4 pkt 2 ustawy COVID-19;
2)
należne składki od organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 5 ustawy COVID-19;
3)
odsetki od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 2 ustawy COVID-19;
4)
przychody z lokat Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 3 ustawy COVID-19;
5)
otrzymane raty tytułem zwrotów uprzednio dokonanych wypłat z Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 17 ustawy COVID-19;
6)
wpłaty tytułem pokrycia kosztów realizacji przez Fundusz wypłat z Turystycznego Funduszu Zwrotów;
7)
inne przychody.
§  42. 
1. 
Należne wpłaty i opłaty od organizatorów turystyki, o których mowa w § 41 pkt 1, są ujmowane jako przychód Turystycznego Funduszu Pomocowego na podstawie złożonych przez nich wniosków, o których mowa w art. 15ka ust. 2 ustawy COVID-19.
2. 
Należne wpłaty i opłaty od organizatorów turystyki są ujmowane w miesiącu złożenia wniosku przez przedsiębiorcę.
3. 
Należne składki od organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 5 ustawy COVID-19, są ujmowane jako przychód Turystycznego Funduszu Pomocowego na podstawie przekazywanej przez organizatorów turystyki informacji o wysokości należnej składki, o której mowa w art. 15kc ust. 9 pkt 2 ustawy COVID-19.
§  43. 
Koszty pokrywane ze środków Turystycznego Funduszu Pomocowego stanowią:
1)
dokonane na rzecz organizatorów turystyki wypłaty na pokrycie zwrotów podróżnym wpłat należności za imprezy turystyczne w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności uniemożliwiających realizację imprezy turystycznej, o których mowa w art. 15kc ust. 14 ustawy COVID-19;
2)
koszty realizacji wypłat z Turystycznego Funduszu Zwrotów;
3)
koszty obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego, stanowiące koszty związane z obsługą Turystycznego Funduszu Pomocowego, obejmujące w szczególności:
a)
koszty obsługi rozliczeń wpłat i składek należnych od organizatorów turystyki,
b)
koszty gromadzenia i przetwarzania danych zawartych we wnioskach o wypłatę środków z Turystycznego Funduszu Pomocowego,
c)
koszty wynagrodzeń i szkoleń pracowników zajmujących się obsługą Turystycznego Funduszu Pomocowego wraz z narzutami, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne,
d)
koszty amortyzacji składników majątkowych oraz wartości niematerialnych i prawnych Turystycznego Funduszu Pomocowego do obsługi rozliczeń, o których mowa w lit. a, oraz przetwarzania danych, o których mowa w lit. b,
e)
koszty związane z utrzymaniem systemów informatycznych w zakresie niezbędnym do obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego,
f)
koszty przeprowadzania przez Fundusz czynności sprawdzających w stosunku do organizatorów turystyki lub podróżnych, na rzecz których dokonana została wypłata z Turystycznego Funduszu Pomocowego,
g)
koszty usług doradczych i prawnych w zakresie obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego,
h)
koszty audytu bezpieczeństwa informacji,
i)
koszty stałe utrzymania Funduszu w części przypadającej na obsługę Turystycznego Funduszu Pomocowego;
4)
koszty zwrotnego finansowania udzielonego ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego;
5)
koszty odsetek od otrzymanych kredytów i pożyczek;
6)
wpłaty i opłaty zwrócone do organizatora turystyki, o których mowa w art. 15ka ust. 5 ustawy COVID-19, w przypadku negatywnej weryfikacji wniosku lub pozostawienia wniosku bez rozpoznania;
7)
kwoty przekazane na Fundusz Przeciwdziałania COVID-19, o których mowa w art. 15kc ust. 22 ustawy COVID-19, a w przypadku jego likwidacji - przekazane bezpośrednio do budżetu państwa;
8)
pozostałe koszty.
§  44. 
1. 
Koszty obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego za dany miesiąc kalendarzowy są ujmowane przez Fundusz na koniec tego miesiąca jako należność od Turystycznego Funduszu Pomocowego.
2. 
W rachunku zysków i strat koszty administracyjne Funduszu są prezentowane po pomniejszeniu o ujęte w nich koszty obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego.
3. 
Nabyte ze środków Turystycznego Funduszu Pomocowego rzeczowe składniki majątku oraz wartości niematerialne i prawne są ewidencjonowane odrębnie, a ich amortyzacja obciąża Turystyczny Fundusz Pomocowy.
§  45. 
1. 
Fundusz jest zobowiązany do prowadzenia rejestru złożonych przez organizatorów turystyki wniosków, o których mowa w art. 15ka ust. 2 ustawy COVID-19.
2. 
Rejestr wniosków, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w podziale na organizatorów turystyki i zawiera:
1)
numer wniosku;
2)
datę złożenia wniosku;
3)
dane identyfikujące organizatora turystyki składającego wniosek, w szczególności NIP, nazwę i adres siedziby organizatora turystyki;
4)
dane wymienione w art. 15ka ust. 8 ustawy COVID-19;
5)
łączne kwoty należne od organizatorów turystyki, w tym:
a)
należne wpłaty organizatora turystyki, o których mowa w art. 15ka ust. 4 pkt 1 ustawy COVID-19,
b)
należne opłaty organizatora turystyki, o których mowa w art. 15ka ust. 4 pkt 2 ustawy COVID-19;
6)
łączne kwoty faktycznie wpłacone przez organizatorów turystyki, w podziale na wpłaty i opłaty;
7)
zwroty uprzednio dokonanych wpłat do Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15ka ust. 5 ustawy COVID-19, w przypadku negatywnej weryfikacji wniosków lub pozostawienia wniosków bez rozpoznania;
8)
łączne kwoty pozostające do zapłaty na koniec miesiąca przez organizatorów turystyki, w podziale na pozostające do zapłaty: wpłaty i opłaty;
9)
zwroty środków na Fundusz Przeciwdziałania COVID 19, o którym mowa w art. 15kc ust. 22 ustawy COVID-19, a w przypadku jego likwidacji - zwroty bezpośrednio do budżetu państwa.
3. 
Na podstawie danych zawartych w rejestrze wniosków tworzony jest na koniec miesiąca:
1)
raport otrzymanych w okresie sprawozdawczym wpłat i opłat w podziale na organizatorów turystyki;
2)
raport kwot wpłat i opłat pozostających do zapłaty w podziale na organizatorów turystyki.
§  46. 
1. 
Fundusz na potrzeby sporządzanych sprawozdań jest zobowiązany do prowadzenia rejestru należnych składek na rzecz Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 5 ustawy COVID-19.
2. 
Rejestr składek, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w podziale na organizatorów turystyki i zawiera:
1)
numer informacji o wysokości należnej składki, o której mowa w § 41 pkt 2;
2)
miesiąc, zajaki została złożona informacja o wysokości należnej składki;
3)
datę złożenia informacji o wysokości należnej składki w systemie teleinformatycznym;
4)
NIP organizatora turystyki składającego informację o wysokości należnej składki;
5)
nazwę organizatora turystyki składającego informację o wysokości należnej składki;
6)
wartość należnej składki wynikającą ze złożonej informacji o wysokości należnej składki;
7)
kwoty faktycznie wpłacone przez organizatora turystyki tytułem składek;
8)
kwotę składek pozostającą do zapłaty.
3. 
Na podstawie danych zawartych w rejestrze składek tworzony jest na koniec miesiąca:
1)
raport otrzymanych w okresie sprawozdawczym składek w podziale na organizatorów turystyki;
2)
raport składek pozostających do zapłaty w podziale na organizatorów turystyki.
§  47. 
1. 
Fundusz jest zobowiązany do prowadzenia rejestru:
1)
zgłoszonych roszczeń o wypłatę, o których mowa w art. 15kc ust. 14 ustawy COVID-19, oraz
2)
zwrotów uprzednio dokonanych wypłat, o których mowa w art. 15kc ust. 17 ustawy COVID-19.
2. 
Rejestr wypłat i zwrotów, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w podziale na organizatorów turystyki i zawiera:
1)
numer wniosku o wypłatę z Turystycznego Funduszu Pomocowego;
2)
datę złożenia wniosku;
3)
dane identyfikujące organizatora turystyki składającego wniosek, w szczególności NIP, nazwę i adres siedziby organizatora turystyki;
4)
kwotę roszczenia o wypłatę;
5)
okoliczności właściwe do uruchomienia wypłaty, wymienione w art. 15kc ust. 14 ustawy COVID-19;
6)
datę i kwotę dokonanej wypłaty z Turystycznego Funduszu Pomocowego;
7)
otrzymane zwroty wypłat;
8)
harmonogram rat zwrotu wypłat.
3. 
Na podstawie danych zawartych w rejestrze wypłat i zwrotów tworzony jest na koniec miesiąca:
1)
raport dokonanych w okresie sprawozdawczym wypłat z Turystycznego Funduszu Pomocowego w podziale na organizatorów turystyki oraz rodzaj okoliczności;
2)
raport otrzymanych w okresie sprawozdawczym zwrotów wypłat w podziale na organizatorów turystyki;
3)
raport kwot wypłat pozostających do zwrotu w podziale na organizatorów turystyki oraz w podziale na terminy zapadalności do 1 roku, powyżej 1 roku do 3 lat oraz powyżej 3 lat.
§  48. 
1. 
Udzielone Turystycznemu Funduszowi Pomocowemu zwrotne finansowanie, o którym mowa w art. 15kc ust. 13 ustawy COVID-19, jest klasyfikowane jako pożyczka udzielona ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego i wyceniana na zasadach określonych w § 22 ust. 2.
2. 
Udzielone zwrotne finansowanie zwiększa środki pieniężne na rachunku bankowym Turystycznego Funduszu Pomocowego i jednocześnie zmniejsza środki na rachunku bankowym Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
3. 
Naliczone odsetki od zwrotnego finansowania zwiększają zobowiązania Turystycznego Funduszu Pomocowego wobec Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
4. 
Spłata zwrotnego finansowania wraz z odsetkami zmniejsza środki na rachunku Turystycznego Funduszu Pomocowego i jednocześnie zwiększa środki na rachunku Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.