Rozdział 8 - Turystyczny Fundusz Pomocowy - Szczególne zasady rachunkowości oraz sprawozdań z działalności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2021.588
Akt utracił moc Wersja od: 31 marca 2021 r.
Rozdział 8
Turystyczny Fundusz Pomocowy
Turystyczny Fundusz Pomocowy
§ 40.
1.
Aktywa i zobowiązania Turystycznego Funduszu Pomocowego są ujmowane w księgach rachunkowych Funduszu oddzielnie od funduszy własnych oraz innych funduszy wyodrębnionych.2.
Zdarzenia gospodarcze dotyczące Turystycznego Funduszu Pomocowego są ujmowane odrębnie od operacji Funduszu oraz odrębnie od innych funduszy wyodrębnionych.3.
Roszczenia i zobowiązania, jak również spłata kredytów i pożyczek udzielonych na rzecz Turystycznego Funduszu Pomocowego są pokrywane wyłącznie z jego środków.§ 41.
Przychody zasilające Turystyczny Fundusz Pomocowy stanowią:1)
należne od organizatorów turystyki kwoty obejmujące:
b)
opłaty wniesione przez organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15ka ust. 4 pkt 2 ustawy COVID-19;2)
należne składki od organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 5 ustawy COVID-19;3)
odsetki od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 2 ustawy COVID-19;4)
przychody z lokat Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 3 ustawy COVID-19;5)
otrzymane raty tytułem zwrotów uprzednio dokonanych wypłat z Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 17 ustawy COVID-19;6)
wpłaty tytułem pokrycia kosztów realizacji przez Fundusz wypłat z Turystycznego Funduszu Zwrotów;7)
inne przychody.§ 42.
1.
Należne wpłaty i opłaty od organizatorów turystyki, o których mowa w § 41 pkt 1, są ujmowane jako przychód Turystycznego Funduszu Pomocowego na podstawie złożonych przez nich wniosków, o których mowa w art. 15ka ust. 2 ustawy COVID-19.2.
Należne wpłaty i opłaty od organizatorów turystyki są ujmowane w miesiącu złożenia wniosku przez przedsiębiorcę.3.
Należne składki od organizatorów turystyki, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 5 ustawy COVID-19, są ujmowane jako przychód Turystycznego Funduszu Pomocowego na podstawie przekazywanej przez organizatorów turystyki informacji o wysokości należnej składki, o której mowa w art. 15kc ust. 9 pkt 2 ustawy COVID-19.§ 43.
Koszty pokrywane ze środków Turystycznego Funduszu Pomocowego stanowią:1)
dokonane na rzecz organizatorów turystyki wypłaty na pokrycie zwrotów podróżnym wpłat należności za imprezy turystyczne w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności uniemożliwiających realizację imprezy turystycznej, o których mowa w art. 15kc ust. 14 ustawy COVID-19;2)
koszty realizacji wypłat z Turystycznego Funduszu Zwrotów;3)
koszty obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego, stanowiące koszty związane z obsługą Turystycznego Funduszu Pomocowego, obejmujące w szczególności:a)
koszty obsługi rozliczeń wpłat i składek należnych od organizatorów turystyki,b)
koszty gromadzenia i przetwarzania danych zawartych we wnioskach o wypłatę środków z Turystycznego Funduszu Pomocowego,c)
koszty wynagrodzeń i szkoleń pracowników zajmujących się obsługą Turystycznego Funduszu Pomocowego wraz z narzutami, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne,d)
koszty amortyzacji składników majątkowych oraz wartości niematerialnych i prawnych Turystycznego Funduszu Pomocowego do obsługi rozliczeń, o których mowa w lit. a, oraz przetwarzania danych, o których mowa w lit. b,e)
koszty związane z utrzymaniem systemów informatycznych w zakresie niezbędnym do obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego,f)
koszty przeprowadzania przez Fundusz czynności sprawdzających w stosunku do organizatorów turystyki lub podróżnych, na rzecz których dokonana została wypłata z Turystycznego Funduszu Pomocowego,g)
koszty usług doradczych i prawnych w zakresie obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego,h)
koszty audytu bezpieczeństwa informacji,i)
koszty stałe utrzymania Funduszu w części przypadającej na obsługę Turystycznego Funduszu Pomocowego;4)
koszty zwrotnego finansowania udzielonego ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego;5)
koszty odsetek od otrzymanych kredytów i pożyczek;6)
wpłaty i opłaty zwrócone do organizatora turystyki, o których mowa w art. 15ka ust. 5 ustawy COVID-19, w przypadku negatywnej weryfikacji wniosku lub pozostawienia wniosku bez rozpoznania;7)
kwoty przekazane na Fundusz Przeciwdziałania COVID-19, o których mowa w art. 15kc ust. 22 ustawy COVID-19, a w przypadku jego likwidacji - przekazane bezpośrednio do budżetu państwa;8)
pozostałe koszty.§ 44.
1.
Koszty obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego za dany miesiąc kalendarzowy są ujmowane przez Fundusz na koniec tego miesiąca jako należność od Turystycznego Funduszu Pomocowego.2.
W rachunku zysków i strat koszty administracyjne Funduszu są prezentowane po pomniejszeniu o ujęte w nich koszty obsługi Turystycznego Funduszu Pomocowego.3.
Nabyte ze środków Turystycznego Funduszu Pomocowego rzeczowe składniki majątku oraz wartości niematerialne i prawne są ewidencjonowane odrębnie, a ich amortyzacja obciąża Turystyczny Fundusz Pomocowy.§ 45.
1.
Fundusz jest zobowiązany do prowadzenia rejestru złożonych przez organizatorów turystyki wniosków, o których mowa w art. 15ka ust. 2 ustawy COVID-19.2.
Rejestr wniosków, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w podziale na organizatorów turystyki i zawiera:1)
numer wniosku;2)
datę złożenia wniosku;3)
dane identyfikujące organizatora turystyki składającego wniosek, w szczególności NIP, nazwę i adres siedziby organizatora turystyki;5)
łączne kwoty należne od organizatorów turystyki, w tym:
6)
łączne kwoty faktycznie wpłacone przez organizatorów turystyki, w podziale na wpłaty i opłaty;7)
zwroty uprzednio dokonanych wpłat do Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15ka ust. 5 ustawy COVID-19, w przypadku negatywnej weryfikacji wniosków lub pozostawienia wniosków bez rozpoznania;8)
łączne kwoty pozostające do zapłaty na koniec miesiąca przez organizatorów turystyki, w podziale na pozostające do zapłaty: wpłaty i opłaty;9)
zwroty środków na Fundusz Przeciwdziałania COVID 19, o którym mowa w art. 15kc ust. 22 ustawy COVID-19, a w przypadku jego likwidacji - zwroty bezpośrednio do budżetu państwa.3.
Na podstawie danych zawartych w rejestrze wniosków tworzony jest na koniec miesiąca:1)
raport otrzymanych w okresie sprawozdawczym wpłat i opłat w podziale na organizatorów turystyki;2)
raport kwot wpłat i opłat pozostających do zapłaty w podziale na organizatorów turystyki.§ 46.
1.
Fundusz na potrzeby sporządzanych sprawozdań jest zobowiązany do prowadzenia rejestru należnych składek na rzecz Turystycznego Funduszu Pomocowego, o których mowa w art. 15kc ust. 4 pkt 5 ustawy COVID-19.2.
Rejestr składek, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w podziale na organizatorów turystyki i zawiera:1)
numer informacji o wysokości należnej składki, o której mowa w § 41 pkt 2;2)
miesiąc, zajaki została złożona informacja o wysokości należnej składki;3)
datę złożenia informacji o wysokości należnej składki w systemie teleinformatycznym;4)
NIP organizatora turystyki składającego informację o wysokości należnej składki;5)
nazwę organizatora turystyki składającego informację o wysokości należnej składki;6)
wartość należnej składki wynikającą ze złożonej informacji o wysokości należnej składki;7)
kwoty faktycznie wpłacone przez organizatora turystyki tytułem składek;8)
kwotę składek pozostającą do zapłaty.3.
Na podstawie danych zawartych w rejestrze składek tworzony jest na koniec miesiąca:1)
raport otrzymanych w okresie sprawozdawczym składek w podziale na organizatorów turystyki;2)
raport składek pozostających do zapłaty w podziale na organizatorów turystyki.§ 47.
1.
Fundusz jest zobowiązany do prowadzenia rejestru:
2.
Rejestr wypłat i zwrotów, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w podziale na organizatorów turystyki i zawiera:1)
numer wniosku o wypłatę z Turystycznego Funduszu Pomocowego;2)
datę złożenia wniosku;3)
dane identyfikujące organizatora turystyki składającego wniosek, w szczególności NIP, nazwę i adres siedziby organizatora turystyki;4)
kwotę roszczenia o wypłatę;6)
datę i kwotę dokonanej wypłaty z Turystycznego Funduszu Pomocowego;7)
otrzymane zwroty wypłat;8)
harmonogram rat zwrotu wypłat.3.
Na podstawie danych zawartych w rejestrze wypłat i zwrotów tworzony jest na koniec miesiąca:1)
raport dokonanych w okresie sprawozdawczym wypłat z Turystycznego Funduszu Pomocowego w podziale na organizatorów turystyki oraz rodzaj okoliczności;2)
raport otrzymanych w okresie sprawozdawczym zwrotów wypłat w podziale na organizatorów turystyki;3)
raport kwot wypłat pozostających do zwrotu w podziale na organizatorów turystyki oraz w podziale na terminy zapadalności do 1 roku, powyżej 1 roku do 3 lat oraz powyżej 3 lat.§ 48.
1.
Udzielone Turystycznemu Funduszowi Pomocowemu zwrotne finansowanie, o którym mowa w art. 15kc ust. 13 ustawy COVID-19, jest klasyfikowane jako pożyczka udzielona ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego i wyceniana na zasadach określonych w § 22 ust. 2.2.
Udzielone zwrotne finansowanie zwiększa środki pieniężne na rachunku bankowym Turystycznego Funduszu Pomocowego i jednocześnie zmniejsza środki na rachunku bankowym Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.3.
Naliczone odsetki od zwrotnego finansowania zwiększają zobowiązania Turystycznego Funduszu Pomocowego wobec Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.4.
Spłata zwrotnego finansowania wraz z odsetkami zmniejsza środki na rachunku Turystycznego Funduszu Pomocowego i jednocześnie zwiększa środki na rachunku Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.