Rozdział 1 - Podstawowe definicje i zasady - Finanse publiczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.15.148 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2006 r.

Rozdział  1

Podstawowe definicje i zasady

1. 
Budżet państwa jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów:
1)
organów: władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa;
2)
sądów i trybunałów;
3)
administracji rządowej.
2. 
Budżet państwa jest uchwalany w formie ustawy budżetowej na okres roku kalendarzowego, zwanego dalej "rokiem budżetowym".
3. 
(uchylony).
4. 
Ustawa budżetowa zawiera także:
1) 61
 zestawienie przychodów i wydatków zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych;
2)
plany przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych;
3)
zestawienie dotacji dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa;
4) 62
 zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2a i ust. 3 pkt 1;
5) 63
 zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 2, w podziale na poszczególne okresy realizacji i źródła pochodzenia środków na ich realizację; w odniesieniu do programów zestawienie sporządza się według kategorii interwencji funduszy strukturalnych;
6) 64
 zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 4;
7) 65
 wykaz wieloletnich limitów zobowiązań w kolejnych latach realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz wykaz wieloletnich limitów wydatków w kolejnych latach realizacji Narodowego Planu Rozwoju.
5. 
Ustawa budżetowa może zawierać plany przychodów i wydatków:
1)
jednostek, o których mowa w ust. 4 pkt 1;
2)
innych jednostek sektora rządowego.

Dochodami budżetu państwa są:

1)
podatki i opłaty, które na mocy odrębnych ustaw nie stanowią dochodów jednostek samorządu terytorialnego, funduszów celowych oraz innych podmiotów sektora finansów publicznych;
2)
cła;
3)
wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa;
4)
dywidendy;
5)
wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego;
6) 66
 wpłaty nadwyżek dochodów własnych państwowych jednostek budżetowych, nadwyżek środków obrotowych państwowych zakładów budżetowych oraz części zysku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych;
7)
dochody pobierane przez państwowe jednostki budżetowe, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej;
8)
dochody z najmu i dzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze składników majątkowych Skarbu Państwa, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej;
9)
(uchylony);
10)
odsetki od środków na rachunkach bankowych państwowych jednostek budżetowych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej;
11)
odsetki od lokat terminowych ustanowionych ze środków zgromadzonych na centralnym rachunku bieżącym budżetu państwa;
12)
odsetki od udzielonych z budżetu państwa pożyczek krajowych i zagranicznych;
13)
grzywny, mandaty i inne kary pieniężne, o ile na mocy odrębnych przepisów nie stanowią dochodów innych jednostek sektora finansów publicznych;
14)
spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz Skarbu Państwa;
15)
inne dochody publiczne.
1. 
Wydatki budżetu państwa przeznaczone są na:
1)
realizację zadań wykonywanych przez organy władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz administrację rządową, sądy i trybunały;
2)
subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego;
2a)
subwencje dla partii politycznych;
3)
dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
4)
dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego;
5)
dotacje na zadania określone ustawami;
6)
współfinansowanie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a;
7) 67
 realizację Wspólnej Polityki Rolnej.
2. 
(uchylony).
1. 
Różnica między dochodami a wydatkami budżetu państwa stanowi odpowiednio nadwyżkę budżetu państwa lub deficyt budżetu państwa.
2.  68
 Deficyt budżetu państwa oraz inne pożyczkowe potrzeby budżetu państwa mogą być pokryte przychodami pochodzącymi z:
1)
sprzedaży skarbowych papierów wartościowych na rynku krajowym i zagranicznym;
2)
kredytów zaciąganych w bankach krajowych i zagranicznych;
3)
pożyczek;
4)
prywatyzacji majątku Skarbu Państwa;
5)
nadwyżki budżetu państwa z lat ubiegłych.
1. 
Z budżetu państwa, w zakresie ustalonym w ustawie budżetowej, mogą być udzielane pożyczki:
1)
dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach postępowania naprawczego;
2)
wynikające z umów międzynarodowych;
3)
wynikające z ustaw innych niż ustawa budżetowa.
2. 
Pożyczki udzielane z budżetu państwa są oprocentowane; wysokość oprocentowania określa umowa.
1. 
W budżecie państwa tworzy się rezerwę ogólną, nie wyższą niż 0,2% wydatków budżetu.
2. 
W budżecie państwa mogą być tworzone rezerwy celowe:
1)
na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie opracowywania budżetu;
2)
na wydatki, których źródłem finansowania są środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, z wyjątkiem środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a;
2a) 69
 na współfinansowanie zadań wynikających ze Wspólnej Polityki Rolnej oraz programów i projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
3)
gdy inne ustawy tak stanowią.
4) 70
 na wydatki związane z realizacją Wspólnej Polityki Rolnej.
3. 
Suma rezerw celowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 3, nie może przekroczyć 5% wydatków budżetu.
4. 
W częściach budżetu państwa, których dysponentami są poszczególni wojewodowie, może być tworzona rezerwa w wysokości do 1% wydatków, z wyłączeniem dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego.
1. 
Budżet państwa składa się z części odpowiadających organom władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądów i trybunałów, wymienionym w art. 83 ust. 2, oraz administracji rządowej, przy czym dla poszczególnych działów administracji rządowej oraz dla urzędów nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów ustala się odpowiednio odrębne części budżetu.
2. 
W odrębnych częściach budżetu państwa ujmuje się:
1)
subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego;
2)
rezerwę ogólną;
3)
rezerwy celowe;
4)
obsługę długu Skarbu Państwa;
5)
przychody i rozchody związane z finansowaniem deficytu i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej.
3. 
W uzasadnionych przypadkach w budżecie państwa mogą być tworzone odrębne części dla:
1)
państwowych jednostek organizacyjnych niebędących organami władzy lub administracji rządowej;
2)
zadań ogólnych, jeżeli wyodrębnienie części jest uzasadnione koniecznością zapewnienia bieżącej kontroli wydatków.
4. 
Częściami budżetu państwa dysponują kierownicy organów wymienionych w art. 83 ust. 2 a dla sądownictwa powszechnego Minister Sprawiedliwości, właściwi ministrowie, przewodniczący określonych w odrębnych ustawach komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz kierownicy państwowych jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 3 pkt 1, zwani dalej "dysponentami części budżetowej".
5. 
W przypadkach gdy jeden minister kieruje więcej niż jednym działem administracji rządowej, minister ten jest dysponentem wszystkich części budżetu wyodrębnionych dla tych działów.
1. 
Dochody i wydatki oraz przychody i rozchody budżetu państwa klasyfikuje się według zasad określonych w art. 13 oraz według części budżetowych, o których mowa w art. 67.
2. 
Minister Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, klasyfikację części budżetowych oraz dysponentów części, o których mowa w art. 67 ust. 4 i 5.
1. 
Wydatki budżetu państwa dzielą się na:
1)
wydatki bieżące;
2)
wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa;
3)
wydatki majątkowe.
2. 
Wydatki bieżące obejmują:
1)
subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego;
1a)
subwencje dla partii politycznych;
2)
dotacje;
3)
wynagrodzenia i uposażenia oraz składki od nich naliczane;
4)
inne świadczenia na rzecz osób fizycznych;
5)
zakupy towarów i usług;
6)
inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek budżetowych lub realizacją ich statutowych zadań;
7) 71
 wydatki związane z realizacją Wspólnej Polityki Rolnej.
3. 
Świadczenia na rzecz osób fizycznych obejmują wydatki budżetu państwa kierowane, na podstawie odrębnych przepisów, bezpośrednio lub pośrednio do osób fizycznych, a niebędące wynagrodzeniem za świadczoną pracę.
4. 
Dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:
1)
finansowanie lub dofinansowanie:
a)
zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b)
ustawowo określonych zadań, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
c)
bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d)
zadań zleconych do realizacji jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, w tym fundacjom i stowarzyszeniom,
e)
kosztów realizacji inwestycji, o których mowa w art. 74 ust. 2,

zwane dalej "dotacjami celowymi";

2)
dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej "dotacjami podmiotowymi";
3)
dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane dalej "dotacjami przedmiotowymi";
4)
dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie;
5)
pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, zwane dalej "dotacjami na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe".
5. 
Wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa obejmują w szczególności wydatki budżetu państwa z tytułu oprocentowania i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych, oprocentowania zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wypłat związanych z udzielonymi przez Skarb Państwa poręczeniami i gwarancjami.
6. 
Wydatki majątkowe obejmują:
1)
wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego;
2)
wydatki inwestycyjne państwowych jednostek budżetowych oraz dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.

Odrębna ustawa określa zasady i tryb udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na:

1)
realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami;
2)
dofinansowanie zadań własnych bieżących i inwestycyjnych.
1.  72
 Jednostki niezaliczone do sektora finansów publicznych, w tym fundacje i stowarzyszenia mogą otrzymywać dotacje celowe na realizację zadań zleconych, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. d, na podstawie umów zawartych z dysponentem części budżetowej, z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873).
2. 
Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna określać:
1)
szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania;
2)
dotację celową należną jednostce wykonującej zadanie i tryb płatności;
3)
tryb kontroli wykonywania zadania;
4)
sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej i zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji.
1. 
Z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje przedmiotowe kalkulowane według stawek jednostkowych dla:
1)
przedsiębiorców wytwarzających określone rodzaje wyrobów lub świadczących określone rodzaje usług, z uwzględnieniem ich równoprawności;
2)
państwowych zakładów budżetowych;
3)
gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych;
4)
różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa.
2. 
Ustawa budżetowa określa kwoty i przedmiot dotacji, o których mowa w ust. 1.
3. 
Minister Finansów ustala, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, w drodze rozporządzenia, stawki dotacji przedmiotowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, oraz określa szczegółowe zasady i tryb udzielania i rozliczania tych dotacji.
4. 
W przypadku gdy ustawa budżetowa określi dotacje przedmiotowe do podręczników szkolnych i akademickich, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego w porozumieniu z Ministrem Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, stawki oraz określa szczegółowe zasady, tryb udzielania i rozliczania tych dotacji.
5. 
Minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z Ministrem Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, stawki dotacji, o których mowa w ust. 1 pkt 4, na jednostkę usługi lub produktu oraz szczegółowe zasady i tryb udzielania oraz rozliczania tych dotacji, z uwzględnieniem równoprawności podmiotów.
6.  73
 W przypadku gdy ustawa budżetowa określi dotacje przedmiotowe dla publicznych zakładów opieki zdrowotnej funkcjonujących w resorcie obrony narodowej w formie zakładów budżetowych, Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ustala, w drodze rozporządzenia, stawki oraz szczegółowe zasady i tryb udzielania i rozliczania tych dotacji.
1. 
Z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje podmiotowe w ustawowo określonym zakresie.
2. 
Ustawa budżetowa, z zastrzeżeniem ust. 3, zawiera wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe.
3. 
W przypadku gdy z określonych w odrębnych przepisach zasad i trybu udzielania dotacji wynika, że nie jest możliwe ujęcie jednostki w wykazie, o którym mowa w ust. 2, wykaz może zawierać grupy jednostek i łączną kwotę dotacji.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, dysponent części budżetu państwa, w której zaplanowane zostały dotacje, podaje do publicznej wiadomości, w drodze obwieszczenia, wykaz jednostek wraz z kwotami dotacji przyznanych poszczególnym jednostkom.
1. 
Z budżetu państwa finansowane są, z zastrzeżeniem ust. 3, inwestycje państwowych jednostek budżetowych, w tym ich gospodarstw pomocniczych.
2. 
Z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji:
1)
państwowych zakładów budżetowych;
2)
innych państwowych jednostek organizacyjnych, dla których zasady gospodarki finansowej określają odrębne ustawy;
3)
jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych, na podstawie odrębnego upoważnienia zamieszczonego w ustawie budżetowej lub innej ustawie;
4)
realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego jako zadania:
a)
własne,
b)
z zakresu administracji rządowej,
c)
inne zlecone ustawami;
5)
związanych z badaniami naukowymi lub pracami badawczo-rozwojowymi.
3. 
Inwestycje państwowych jednostek budżetowych mogą być dofinansowane z:
1)
części zysku gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki budżetowej;
2) 74
 (uchylony).

Kierownik państwowej jednostki budżetowej jest właściwy dla podjęcia decyzji w zakresie inwestycji gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

1. 
Dotacje celowe dla przedsiębiorców mogą być udzielane na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury technicznej oraz ochrony środowiska, mających szczególne znaczenie dla gospodarki narodowej.
2. 
Łączna kwota dotacji, o których mowa w ust. 1, przyznanych w kolejnych latach na dofinansowanie inwestycji realizowanej przez przedsiębiorcę, nie może być wyższa niż 50% planowanej wartości kosztorysowej inwestycji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
3. 
Łączną kwotę dotacji, o której mowa w ust. 2, oraz jej przewidywaną wysokość w kolejnych latach realizacji inwestycji ustala się przy wprowadzeniu tej inwestycji do ustawy budżetowej.

 Dotacja celowa może być udzielona przedsiębiorcy, w przypadku dokonywania przez przedsiębiorcę nowej inwestycji, na zasadach określonych w przepisach o finansowym wspieraniu inwestycji.

Zwiększenie w okresie realizacji inwestycji jej planowanej wartości kosztorysowej, wynikające z:

1)
zwiększenia zakresu rzeczowego inwestycji,
2)
zmian w dokumentacji projektowej,
3)
wydłużenia okresu realizacji inwestycji

- nie stanowi podstawy do zwiększenia łącznej kwoty dotacji celowej.

1. 
Inwestycje finansowane lub dofinansowywane z budżetu państwa, których:
1)
okres realizacji przekracza rok budżetowy,
2)
wartość kosztorysowa jest wyższa od kwoty określonej przez Ministra Finansów w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 82 ust. 4

- zwane dalej "inwestycjami wieloletnimi", ujmowane są w wykazie stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej.

2. 
W wykazie, o którym mowa w ust. 1, określa się:
1)
nazwę i lokalizację inwestycji;
2)
nazwę inwestora;
3)
planowane efekty rzeczowe inwestycji;
4)
termin jej rozpoczęcia i zakończenia;
5)
planowaną wartość kosztorysową inwestycji;
6)
źródła finansowania inwestycji w podziale na:
a)
nakłady finansowane z budżetu państwa,
b)
nakłady finansowane z:
-
środków własnych inwestora,
-
kredytu lub pożyczki objętej poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa,
-
innych źródeł (w tym dotacje od jednostek samorządu terytorialnego i funduszy celowych);
7)
nakłady do poniesienia i źródła ich finansowania w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach.

Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady finansowania inwestycji z budżetu państwa, w tym określania wysokości kwot dotacji w kolejnych latach realizacji inwestycji, oraz zasady i tryb zwiększania wartości kosztorysowej inwestycji, wynikającego ze zmiany cen dóbr inwestycyjnych oraz towarów i usług budowlano-montażowych.

1. 
Ustawa budżetowa może określać, oprócz limitów wydatków na okres roku budżetowego, limity wydatków na programy wieloletnie, ujmowane w wykazie stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej.
2. 
Programy wieloletnie ustanawiane są przez Radę Ministrów, a na mocy ustawy, jeżeli koszty realizacji programu przekraczają kwotę 100.000.000 zł.
2a. 
Przepis ust. 2 nie dotyczy programów wsparcia, o których mowa w ustawie z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041 i Nr 109, poz. 1158, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 100, poz. 1085, Nr 111, poz. 1197 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 66, poz. 596 i Nr 230, poz. 1921).
2b.  76
 Przepis ust. 2 nie dotyczy programów zdrowotnych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135).
3. 
Program wieloletni może być ustanowiony wyłącznie w celu realizacji zadań dotyczących:
1)
obronności i bezpieczeństwa państwa;
2)
ochrony środowiska;
3)
rozwoju gospodarki, w tym restrukturyzacji wybranych dziedzin;
3a) 77
 informatyzacji;
4)
rozwoju nauki;
5)
ochrony ogólnonarodowego dziedzictwa kulturowego;
6)
wspierania rozwoju regionalnego;
7) 78
 ochrony zdrowia;
8) 79
 pomocy społecznej.
4. 
W wykazie, o którym mowa w ust. 1, dla każdego programu określa się:
1)
nazwę programu;
2)
jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego wykonanie;
3)
cel programu;
4)
zadania, które mają być sfinansowane z budżetu państwa;
5)
okres realizacji programu;
6)
łączne nakłady, w tym z budżetu państwa, na realizację programu;
7)
wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach.
5. 
Realizacja programów wieloletnich może być podzielona na etapy.
1.  81
 Przepisów art. 80 nie stosuje się do wieloletnich programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 2, 3 i 4.
2. 
Programy i projekty, o których mowa w ust. 1, są ustanawiane przez Radę Ministrów i wykazywane w załączniku do ustawy budżetowej w zestawieniu określonym w art. 61 ust. 4 pkt 5.

Rada Ministrów może określać, w drodze rozporządzenia, zasady finansowania zadań realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy z zakresu wewnętrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa, wynikających z umów i porozumień.

61 Art. 61 ust. 4 pkt 1 zmieniony przez art. 1 pkt 12 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
62 Art. 61 ust. 4 pkt 4 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
63 Art. 61 ust. 4 pkt 5:

- dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 17 lipca 2002 r. (Dz.U.02.156.1300) zmieniającej nin. ustawę z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.

64 Art. 61 ust. 4 pkt 6 dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
65 Art. 61 ust. 4 pkt 7 dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
66 Art. 62 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
67 Art. 63 ust. 1 pkt 7 dodany przez art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U.03.166.1611) z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
68 Art. 64 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
69 Art. 66 ust. 2 pkt 2a dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 października 2003 r. (Dz.U.03.189.1851) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 listopada 2003 r.
70 Art. 66 ust. 2 pkt 4 dodany przez art. 13 pkt 12 lit. b) ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U.03.166.1611) z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
71 Art. 69 ust. 2 pkt 7 dodany przez art. 13 pkt 13 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U.03.166.1611) z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
72 Art. 71 ust. 1 zmieniony przez art. 17 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U.03.96.874) z dniem 1 stycznia 2004 r.
73 Art. 72 ust. 6 dodany przez art. 9 ustawy z dnia 20 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.01.88.961) z dniem 1 stycznia 2004 r.
74 Art. 74 ust. 3 pkt 2 uchylony przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
75 Art. 76a zmieniony przez art. 57 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U.04.123.1291) z dniem 31 maja 2004 r.
76 Art. 80 ust. 2b dodany przez art. 214 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.04.210.2135) z dniem 1 października 2004 r.
77 Art. 80 ust. 3 pkt 3a dodany przez art. 41 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U.05.64.565) z dniem 21 lipca 2005 r.
78 Art. 80 ust. 3 pkt 7 dodany przez art. 214 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.04.210.2135) z dniem 1 października 2004 r.
79 Art. 80 ust. 3 pkt 8 dodany przez art. 17 ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" (Dz.U.05.267.2259) z dniem 31 grudnia 2005 r.
80 Art. 80a dodany przez art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 17 lipca 2002 r. (Dz.U.02.156.1300) zmieniającej nin. ustawę z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
81 Art. 80a ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.