Rozdział 1 - Zasady ogólne - Finanse publiczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.15.148 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2006 r.

Rozdział  1

Zasady ogólne

1. 
Łączną kwotę państwowego długu publicznego z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1, oblicza się jako wartość nominalną zobowiązań, przy wyłączeniu wzajemnych zobowiązań podmiotów sektora finansów publicznych.
2. 
Przez wartość nominalną zobowiązania rozumie się:
1)
wartość nominalną wyemitowanych papierów wartościowych;
2)
wartość nominalną zaciągniętej pożyczki, kredytu lub innego zobowiązania, to jest kwotę świadczenia głównego, należną do zapłaty w dniu wymagalności zobowiązania.
3. 
Wartość nominalna zobowiązań indeksowanych lub kapitalizowanych odpowiada początkowej wartości nominalnej z uwzględnieniem przyrostu kapitału, wynikającego z indeksacji lub kapitalizacji, naliczonego na koniec okresu sprawozdawczego.
4. 
Przepisy ust. 1-3 stosuje się do obliczania kwot niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji niezaliczanych do państwowego długu publicznego, a także odpowiednio do obliczania długu Skarbu Państwa oraz kwot zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji niezaliczanych do długu Skarbu Państwa.
5. 
Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady ustalania:
1)
wartości zobowiązań zaliczanych do:
a)
państwowego długu publicznego,
b)
długu Skarbu Państwa;
2)
wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji;
3)
kwoty przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji.
1. 
Minister Finansów sprawuje kontrolę nad sektorem finansów publicznych w zakresie przestrzegania zasady stanowiącej, iż państwowy dług publiczny, powiększony o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji, nie może przekroczyć 3/5 wartości rocznego produktu krajowego brutto.
2. 
Minister Finansów sprawuje kontrolę nad stanem długu Skarbu Państwa w celu zapewnienia przestrzegania zasady, o której mowa w ust. 1.
1. 
Minister Finansów ustala strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz państwowym długiem publicznym, obejmujących w szczególności:
1)
stabilność makroekonomiczną gospodarki i jej zdolność do rozwoju;
2)
bezpieczeństwo finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa;
3)
koszty obsługi długu Skarbu Państwa;
4)
kształtowanie struktury zadłużenia;
5)
wpływ prowadzonych operacji dłużnych na krajowy rynek finansowy.
2. 
Minister Finansów opracowuje trzyletnią strategię oddziaływania na dług sektora finansów publicznych.
3. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, Minister Finansów przedkłada Radzie Ministrów do zatwierdzenia.
4. 
Rada Ministrów po zatwierdzeniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, przedkłada je Sejmowi wraz z uzasadnieniem projektu ustawy budżetowej.

(uchylony).