Rozdział 2 - Jawność i przejrzystość finansów publicznych - Finanse publiczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.15.148 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2006 r.

Rozdział  2

Jawność i przejrzystość finansów publicznych

1. 
Finanse publiczne są jawne.
2. 
Jawność finansów publicznych jest realizowana, z zastrzeżeniem ust. 3, w szczególności przez:
1)
jawność sejmowej debaty budżetowej i debat budżetowych jednostek samorządu terytorialnego;
2)
jawność sejmowej debaty nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa i debat nad wykonaniem sprawozdań budżetowych jednostek samorządu terytorialnego;
3)
podawanie do publicznej wiadomości:
a)
kwot dotacji udzielanych z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
b)
zbiorczych danych dotyczących finansów publicznych przez Ministra Finansów;
4)
udostępnianie corocznych sprawozdań dotyczących finansów i działalności jednostek należących do sektora finansów publicznych,
5) 9
 podejmowanie w głosowaniu jawnym uchwał dotyczących gospodarowania środkami publicznymi.
3. 
Jawność finansów publicznych wyłącza się w stosunku do tych środków publicznych, których pochodzenie lub przeznaczenie zostało uznane za tajemnicę państwową na podstawie odrębnych przepisów lub jeżeli wynika to z umów międzynarodowych.
4. 
Jednostki sektora finansów publicznych stosują jednolite zasady rachunkowości.
1. 
Minister Finansów ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski":
1)
kwotę:
a)
państwowego długu publicznego,
b)
niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych,
c)
długu Skarbu Państwa,
d)
niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa;
2)
relacje do produktu krajowego brutto:
a)
kwoty państwowego długu publicznego,
b)
łącznej kwoty państwowego długu publicznego powiększonej o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych do produktu krajowego brutto,
c)
kwoty długu Skarbu Państwa,
d)
łącznej kwoty długu Skarbu Państwa powiększonej o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa do produktu krajowego brutto.
2. 
Ogłoszenie kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest dokonywane w odniesieniu do:
1)
roku budżetowego - w terminie do dnia 31 maja roku następnego;
2)
pierwszej połowy roku budżetowego - w terminie do dnia 30 września tego roku.
3. 
Ogłoszenie relacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, dokonywane jest dla stanu za rok budżetowy - w terminie do dnia 31 maja roku następnego.
4. 
Podstawą obliczenia relacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jest wielkość produktu krajowego brutto ogłaszana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
1.  10
 Dochody, wydatki publiczne, przychody, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4, oraz środki, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a, klasyfikuje się, z zastrzeżeniem ust. 1a, według:
1)
działów i rozdziałów - określających rodzaj działalności;
2)
paragrafów - określających rodzaj dochodu, przychodu lub wydatku oraz środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a.
1a.  11
 Wydatki publiczne klasyfikuje się również według dodatkowej klasyfikacji dotyczącej obszarów, kategorii i podkategorii wydatków strukturalnych.
2. 
Przychody, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3, oraz rozchody, o których mowa w art. 4 ust. 2, klasyfikuje się według paragrafów określających źródło przychodu lub rodzaj rozchodu.
3.  12
 Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółową klasyfikację dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a, z uwzględnieniem Polskiej Klasyfikacji Działalności;
2)
szczegółową klasyfikację wydatków strukturalnych, o których mowa w ust. 1a, uwzględniając potrzebę identyfikacji wydatków o charakterze strukturalnym, ponoszonych przez jednostki sektora finansów publicznych.
4.  13
 Minister Finansów może określić w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, klasyfikację wydatków o większej szczegółowości niż określona w ust. 1 dla zadań z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego.
1. 
Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
jednolity plan kont dla jednostek sektora finansów publicznych;
2)
szczególne zasady rachunkowości oraz plany kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
zasady rachunkowości oraz plany kont dla organów podatkowych w zakresie poboru i rozliczenia podatków, opłat oraz innych niepodatkowych należności budżetu, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe.
2. 
Plany kont, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać zasady określone w przepisach ustawy o rachunkowości i standardach międzynarodowych, z tym że:
1)
dochody i wydatki będą ujmowane w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą;
2)
będą ujmowane również wszystkie etapy rozliczeń poprzedzające płatność dochodów i wydatków, a w zakresie wydatków - także zaangażowanie środków;
3)
odsetki od nieterminowych płatności będą naliczane i ewidencjonowane nie później niż na koniec każdego kwartału;
4)
przeszacowanie wartości aktywów i pasywów dewizowych według bieżących kursów walutowych będzie dokonywane nie później niż na koniec kwartału;
5)
zadłużenie będzie wyceniane według wartości emisyjnej powiększonej o narosłe kwoty z tytułu oprocentowania;
6)
należności i zobowiązania nominowane w walutach obcych będą wycenione również według bieżących kursów walutowych.
3. 
Szczególne zasady rachunkowości dotyczą:
1)
ewidencji wykonania budżetu;
2)
ewidencji majątku trwałego stanowiącego własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego;
3)
wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów;
4)
sporządzania sprawozdań finansowych.
1. 
Jednostki sektora finansów publicznych sporządzają sprawozdania z wykonania procesów, o których mowa w art. 6, zwane dalej "sprawozdaniami budżetowymi".
2. 
Minister Finansów określa, po zasięgnięciu opinii Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, w drodze rozporządzenia:
1)
rodzaje, formy, terminy i zasady sporządzania sprawozdań budżetowych z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz z wykonania planów finansowych:
a) 14
 jednostek budżetowych, a w przypadku gdy jednostka budżetowa dysponuje rachunkiem dochodów własnych - również z dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych,
b) 15
 zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych,
c)
funduszy celowych,
d)
pozostałych jednostek sektora finansów publicznych;
2)
rodzaje i zasady sporządzania sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji sektora finansów publicznych;
3)
zasady sporządzania zbiorczych, skonsolidowanych sprawozdań budżetowych jednostek samorządu terytorialnego;
4)
zasady sporządzania łącznych, skonsolidowanych sprawozdań budżetowych dysponentów części budżetowych i budżetu państwa;
5)
jednostki obowiązane do sporządzania poszczególnych rodzajów sprawozdań finansowych, w tym budżetowych, których mogą dotyczyć szczególne zasady rachunkowości, terminy sporządzania tych sprawozdań oraz odbiorców sprawozdań.
3. 
Zbiorcze roczne sprawozdanie z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego sporządza Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
1. 
Minister Finansów podaje do publicznej wiadomości zbiorcze dane dotyczące ogółu operacji finansowych sektora finansów publicznych, obejmujące w szczególności dochody i wydatki, zobowiązania i należności, gwarancje i poręczenia.
2. 
Minister Finansów podaje do publicznej wiadomości, w terminach, o których mowa w art. 12 ust. 2, informacje obejmujące:
1)
kwotę deficytu lub nadwyżki budżetu państwa;
2)
kwotę długu Skarbu Państwa;
3)
wykaz udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji, z wymienieniem podmiotów, których te poręczenia i gwarancje dotyczą;
4)
wykaz osób prawnych i fizycznych, którym umorzono znaczące kwoty zaległości podatkowych, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonej kwoty i przyczyn umorzenia.
3. 
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość kwot oraz sposób podawania do publicznej wiadomości wykazu, o którym mowa w ust. 2 pkt 4.
1. 
Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta i marszałek województwa sporządzają wykaz podatników będących przedsiębiorcami, którym umorzyli zaległości podatkowe z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz podatników podatku rolnego i leśnego, którym umorzyli zaległości podatkowe w kwocie wyższej niż 100 złotych. W wykazie podaje się imię i nazwisko (nazwę) podatnika, wysokość umorzonej kwoty oraz przyczyny umorzenia.
2. 
Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta i marszałek województwa podają wykaz, o którym mowa w ust. 1, do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie, odpowiednio, w siedzibie urzędu gminy, starostwa powiatowego albo urzędu marszałkowskiego.
9 Art. 11 ust. 2 pkt 5 dodany przez art. 198 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U.05.14.114) z dniem 1 lipca 2005 r.
10 Art. 13 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
11 Art. 13 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
12 Art. 13 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
13 Art. 13 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.93.890) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 maja 2004 r.
14 Art. 15 ust. 2 pkt 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
15 Art. 15 ust. 2 pkt 1 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.