Rozdział 2 - Organizacja i zadania Akademii - Akademia Kopernikańska

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.463 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 marca 2024 r.

Rozdział  2

Organizacja i zadania Akademii

1. 
Akademia jest państwową osobą prawną.
2. 
Siedzibą Akademii jest miasto stołeczne Warszawa.
3. 
Akademia może używać wizerunku orła ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej i pieczęci urzędowej z wyrazami "Akademia Kopernikańska" w otoku.
1. 
Zadaniem Akademii jest realizacja Programu, który obejmuje:
1)
finansowanie badań naukowych, w tym przyznawanie:
a)
Stypendiów Kopernikańskich,
b)
Grantów Mikołaja Kopernika;
2)
wspieranie Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika, zwanej dalej "Szkołą";
3)
przyznawanie Nagród Kopernikańskich;
4)
powoływanie Ambasadorów Akademii Kopernikańskiej i przyznawanie wsparcia finansowego na zadania przez nich realizowane;
5)
organizację Światowego Kongresu Kopernikańskiego;
6)
przygotowywanie oraz organizowanie konferencji, sympozjów i seminariów;
7)
współpracę międzynarodową.
2. 
Zakres i tryb działania organów oraz Izb Akademii określa statut Akademii.
3. 
Statut Akademii określa w szczególności:
1)
szczegółowy sposób powoływania członków Akademii, w tym szczegółowy sposób zgłaszania kandydatów na członków Akademii oraz przedstawiania rekomendacji, o których mowa w art. 6 ust. 2;
2)
Zasady Etyki Członków Akademii;
3)
sposób postępowania w sprawie wygaśnięcia członkostwa w Akademii, pozbawienia tego członkostwa lub rezygnacji z niego;
4)
szczegółowy sposób przyznawania Nagród Kopernikańskich;
5)
szczegółowy sposób przyznawania grantów dla Ambasadorów Akademii Kopernikańskiej;
6)
sposób i tryb prowadzenia kontroli wewnętrznej w Akademii;
7)
szczegółowe zadania oraz sposób organizacji Światowego Kongresu Kopernikańskiego.
4. 
Statut Akademii i jego zmiany uchwala Zgromadzenie Ogólne Akademii, zwane dalej "Zgromadzeniem".
5. 
Statut Akademii i jego zmiany wchodzą w życie po ich zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej "ministrem".
1. 
Minister sprawuje nadzór nad Akademią w zakresie zgodności działania jej organów z przepisami prawa i statutem Akademii.
2. 
Sekretarz Generalny Akademii, zwany dalej "Sekretarzem", przedstawia ministrowi roczne sprawozdanie z działalności Akademii, roczne sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z badania w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1015, 1723 i 1843).
3. 
W ramach sprawowanego nadzoru minister może żądać:
1)
informacji i wyjaśnień od organów Akademii;
2)
dostarczenia przez Sekretarza odpisów uchwał Zgromadzenia.
4. 
W razie stwierdzenia, że działalność Akademii jest niezgodna z prawem lub statutem Akademii, minister, w zależności od rodzaju i stopnia stwierdzonych nieprawidłowości, może:
1)
wystąpić o ich usunięcie w określonym terminie;
2)
uchylić uchwałę Zgromadzenia.
5. 
Minister może uchylić uchwałę Zgromadzenia w przypadku stwierdzenia jej niezgodności z prawem lub statutem Akademii. Uchylenie uchwały następuje w drodze decyzji w terminie 3 miesięcy od dnia powzięcia wiadomości o podjęciu uchwały.
1. 
W Akademii jest prowadzona kontrola wewnętrzna polegająca na badaniu:
1)
czynności w toku ich wykonywania w celu oceny prawidłowości ich realizacji z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności;
2)
stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających wykonane czynności.
2. 
Sekretarz odpowiada za organizację i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej w Akademii oraz za należyte wykorzystanie jej wyników.