Zatwierdzenie statutu Akademii Pożarniczej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.2023.37

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 września 2023 r.

DECYZJA Nr 36
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 29 września 2023 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Akademii Pożarniczej

Na podstawie art. 441 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088, 1234, 1672 i 1872) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Zatwierdza się Statut Akademii Pożarniczej uchwalony uchwałą nr 37/09/2023 Senatu Akademii Pożarniczej z dnia 13 września 2023 r. w sprawie ustalenia Statutu Akademii Pożarniczej.
§  2. 
Statut, o którym mowa w § 1, stanowi załącznik do decyzji.
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT AKADEMII POŻARNICZEJ

Spis treści

PREAMBUŁA

Rozdział 1 - Postanowienia ogólne

Rozdział 2 - Organy Akademii

Rektor-Komendant

Senat - zasady i tryb funkcjonowania

Kolegium Akademii - zasady i tryb funkcjonowania

Rada dyscypliny naukowej - zasady i tryb funkcjonowania

Rozdział 3 - Funkcje kierownicze

Rozdział 4 - Organizacja Akademii

Rozdział 5 - Pracownicy Akademii

Rozdział 6 - Kształcenie

Rozdział 7 - Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich, studentów i doktorantów

Rozdział 8 - Administracja i gospodarka

Rozdział 9 - Przepisy porządkowe dotyczące odbywania zgromadzeń

Rozdział 10 - Postanowienia przejściowe i końcowe

Załączniki

PREAMBUŁA

Misją Akademii Pożarniczej jest kreowanie wiedzy i umiejętności jej rozpowszechniania i wykorzystania przez kształcenie przyszłej i obecnej kadry oficerskiej Państwowej Straży Pożarnej dla potrzeb dynamicznego rozwoju ochrony przeciwpożarowej, w tym ratownictwa oraz kadr cywilnych o najwyższych kwalifikacjach w zakresie oceny stanu zagrożeń cywilizacyjnych i naturalnych, ochrony życia, zdrowia, mienia, środowiska i innych wartości przed tymi zagrożeniami, także wychowanie studentów w poczuciu patriotyzmu, ofiarności w służbie i w pracy, w poszanowaniu dyscypliny służby i pracy oraz prowadzenie badań istotnie wzbogacających wiedzę związaną z bezpieczeństwem obywateli w zakresie bezpieczeństwa powszechnego, w szczególności inżynierii bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej i ochrony ludności.

Akademia Pożarnicza, pielęgnując najlepsze tradycje i pomnażając dorobek przeszłości, podejmuje wszechstronne działania na rzecz nauki oraz kształcenia zgodnie z potrzebami państwa i narodu.

W swojej działalności Akademia Pożarnicza kieruje się zasadami wolności i rzetelności w dążeniu do prawdy, szacunku i życzliwości w stosunku do strażaków, pracowników i studentów, bez względu na różnice poglądów, przestrzegając zasady transparentności procedur i wzajemnego zaufania.

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Akademia Pożarnicza, zwana dalej "Akademią", jest uczelnią publiczną służb państwowych w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.) i ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie nazw uczelni służb państwowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1088), nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostką organizacyjną Państwowej Straży Pożarnej w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1969, z późn. zm.).
2. 
Akademia ma osobowość prawną i stanowi część systemu szkolnictwa wyższego i nauki, zespalając w swej działalności kształcenie i wychowanie z badaniami naukowymi związanymi z bezpieczeństwem obywateli.
3. 
Akademia jest uczelnią, kształcącą i wychowującą funkcjonariuszy pożarnictwa, funkcjonariuszy innych służb i straży, żołnierzy oraz pozostałe osoby niebędące funkcjonariuszami.
4. 
Siedzibą Akademii jest miasto stołeczne Warszawa.
5. 
Minister właściwy do spraw wewnętrznych sprawuje nadzór w zakresie zgodności działania Akademii z przepisami prawa oraz prawidłowości wydatkowania środków publicznych. Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej sprawuje nadzór nad Akademią w zakresie wykonywania przez nią zadań jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej.
6. 
W sprawach nieunormowanych przepisami ustaw i Statutu Akademia kieruje się tradycją i dobrymi obyczajami akademickimi.
7. 
Użyte dalej w Statucie określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
2)
ustawa o PSP - ustawę z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej;
3)
strażak - funkcjonariusza Państwowej Straży Pożarnej, pełniącego służbę w Akademii;
4)
nauczyciel akademicki - pracownika badawczego, badawczo-dydaktycznego, dydaktycznego, a także strażaka pełniącego służbę w Akademii na stanowisku nauczyciela akademickiego, chyba że z brzmienia lub postanowień Statutu wynika co innego;
5)
student - osobę, która nabyła prawa studenta, w tym także strażaka w służbie kandydackiej i służbie stałej.
§  2. 
1. 
Symbolami Akademii są sztandar, godło i flaga. Wzór i opis sztandaru oraz wzór godła i flagi określają odpowiednio załączniki nr 1 i 2 do Statutu.
2. 
Akademia używa okrągłej pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku "Akademia Pożarnicza".
3. 
Insygniami władzy Rektora-Komendanta są łańcuch, berło i pierścień, a prorektora, dziekana i przewodniczącego rady dyscypliny - łańcuch. Insygnia są noszone podczas uroczystości akademickich.
4. 
Oficjalnym skrótem nazwy Akademii jest "APoż".
5. 
Akademia w stosunkach międzynarodowych posługuje się nazwą Fire University.
§  3. 
1. 
Akademia realizuje zadania określone w ustawie, w tym w szczególności:
1)
kształcenie w zakresie ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa i ochrony ludności, mienia i środowiska naturalnego na studiach, studiach podyplomowych i w innych formach kształcenia;
2)
kształcenie doktorantów w dziedzinach nauki i dyscyplinach, do których została uprawniona Akademia;
3)
prowadzenie działalności naukowej, doradztwa naukowego i działalności eksperckiej, a także upowszechnianie wiedzy w dziedzinie: nauk inżynieryjno-technicznych, nauk społecznych oraz nauk medycznych i nauk o zdrowiu;
4)
wychowywanie studentów w duchu patriotyzmu, zgodnie z wartościami etycznymi, obywatelskimi oraz tradycjami pożarniczymi;
5)
kształcenie i promowanie kadr dydaktycznych i badawczych Akademii;
6)
działanie na rzecz społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa.
2. 
Akademia współpracuje z krajowymi, zagranicznymi oraz międzynarodowymi instytucjami i organizacjami, a także uczestniczy w tworzeniu międzynarodowej przestrzeni szkolnictwa wyższego i badań naukowych.
3. 
Akademia może być organizatorem oraz członkiem krajowych i międzynarodowych instytucji edukacyjnych, naukowych i technicznych, przedstawicielskich środowiska pożarniczego, przedstawicielskich środowiska szkolnictwa wyższego i nauki, stowarzyszeń oraz federacji.
§  4. 
Do zadań Akademii, jako jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, należy organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie pożarów, klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych zagrożeń, a także wykonywanie innych zadań określonych w ustawie o PSP właściwych dla pozostałych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
§  5. 
1. 
Strażacy, pracownicy, doktoranci oraz studenci Akademii tworzą społeczność akademicką, połączoną wspólnotą wartości, zadań, praw i obowiązków.
2. 
Istotne decyzje dotyczące poszczególnych grup społeczności akademickiej podejmuje się po zasięgnięciu opinii organów kolegialnych Akademii, posiadających przedstawicieli tych grup.
3. 
W Akademii mogą działać organizacje zrzeszające strażaków, pracowników, doktorantów, studentów, absolwentów, emerytów oraz przyjaciół Akademii, na zasadach określonych w przepisach dotyczących tych organizacji, za zgodą Rektora-Komendanta, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
§  6. 
1. 
Akademia kultywuje chlubne tradycje straży pożarnej, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć służb ratowniczych, a także dba o zachowanie i wzbogacanie własnych tradycji.
2. 
Akademia w swojej działalności odwołuje się do zasad humanizmu, tolerancji światopoglądowej, a także poszanowania godności człowieka i jego przekonań.
§  7. 
1. 
Akademia zachowuje trwałe więzi ze swoimi absolwentami.
2. 
Akademia troszczy się o zachowanie pamięci zasłużonych dla niej funkcjonariuszy, pracowników, absolwentów i studentów.
3. 
Senat może nadawać jednostkom organizacyjnym uczelni, gmachom, audytoriom i salom dydaktycznym, na wniosek Rektora-Komendanta lub na wniosek pięciu członków Senatu, złożony za pośrednictwem Rektora-Komendanta imiona osób zasłużonych, o których mowa w ust. 2.
4. 
Senat na wniosek Rektora-Komendanta może uchwalać umieszczenie na terenie Akademii pamiątkowych tablic i rzeźb.
5. 
Senat może uchwalać inne formy uczczenia osób zasłużonych.
6. 
Uchwały w sprawach, o których mowa w ust. 3-5, są podejmowane większością 2/3 statutowej liczby członków Senatu.
§  8. 
1. 
Osobie z tytułem lub stopniem naukowym, niezatrudnionej w Akademii, mającej szczególne osiągnięcia dla Akademii, może być przyznany status "Honorowego Profesora Akademii Pożarniczej".
2. 
Osobie niezatrudnionej w Akademii, a mającej szczególne osiągnięcia w zakresie kształcenia w Akademii, może być przyznany status "Honorowego Wykładowcy Akademii Pożarniczej".
3. 
Status "Honorowego Profesora Akademii Pożarniczej" i "Honorowego Wykładowcy Akademii Pożarniczej" przyznaje Senat na wniosek Rektora-Komendanta.
4. 
Do uchwały w sprawie przyznania statusu "Honorowego Profesora Akademii Pożarniczej" i "Honorowego Wykładowcy Akademii Pożarniczej" stosuje się § 7 ust. 6.
§  9. 
1. 
Akademickim tytułem honorowym nadawanym przez Akademię jest tytuł doktora honoris causa.
2. 
Tytuł doktora honoris causa jest wyróżnieniem nadawanym w dowód uznania dla zasług, w szczególności w zakresie rozwoju nauki, techniki i edukacji, podtrzymania współpracy oraz utrzymania więzi przyjaźni z osobą lub z Akademią, jednostką naukową czy krajem, z którego ta osoba się wywodzi.
3. 
O nadanie tytułu doktora honoris causa wnioskuje Rektor-Komendant z własnej inicjatywy lub na wniosek pięciu członków Senatu.
4. 
Rektor-Komendant powołuje promotora kandydatury oraz dwóch recenzentów kandydatury.
5. 
Po uzyskaniu pozytywnych recenzji kandydatury wniosek jest prezentowany na posiedzeniu Senatu przez promotora kandydatury. Następnie Senat podejmuje uchwałę w sprawie nadania tytułu doktora honoris causa większością 2/3 statutowej liczby członków Senatu.
§  10. 
1. 
Akademia wyróżnia instytucje i osoby, które przyczyniły się do jej rozwoju albo przysporzyły jej dobrego imienia lub chwały, przez nadanie Medalu Akademii Pożarniczej.
2. 
Akademia wyróżnia zasłużone osoby, w szczególności obecnych i byłych pracowników i strażaków, przez nadanie Odznaki Pamiątkowej Akademii Pożarniczej.
3. 
Medal Akademii Pożarniczej przyznaje Rektor-Komendant z inicjatywy własnej lub pięciu członków Senatu, na podstawie uchwały podjętej przez Senat większością 2/3 statutowej liczby członków Senatu.
4. 
Odznakę Pamiątkową Akademii Pożarniczej przyznaje Komisja. Skład Komisji oraz regulamin jej działania określa Rektor-Komendant.
5. 
Osobom, które w dniu poprzedzającym przejście na emeryturę zajmowały stanowisko profesora lub profesora uczelni, może być przyznany na wniosek Rektora-Komendanta honorowy tytuł Professor Emeritus Akademii Pożarniczej. Rektor-Komendant na podstawie uchwały podjętej przez Senat większością 2/3 statutowej liczby członków Senatu, wręcza akt nadania honorowego tytułu na uroczystym posiedzeniu Senatu.
6. 
Rektor-Komendant może określić inne sposoby wyróżniania instytucji i osób, o których mowa w ust. 1 i 2.
7. 
Absolwenci Akademii, którzy uzyskali tytuł zawodowy inżynier pożarnictwa lub magister inżynier pożarnictwa, mają prawo do noszenia znaku absolwenta Akademii. Wzór znaku określają odrębne przepisy.
8. 
Absolwenci Akademii, z wyłączeniem osób, o których mowa w ust. 7, mają prawo do noszenia "Odznaki Absolwenta Akademii Pożarniczej", zwanej dalej "odznaką". Zasady i tryb przyznawania odznaki określa Rektor-Komendant. Wzór i opis odznaki określa załącznik nr 3 do Statutu.
§  11. 
Akademia może tworzyć miejsca pamięci i tradycji, w których prezentowane są informacje i pamiątki związane z jej historią i tradycją.
§  12. 
1. 
Uroczystościami Akademii są:
1)
inauguracja roku akademickiego;
2)
wręczenie dyplomów ukończenia studiów;
3)
wręczenie dyplomów uzyskania stopnia naukowego;
4)
Dzień Strażaka;
5)
Dzień Podchorążego;
6)
Dzień Studenta;
7)
promocja na pierwszy stopień oficerski;
8)
nadanie tytułu honorowego doktora honoris causa;
9)
nadanie tytułu honorowego Professor Emeritus.
2. 
Senat, w drodze uchwały, może ustalić inne uroczystości Akademii.
3. 
Powinnością wszystkich strażaków, pracowników, doktorantów i studentów Akademii jest udział w uroczystościach wymienionych w ust. 1.
4. 
Podczas uroczystości Akademii członkowie Senatu występują w togach, a członkowie Senatu będący strażakami - w mundurach.

Rozdział  2

Organy Akademii

§  13. 
1. 
Organami Akademii są: Rektor-Komendant, Senat, rada dyscypliny naukowej oraz Kolegium Akademii, wykonujące zadania rady uczelni.
2. 
Funkcji członka organu kolegialnego Akademii nie można łączyć z funkcją organu jednoosobowego innej uczelni, ze statusem założyciela uczelni niepublicznej, będącego osobą fizyczną albo ze statusem członka organu osoby prawnej, będącej założycielem uczelni niepublicznej.
3. 
Do członków Kolegium Akademii i Rady Dyscypliny Naukowej nie stosuje się przepisów art. 19 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1933, z późn. zm.).
4. 
Udział członków w posiedzeniach organów kolegialnych i wyłonionych przez te organy komisjach jest obowiązkowy.

Rektor-Komendant

§  14. 
1. 
Rektora-Komendanta wyznacza i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych, spośród funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, spełniających warunki określone w art. 24 ust. 1 ustawy.
2. 
Rektorowi-Komendantowi przysługuje tytuł honorowy Magnificencji.
3. 
Rektor-Komendant podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Akademii, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez ustawę lub Statut do kompetencji innych organów Akademii.
4. 
Rektor-Komendant kieruje działalnością Akademii oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Do kompetencji Rektora-Komendanta należą zadania określone w ustawie i innych przepisach prawa.
5. 
Rektor-Komendant jest instancją odwoławczą we wszystkich sprawach związanych z funkcjonowaniem Akademii, niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Akademii.
6. 
Rektor-Komendant nadaje regulamin organizacyjny Akademii, który określa strukturę organizacyjną Akademii, zasady funkcjonowania Akademii oraz zakres zadań jednostek organizacyjnych.
§  15. 
1. 
Rektor-Komendant sprawuje nadzór nad aktami wydawanymi przez organy Akademii.
2. 
Rektor-Komendant zawiesza wykonanie uchwały organu kolegialnego Akademii naruszającej przepisy ustawy lub Statutu i w terminie 14 dni od daty podjęcia tej uchwały zwołuje posiedzenie tego organu w celu ponownego jej rozpatrzenia. Jeśli organ kolegialny ponownie uchwali uchwałę większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy statutowej liczby jego członków, Rektor-Komendant przekazuje podjętą uchwałę ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych w celu rozpatrzenia przesłanek do stwierdzenia jej nieważności na podstawie art. 427 ust. 2 ustawy.
3. 
Rektor-Komendant zawiesza wykonanie uchwały organu kolegialnego Akademii naruszającej ważny interes Akademii i w terminie 14 dni od daty jej podjęcia zwołuje posiedzenie tego organu w celu jej ponownego rozpatrzenia. Zawieszona uchwała wchodzi w życie, jeśli organ kolegialny wypowie się za jej utrzymaniem większością co najmniej 3/4 głosów przy udziale co najmniej 2/3 swego statutowego składu. Rektor- Komendant uchyla uchwałę, jeśli organ kolegialny nie wypowie się za jej utrzymaniem wymaganą większością.

Senat - zasady i tryb funkcjonowania

§  16. 
1. 
W skład Senatu wchodzą:
1)
Rektor-Komendant jako przewodniczący;
2)
dziesięciu profesorów i profesorów uczelni;
3)
czterech przedstawicieli studentów i doktorantów, przy czym nie więcej niż jeden przedstawiciel doktorantów;
4)
trzech nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach innych niż określone w pkt 2;
5)
dwie osoby niebędące nauczycielami akademickimi.
2. 
W posiedzeniach Senatu biorą udział z głosem doradczym: prorektor, dziekan, przewodniczący rady dyscypliny naukowej, kanclerz oraz przedstawiciele zakładowych organizacji związkowych, po jednym z każdego związku działającego w Akademii.
3. 
Rektor-Komendant może zapraszać na posiedzenia Senatu inne osoby, z własnej inicjatywy lub na wniosek członków Senatu. Osoby zaproszone posiadają głos doradczy.
§  17. 
1. 
Do zadań Senatu należą zadania określone w ustawie, w innych przepisach prawa oraz:
1)
ustalanie akademickiej polityki jakości kształcenia oraz akademickiej polityki naukowej realizowanej w Akademii;
2)
powołanie uczelnianej komisji wyborczej;
3)
uchwalanie regulaminu wyborczego, ustalającego szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów w Akademii;
4)
dokonywanie wyboru członków komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli akademickich, komisji dyscyplinarnych dla studentów oraz odwoławczych komisji dyscyplinarnych dla studentów oraz zatwierdzanie tych komisji;
5)
wyrażanie opinii w sprawie:
a)
tworzenia, przekształcania i znoszenia kierunku studiów w Akademii,
b)
zasad polityki wydawniczej Akademii,
c)
przedłożonej przez Rektora-Komendanta, prorektora, dziekana, przewodniczącego rady dyscypliny naukowej albo członka Senatu;
6)
wyrażanie opinii społeczności akademickiej Akademii;
7)
zatwierdzanie wzorów dyplomu uzyskania stopnia doktora habilitowanego i stopnia doktora w Akademii;
8)
uchwalanie regulaminu szkoły doktorskiej;
9)
określanie sposobu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, w szczególności w zakresie wymagań określonych w ustawie, w tym zasad ustalania opłat i zwalniania jej za postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora w trybie eksternistycznym;
10)
określanie szczegółowych kwestii dotyczących postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, w tym:
a)
trybu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego,
b)
zasad ustalania wysokości opłaty za postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego oraz zwalniania z tej opłaty,
c)
sposobu wyznaczania członków komisji habilitacyjnych;
11)
podejmowanie większością 2/3 głosów statutowej liczby członków uchwał w sprawach wniesionych przez przewodniczącego rady dyscypliny naukowej w trybie odwołania od uchwał podjętych przez radę dyscypliny naukowej;
12)
ustalanie zasad etyki zawodowej;
13)
wyrażanie zgody na przyznanie, na wniosek Rektora-Komendanta, "Medalu Akademii Pożarniczej";
14)
uchwalanie regulaminu Senatu;
15)
uchwalanie trybu i zasad nadawania imion osób zasłużonych jednostkom organizacyjnym uczelni, gmachom, audytoriom i salom dydaktycznym;
16)
opiniowanie strategicznych inwestycji Akademii;
17)
podejmowanie uchwał i wyrażanie opinii w innych sprawach przewidzianych przepisami prawa i ważnych dla działalności Akademii.
2. 
Uchwały Senatu zapadają zwykłą większością głosów ważnych, o ile ustawa lub Statut nie stanowią inaczej.
3. 
Ilekroć w Statucie jest mowa o podjęciu uchwały zwykłą większością głosów ważnych, należy przez to rozumieć, że do podjęcia uchwały niezbędne jest, aby liczba głosów za podjęciem uchwały była większa od liczby głosów przeciwnych, niezależnie od liczby osób, które wstrzymały się od głosu.
4. 
Ilekroć w Statucie jest mowa o podjęciu uchwały bezwzględną większością głosów ważnych, należy przez to rozumieć, że do podjęcia uchwały niezbędne jest, aby za jej podjęciem oddano więcej niż połowę liczby głosów.
5. 
W przypadku podejmowania uchwał, których podjęcie warunkowane jest w ustawie zasięgnięciem opinii samorządu studenckiego, warunek zasięgnięcia opinii jest spełniony po bezskutecznym upływie terminu 14 dni od dnia przedstawienia uchwały do zaopiniowania.
6. 
Senat może zwracać się o wyjaśnienia i informacje do wszystkich organów Akademii i do wszystkich członków społeczności akademickiej oraz może żądać wglądu do dokumentów Akademii.
7. 
Uchwały Senatu są wiążące dla innych organów Akademii, strażaków pełniących służbę w Akademii, pracowników Akademii oraz doktorantów, studentów i uczestników studiów podyplomowych i innych form kształcenia organizowanych w Akademii.
8. 
Wykonując swoje zadania członkowie Senatu kierują się dobrem Akademii i działają na jej rzecz.
§  18. 
1. 
Senat może powoływać komisje stałe i doraźne.
2. 
Komisje są powoływane do wszechstronnego badania spraw, będących przedmiotem ich działalności i przygotowywania dla potrzeb Senatu materiałów i informacji, przydatnych do podejmowania decyzji przez Senat. Sprawy do rozpatrzenia kieruje do komisji Senat na wniosek minimum 5 członków lub Przewodniczący Senatu. Komisje są niezależne w swej działalności i formułowaniu swych opinii.
3. 
Powołanie stałych komisji następuje w ciągu trzech miesięcy po rozpoczęciu kadencji Senatu.
4. 
Kadencja komisji rozpoczyna się z dniem wyboru członków komisji, a kończy się z dniem wyboru członków komisji na następną kadencję.
5. 
Do komisji stałych należą:
1)
komisja do spraw kształcenia;
2)
komisja do spraw badań naukowych;
3)
komisja do spraw tradycji.
6. 
Senat określa skład, zadania i uprawnienia komisji stałych i doraźnych, zatwierdza regulamin komisji oraz wskazuje ich przewodniczącego.
7. 
W skład komisji mogą wchodzić, poza członkami Senatu, także inni przedstawiciele społeczności akademickiej.
§  19. 
1. 
W Akademii przeprowadza się wybory do Senatu.
2. 
Wyboru członków Senatu w Akademii dokonuje się systemem głosowania do urn wyborczych, przygotowanych przez uczelnianą komisję wyborczą.
§  20. 
1. 
Nie później niż w styczniu ostatniego roku swojej kadencji Senat powołuje uczelnianą komisję wyborczą.
2. 
Wybory członków Senatu powinny być przeprowadzone nie później niż do dnia 30 kwietnia w ostatnim roku upływającej kadencji Senatu.
3. 
W skład uczelnianej komisji wyborczej wchodzą następujący przedstawiciele społeczności akademickiej:
1)
czterech przedstawicieli nauczycieli akademickich posiadających co najmniej stopień doktora;
2)
dwóch przedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich;
3)
trzech przedstawicieli z grupy studentów i doktorantów, przy czym nie więcej niż jeden przedstawiciel z grupy doktorantów;
4)
dwóch przedstawicieli z grupy strażaków i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
4. 
Uczelniana komisja wyborcza na pierwszym posiedzeniu tej komisji, które zwołuje Rektor- Komendant, wybiera przewodniczącego uczelnianej komisji wyborczej, jego zastępcę i sekretarza. Wraz z wyborem przez komisję przewodniczącego przejmuje on od Rektora- Komendanta przewodniczenie pierwszemu posiedzeniu uczelnianej komisji wyborczej.
5. 
Do zadań uczelnianej komisji wyborczej należy:
1)
organizowanie i przeprowadzanie wyborów członków Senatu;
2)
przygotowanie projektu regulaminu wyborczego ustalającego szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów do Senatu;
3)
stwierdzenie nieważności wyborów w przypadku nieprawidłowego ich przebiegu;
4)
rozstrzyganie wątpliwości związanych z przebiegiem wyborów;
5)
zabezpieczenie dokumentacji wyborów przez złożenie jej do depozytu w jednostce właściwej do spraw ochrony informacji niejawnych.
§  21. 
1. 
Kadencja uczelnianej komisji wyborczej rozpoczyna się w dniu powołania jej przez Senat, a upływa z chwilą powołania nowej uczelnianej komisji wyborczej.
2. 
Uzupełnienie składu uczelnianej komisji wyborczej w czasie kadencji następuje w drodze powołania nowego członka komisji przez Senat.
3. 
Osoba kandydująca w wyborach zobowiązana jest do rezygnacji z członkostwa w uczelnianej komisji wyborczej, a na jej miejsce jest powoływana inna osoba.
§  22. 
1. 
Kadencja Senatu trwa cztery lata i rozpoczyna się w dniu 1 września w roku wyborów, a kończy się w dniu 31 sierpnia w roku, w którym upływa kadencja.
2. 
Jeżeli mandat członka Senatu wygasa podczas trwania jego kadencji, uczelniana komisja wyborcza przeprowadza wybory uzupełniające.
3. 
Skład Senatu uzupełnia się w drodze wyborów uzupełniających, jeżeli do końca kadencji przedstawiciela, którego mandat wygasł, brakuje więcej niż 6 miesięcy.
4. 
Do wyborów uzupełniających stosuje się odpowiednio postanowienia Statutu dotyczące wyborów do Senatu.

Kolegium Akademii - zasady i tryb funkcjonowania

§  23. 
1. 
Kolegium Akademii jest organem wykonującym w szczególności zadania rady uczelni.
2. 
W skład Kolegium Akademii wchodzą:
1)
Rektor-Komendant;
2)
prorektor;
3)
dziekan;
4)
prodziekan;
5)
dyrektor instytutu;
6)
kanclerz;
7)
główny księgowy;
8)
kierownik jednostki właściwej do spraw kadrowych.
3. 
Przewodniczącym Kolegium Akademii jest Prorektor-Zastępca Komendanta ds. Operacyjnych. Przewodniczącego Kolegium podczas jego nieobecności zastępuje inny prorektor.
4. 
Przewodniczący Kolegium Akademii może, z własnej inicjatywy lub na wniosek każdego z jej członków, zaprosić na posiedzenie inne osoby, które uczestniczą w posiedzeniach z głosem doradczym.
5. 
Do zadań Kolegium Akademii należy:
1)
opiniowanie projektu strategii Akademii;
2)
opiniowanie projektu Statutu Akademii;
3)
monitorowanie zarządzania Akademią;
4)
opiniowanie sprawozdania z realizacji strategii Akademii;
5)
monitorowanie gospodarki finansowej Akademii, w tym:
a)
opiniowanie planu rzeczowo-finansowego,
b)
zatwierdzanie sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego,
c)
zatwierdzanie sprawozdania finansowego;
6)
wybór firmy audytorskiej do badania sprawozdania finansowego Akademii;
7)
wyrażanie opinii w innych sprawach zgłoszonych przez członków Kolegium Akademii;
8)
zwracanie się o wyjaśnienia i informacje do wszystkich organów Akademii oraz wszystkich członków społeczności akademickiej;
9)
uchwalanie regulaminu Kolegium Akademii;
10)
informowanie Senatu przynajmniej dwa razy w roku o sytuacji finansowej Akademii;
11)
uchwalanie i przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych programu naprawczego Akademii, przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych rocznego sprawozdania z wykonania programu naprawczego Akademii i uchwalanie aktualizacji programu naprawczego Akademii;
12)
wyrażanie zgody, o której mowa w art. 423 ust. 2 ustawy;
13)
wyrażanie, większością 2/3 głosów statutowej liczby członków Kolegium Akademii, zgody na:
a)
dokonanie czynności prawnej w zakresie rozporządzenia składnikami aktywów trwałych - w rozumieniu przepisów o rachunkowości - oraz dokonanie czynności prawnej w zakresie oddania tych składników do korzystania innemu podmiotowi, na okres dłuższy niż 180 dni w roku kalendarzowym, w przypadkach gdy wartość rynkowa tych składników albo wartość rynkowa przedmiotu czynności prawnej przekracza kwotę 2 000 000 zł,
b)
przystąpienie do spółki, spółdzielni lub innej organizacji gospodarczej oraz utworzenie spółki, fundacji lub wydzielonego podmiotu działalności gospodarczej,
c)
utworzenie akademickiego inkubatora przedsiębiorczości lub centrum transferu technologii w formie jednostki ogólnoakademickiej, fundacji lub spółki celowej prawa handlowego, prowadzących działalność usługową, szkoleniową lub naukowo-badawczą.
6. 
Szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania Kolegium Akademii określa regulamin Kolegium Akademii.

Rada dyscypliny naukowej - zasady i tryb funkcjonowania

§  24. 
1. 
Rada dyscypliny naukowej jest organem Akademii właściwym w sprawach związanych z realizacją polityki naukowej w określonej dyscyplinie naukowej lub dyscyplinach naukowych.
2. 
Radę dyscypliny naukowej i jej skład osobowy, w tym przewodniczącego, powołuje Rektor-Komendant na wniosek prorektora właściwego do spraw nauki.
3. 
Rada dyscypliny naukowej jest organem Akademii właściwym do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego w dziedzinie i dyscyplinie naukowej, w zakresie posiadanych przez uczelnię uprawnień. W przypadku nadawania stopnia doktora w dziedzinie nauki zgodnie z przepisami art. 177 ust. 6 ustawy, organem właściwym do nadania stopnia jest Senat.
4. 
Radę dyscypliny naukowej powołuje się odrębnie dla każdej dyscypliny naukowej, w której Akademia posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych. Dopuszcza się powołanie rady dyscypliny dla dwóch lub więcej dyscyplin naukowych, w których Akademia posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych.
5. 
Członkiem rady dyscypliny naukowej może być osoba spełniająca warunki określone w art. 20 ust. 1 ustawy, zatrudniona w Akademii jako podstawowym miejscu pracy.
6. 
W skład rady dyscypliny naukowej wchodzą:
1)
przewodniczący;
2)
dyrektor instytutu właściwy dla rady dyscypliny naukowej;
3)
nauczyciele akademiccy z tytułem naukowym profesora lub stopniem naukowym doktora habilitowanego, którzy złożyli w Akademii oświadczenie upoważniające do zaliczenia ich do liczby pracowników prowadzących działalność naukową w dyscyplinie należącej do kompetencji niniejszej rady;
4)
przedstawiciele pozostałych grup nauczycieli akademickich, którzy złożyli w Akademii oświadczenie upoważniające do zaliczenia ich do liczby pracowników prowadzących działalność naukową w dyscyplinie należącej do kompetencji niniejszej rady, w liczbie nieprzekraczającej 50% liczby nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego, o których mowa w pkt 3.
7. 
Nauczyciel akademicki może być członkiem jednej rady dyscypliny naukowej funkcjonującej w Akademii.
8. 
Przewodniczącym rady dyscypliny naukowej jest nauczyciel akademicki prowadzący działalność naukową w tej dyscyplinie, posiadający co najmniej stopień doktora w tej dyscyplinie i dorobek naukowy lub doświadczenie zawodowe w obszarze wiedzy, dziedzinie i dyscyplinie naukowej, dla którego Akademia jest podstawowym miejscem pracy.
9. 
W posiedzeniach rady dyscypliny naukowej biorą udział z głosem doradczym: prorektor właściwy do spraw nauki i dziekan wydziału, na którym realizowane są studia, dla których wiodącą dyscypliną naukową jest dyscyplina reprezentowana przez daną radę dyscypliny naukowej.
10. 
Przewodniczący rady dyscypliny naukowej może, z własnej inicjatywy lub na wniosek każdego z jej członków, zaprosić na posiedzenie inne osoby, które uczestniczą w posiedzeniach z głosem doradczym.
11. 
Do kompetencji rady dyscypliny naukowej należy:
1)
prowadzenie postępowań w sprawie nadawania stopni naukowych i nadawanie stopni naukowych w dyscyplinie naukowej właściwej dla rady dyscypliny naukowej;
2)
prowadzenie polityki rozwoju dyscypliny naukowej lub dyscyplin naukowych zgodnie ze strategią rozwoju Akademii;
3)
wyrażanie opinii dotyczącej tworzenia studiów przyporządkowanych do danej dyscypliny naukowej;
4)
opiniowanie wniosków o utworzenie studiów i programów studiów na kierunkach studiów przypisanych właściwej dyscyplinie naukowej;
5)
ustalanie wraz z prorektorem właściwym do spraw nauki zasad podziału środków finansowych przeznaczonych na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego;
6)
wyrażanie opinii dotyczących sposobu wykorzystania środków przeznaczonych na działalność naukową;
7)
opiniowanie wniosków grantowych, projektowych i innych wniosków związanych z dyscypliną naukową odpowiednią dla danej rady dyscypliny naukowej na wniosek prorektora właściwego do spraw nauki;
8)
wyrażanie opinii w sprawach zgłoszonych przez Rektora-Komendanta i Senat;
9)
podejmowanie uchwał, wyrażanie opinii i występowanie z wnioskami we wszystkich innych sprawach istotnych dla działalności naukowej, a niezastrzeżonych do kompetencji pozostałych organów Akademii.
12. 
Rada dyscypliny naukowej podejmuje decyzje lub wyraża swoją opinię w formie uchwał. W sprawach, o których mowa w ust. 11 pkt 1, rada dyscypliny naukowej nadaje stopień naukowy w formie decyzji administracyjnej. Decyzję podpisuje przewodniczący rady dyscypliny naukowej.
13. 
Przewodniczącemu rady dyscypliny naukowej przysługuje odwołanie od uchwały rady dyscypliny naukowej do Senatu, z wyłączeniem uchwał w sprawach, o których mowa w ust. 11 pkt 1. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem rady dyscypliny naukowej w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały.
14. 
Rada dyscypliny naukowej może powoływać komisje stałe oraz komisje doraźne.
15. 
Rada dyscypliny naukowej określa skład, zadania i uprawnienia komisji stałych i doraźnych, zatwierdza regulamin tych komisji oraz wskazuje ich przewodniczącego.
16. 
Rada dyscypliny naukowej może powoływać komisje do przeprowadzenia czynności w postępowaniach w sprawie o nadanie stopnia naukowego.
17. 
W przypadku utraty przez Akademię uprawnień do nadawania stopni naukowych w dyscyplinie naukowej rady, rada nie wykonuje zadań wymienionych w ust. 11 pkt 1.
18. 
Szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania rady dyscypliny naukowej określa regulamin rady dyscypliny naukowej.

Rozdział  3

Funkcje kierownicze

§  25. 
1. 
Funkcjami kierowniczymi w Akademii są:
1)
prorektor;
2)
dziekan;
3)
prodziekan;
4)
dyrektor instytutu;
5)
dyrektor szkoły doktorskiej;
6)
kierownik katedry;
7)
kierownik zakładu;
8)
kierownik studium.
2. 
Funkcji kierowniczych Akademii nie można łączyć.
3. 
Osoby pełniące funkcje kierownicze, o których mowa w ust. 1, muszą spełniać wymogi określone w ustawie.
4. 
Mandat osoby pełniącej funkcję kierowniczą wygasa w przypadkach:
1)
śmierci;
2)
rezygnacji;
3)
niezłożenia oświadczenia lustracyjnego lub niezłożenia informacji lustracyjnej;
4)
zaprzestania spełniania wymogów określonych w ust. 3.
§  26. 
1. 
Na funkcje kierownicze, o których mowa w § 25 ust. 1, powołuje i odwołuje Rektor- Komendant, spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w Akademii, z wyłączeniem Prorektora-Zastępcy Komendanta ds. Operacyjnych, którego - zgodnie z ustawą - wyznacza i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych. Odwołanie może nastąpić na wniosek osoby pełniącej funkcję kierowniczą.
2. 
W przypadku gdy powołanie na funkcję kierowniczą zgodnie z ustawą wymaga uzgodnienia z samorządem studenckim lub samorządem doktorantów, warunek ten uznaje się za spełniony, jeżeli w terminie 14 dni od dnia doręczenia wystąpienia o uzgodnienie powołania na funkcję kierowniczą właściwy samorząd nie udzieli odpowiedzi w tej sprawie.
3. 
Osoba pełniąca funkcję kierowniczą w Akademii nie może pełnić funkcji kierowniczej w innej uczelni, instytucie badawczym, innym podmiocie prowadzącym działalność naukową, naukowo-badawczą, badawczo-dydaktyczną lub dydaktyczną.
§  27. 
1. 
Rektor-Komendant może powołać prorektorów w szczególności dla obszarów: kształcenia, nauki, spraw studenckich, spraw doktoranckich, rozwoju.
2. 
Rektor-Komendant może powołać jednego prorektora właściwego dla kilku obszarów, o których mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku niepowołania prorektora dla któregokolwiek z obszarów określonych w ust. 1, ilekroć w Statucie jest mowa o prorektorze właściwym w takim obszarze, należy przez to rozumieć Rektora-Komendanta.
4. 
Podczas nieobecności Rektora-Komendanta jego obowiązki pełni Prorektor-Zastępca Komendanta ds. Operacyjnych, a w razie nieobecności tego prorektora, inny prorektor wyznaczony przez Rektora-Komendanta.
5. 
Prorektor pełniący obowiązki Rektora-Komendanta dokonuje czynności prawnych i załatwia sprawy w postępowaniu administracyjnym w zakresie udzielonego pełnomocnictwa lub upoważnienia.
6. 
Rektor-Komendant może w formie pisemnej ustanawiać pełnomocników do wykonywania określonych zadań lub do załatwiania określonych spraw.
§  28. 
Na czas organizacji, w tym realizacji poszczególnych form kształcenia takich jak studia podyplomowe, kształcenie w szkole doktorskiej, kształcenie w innych formach, do pełnienia funkcji wyznacza się:
1)
kierownika studiów podyplomowych;
2)
kierownika innych form kształcenia;
3)
dyrektora szkoły doktorskiej.

Rozdział  4

Organizacja Akademii

§  29. 
1. 
Jednostkami organizacyjnymi Akademii są:
1)
jednostki ogólnoakademickie, w szczególności: wydział, instytut, katedra, zakład, studium, pracownia i inne jednostki ogólnoakademickie, realizujące podstawowe zadania Akademii określone w § 3;
2)
jednostki realizujące zadania wynikające z ustawy o PSP, w szczególności: jednostka ratowniczo-gaśnicza, pododdziały szkolne;
3)
jednostki administracyjne, usługowe i gospodarcze.
2. 
Rodzaje jednostek organizacyjnych Akademii, w tym zakres przewidzianych dla nich zadań, określa regulamin organizacyjny Akademii.
3. 
Jednostki Akademii, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem utworzonych na mocy odrębnych przepisów, tworzy, przekształca i likwiduje Rektor-Komendant.
§  30. 
1. 
Wydział tworzy się w celu realizacji podstawowych zadań Akademii, o których mowa w § 3 Statutu, w szczególności organizacji i nadzoru nad działalnością dydaktyczną.
2. 
Wydziałem kieruje dziekan, którego zastępcą jest prodziekan.
§  31. 
1. 
Instytut tworzy się w celu realizacji podstawowych zadań Akademii, o których mowa w § 3 Statutu, w szczególności organizacji i nadzoru nad działalnością badawczą.
2. 
Instytutem kieruje dyrektor.
§  32. 
1. 
Katedrę tworzy się w celu organizacji i prowadzenia kształcenia na co najmniej jednym kierunku studiów lub prowadzenia działalności badawczej w co najmniej jednej dyscyplinie naukowej.
2. 
Katedrą kieruje kierownik katedry.
§  33. 
1. 
Zakład i pracownię tworzy się na potrzeby organizacji i prowadzenia procesu dydaktycznego lub procesu badawczego.
2. 
Zakładem kieruje kierownik zakładu.
§  34. 
1. 
Studium tworzy się na potrzeby organizacji i prowadzenia procesu dydaktycznego.
2. 
Studium kieruje kierownik.
§  35. 
1. 
Pododdziały szkolne tworzą jednostkę organizacyjną Akademii, realizującą zadania wychowania w służbie i organizacji służby w odniesieniu do studentów będących strażakami w służbie kandydackiej.
2. 
Pododdziałami szkolnymi kieruje Dowódca Pododdziałów Szkolnych.
§  36. 
1. 
Jednostka ratowniczo-gaśnicza jest jednostką organizacyjną Akademii, która realizuje zadania ratownicze na obszarze i w zakresie ustalonym w porozumieniu z Komendantem Miejskim Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy.
2. 
W jednostce ratowniczo-gaśniczej w ramach przygotowania zawodowego studenci będący strażakami w służbie kandydackiej odbywają praktyki i staże zawodowe oraz uczestniczą w działaniach ratowniczych.
3. 
Jednostką ratowniczo-gaśniczą kieruje Dowódca Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej.
§  37. 
1. 
W Akademii funkcjonuje system biblioteczno-informacyjny, którego podstawę stanowi biblioteka.
2. 
Akademia może przetwarzać następujące dane osobowe osób korzystających z systemu, o którym mowa w ust. 1: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, adres poczty elektronicznej, numer PESEL, nr albumu, nr legitymacji.
3. 
Strukturę organizacyjną biblioteki oraz zakres jej działania określa regulamin nadany przez Rektora-Komendanta.

Rozdział  5

Pracownicy Akademii

§  38. 
1. 
Nauczyciela akademickiego zatrudnia się na stanowisku:
1)
w grupie pracowników badawczych i grupie pracowników badawczo-dydaktycznych:
a)
profesora,
b)
profesora uczelni,
c)
adiunkta,
d)
asystenta;
2)
w grupie pracowników dydaktycznych:
a)
profesora,
b)
profesora uczelni,
c)
adiunkta,
d)
starszego wykładowcy,
e)
wykładowcy,
f)
asystenta,
g)
lektora,
h)
instruktora.
2. 
Na stanowiskach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. d-h, może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny.
§  39. 
1. 
Komisję konkursową do przeprowadzenia otwartego konkursu na stanowisko nauczyciela akademickiego, od którego ustawa uzależnia nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim, powołuje Rektor-Komendant.
2. 
Komisja konkursowa dokonuje wyboru kandydata nie później niż w ciągu 30 dni od ustalonego w informacji o konkursie terminu składania dokumentów.
3. 
Informacja o konkursie powinna zawierać w szczególności:
1)
opis stanowiska, na które ogłaszany jest konkurs;
2)
określenie wymagań stawianych kandydatowi, w tym w szczególności wymagań dotyczących kwalifikacji zawodowych;
3)
wykaz wymaganych dokumentów;
4)
termin i miejsce składania dokumentów;
5)
przewidywany termin rozstrzygnięcia konkursu.
4. 
Komisja konkursowa ocenia złożone przez kandydatów dokumenty pod względem formalnym i merytorycznym, przeprowadza rozmowę konkursową ze wszystkimi kandydatami spełniającymi wymagania i dokonuje wyboru najlepszego kandydata.
5. 
Wybrany kandydat musi uzyskać pozytywną opinię komisji konkursowej.
6. 
W przypadku braku kandydatów lub gdy żaden z kandydatów nie spełnia określonych w informacji o konkursie wymagań albo gdy żaden z kandydatów nie uzyskał pozytywnej opinii komisji konkursowej, Rektor-Komendant ogłasza konkurs ponownie.
7. 
Jeżeli ponowny konkurs pozostaje bez rozstrzygnięcia, Rektor-Komendant może dokonać jego zamknięcia i zatrudnić wybranego przez siebie kandydata.
8. 
Z przebiegu konkursu komisja konkursowa sporządza protokół i przedstawia go Rektorowi-Komendantowi.
§  40. 
Jeżeli ustawa przewiduje rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim z końcem semestru, przez koniec semestru rozumie się odpowiednio 31 marca albo 30 września.

Rozdział  6

Kształcenie

§  41. 
1. 
Na warunkach określonych w ustawie Akademia może prowadzić studia pierwszego stopnia, drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie oraz studia podyplomowe i inne formy kształcenia.
2. 
Przyjęcia na studia wyższe są prowadzone zgodnie z ustawą oraz uchwałą Senatu w sprawie warunków i trybu rekrutacji.
§  42. 
1. 
Akademia, na warunkach określonych w ustawie, może samodzielnie lub wspólnie z inną uczelnią lub instytutem badawczym, prowadzić szkołę doktorską.
2. 
Szkołę doktorską tworzy i likwiduje Rektor-Komendant.
3. 
Szkoła doktorska jest zorganizowaną formą kształcenia w dyscyplinach naukowych, w których Akademia posiada prawa nadawania stopni naukowych.
4. 
Przyjęcia do szkoły doktorskiej są prowadzone zgodnie z ustawą oraz uchwałą Senatu w sprawie warunków i trybu rekrutacji.
§  43. 
Rekrutację na studia i do szkoły doktorskiej przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez Rektora-Komendanta.
§  44. 
1. 
Limity przyjęć na pierwszy rok studiów na poszczególnych kierunkach ustala Rektor- Komendant, z wyłączeniem limitów określonych w ust. 2.
2. 
Limity miejsc na studia dla strażaków w służbie kandydackiej oraz strażaków w służbie stałej ustala minister właściwy do spraw wewnętrznych.
3. 
Limity przyjęć do szkoły doktorskiej ustala Rektor-Komendant.
§  45. 
1. 
Organizację studiów oraz prawa i obowiązki studentów określa Regulamin studiów.
2. 
Organizację kształcenia w szkole doktorskiej oraz prawa i obowiązki doktorantów określa Regulamin szkoły doktorskiej.
3. 
Organizację studiów podyplomowych i innych form kształcenia oraz prawa i obowiązki uczestników określają ich regulaminy.
§  46. 
1. 
Akademia może pobierać opłaty za kształcenie na studiach, studiach podyplomowych i innych formach kształcenia oraz za inne usługi edukacyjne określone w ustawie.
2. 
Wysokość, warunki i tryb zwalniania z opłat, o których mowa w ust. 1, ustala Rektor- Komendant.
§  47. 
1. 
Wykłady w Akademii na studiach stacjonarnych są otwarte.
2. 
W wyjątkowych sytuacjach Rektor-Komendant może zarządzić wykład zamknięty.
3. 
W przypadku zagrożenia dla funkcjonowania Akademii, w tym zagrożenia zdrowia lub życia społeczności akademickiej Akademii, Rektor-Komendant może zarządzić okresowe ograniczenie dostępu do terenu Akademii lub jej zamknięcie.
§  48. 
1. 
Osoba przyjęta na studia wyższe nabywa prawa studenta z chwilą złożenia ślubowania o następującej treści: Uroczyście ślubuję wytrwale zdobywać wiedzę oraz rozwijać własną osobowość, szanować prawa i obyczaje Akademii Pożarniczej, odnosić się z szacunkiem do nauczycieli akademickich i pozostałych członków społeczności akademickiej, swoim postępowaniem dbać o godność i honor studenta. Dbać o dobre imię Akademii Pożarniczej, wzbogacać jej dorobek i tradycje oraz zdobywać umiejętności niezbędne do zapewnienia bezpiecznego rozwoju i pomyślności Kraju.
2. 
Studenci przyjęci do służby kandydackiej składają ponadto ślubowanie, którego brzmienie określa ustawa o PSP.
§  49. 
Osoba przyjęta do szkoły doktorskiej nabywa prawa doktoranta z chwilą złożenia ślubowania o następującej treści: Świadomy obowiązków doktoranta Akademii Pożarniczej uroczyście ślubuję zdobywać wytrwale wiedzę i umiejętności przygotowując się do pracy dla dobra Ojczyzny, rzetelnie i sumiennie prowadzić badania naukowe, wytrwale dociekać prawdy i swoją postawą dawać jej świadectwo. Szanować prawa i obyczaje Akademii. Dbać o godność i honor doktoranta oraz dobre imię Akademii Pożarniczej. Odnosić się z szacunkiem do członków społeczności akademickiej.
§  50. 
1. 
Studenci studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich prowadzonych przez Akademię tworzą samorząd studencki.
2. 
Samorząd studencki działa przez swoje organy, w tym przewodniczącego oraz organ uchwałodawczy.
3. 
Organy samorządu studenckiego są uprawnione do wyrażania opinii w imieniu ogółu studentów oraz decydują o sprawach dotyczących studentów, w zakresie i w trybie określonym w regulaminie samorządu studenckiego oraz przepisami prawa.
4. 
Organ uchwałodawczy samorządu studenckiego uchwala regulamin określający organizację i sposób działania samorządu studenckiego oraz sposób powoływania przedstawicieli do komisji Akademii.
5. 
Studenci mają prawo zrzeszania się w uczelnianych organizacjach studenckich, w tym w kołach naukowych. O powstaniu organizacji jej organ niezwłocznie informuje Rektora- Komendanta.
§  51. 
1. 
Doktoranci szkół doktorskich prowadzonych przez Akademię tworzą samorząd doktorantów.
2. 
Samorząd doktorantów działa przez swoje organy, w tym przewodniczącego oraz organ uchwałodawczy.
3. 
Organy samorządu doktorantów są uprawnione do wyrażania opinii w imieniu ogółu doktorantów oraz decydują o sprawach dotyczących doktorantów, w zakresie i w trybie określonym w regulaminie samorządu doktorantów oraz przepisami prawa.
4. 
Organ uchwałodawczy samorządu doktorantów uchwala regulamin określający organizację i sposób działania samorządu doktorantów oraz sposób powoływania przedstawicieli do komisji Akademii.
5. 
Doktoranci mają prawo zrzeszania się w uczelnianych organizacjach doktoranckich. O powstaniu organizacji jej organ niezwłocznie informuje Rektora-Komendanta.
§  52. 
1. 
Akademia może wspólnie z innymi uczelniami publicznymi, instytutami badawczymi, instytutami PAN lub instytutami międzynarodowymi tworzyć federacje, które po utworzeniu federacji nazywane są "jednostkami uczestniczącymi".
2. 
Rektor-Komendant może podejmować konsultacje z potencjalnymi jednostkami uczestniczącymi w sprawie powołania federacji, a po uzyskaniu pozytywnej opinii Senatu w tej sprawie, może zawrzeć porozumienie z jednostką lub jednostkami uczestniczącymi dotyczące zawarcia federacji. Na podstawie tego porozumienia jest przygotowywany projekt pierwszego statutu federacji.

Rozdział  7

Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich, studentów i doktorantów

§  53. 
Odpowiedzialności dyscyplinarnej podlega:
1)
nauczyciel akademicki Akademii - za przewinienie dyscyplinarne stanowiące czyn uchybiający obowiązkom nauczyciela akademickiego lub godności zawodu nauczyciela akademickiego;
2)
student Akademii - za naruszenie przepisów obowiązujących w Akademii oraz za czyny uchybiające godności studenta;
3)
doktorant Akademii - za naruszenie przepisów obowiązujących w Akademii oraz za czyny uchybiające godności doktoranta.
§  54. 
1. 
Uczelniana komisja dyscyplinarna jest właściwa dla nauczycieli akademickich w sprawach dyscyplinarnych określonych ustawą.
2. 
Zasady odpowiedzialności oraz rodzaje kar dyscyplinarnych w odniesieniu do nauczycieli akademickich będących strażakami określają dodatkowo przepisy ustawy o PSP.
3. 
Kadencja uczelnianej komisji dyscyplinarnej trwa cztery lata i rozpoczyna się w dniu 1 września w roku wyborów do Senatu, a kończy się w dniu 31 sierpnia w roku, w którym upływa kadencja Senatu.
4. 
W skład uczelnianej komisji dyscyplinarnej wchodzą:
1)
sześciu nauczycieli akademickich, w tym co najmniej jeden posiadający stopień doktora habilitowanego lub posiadający tytuł profesora;
2)
dwóch przedstawicieli studentów.
5. 
Członków uczelnianej komisji dyscyplinarnej, o których mowa w ust. 4 pkt 1, wybiera Senat spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych w Akademii. Kandydatów na członków uczelnianej komisji dyscyplinarnej mogą zgłaszać członkowie Senatu lub grupa co najmniej trzech nauczycieli akademickich.
6. 
Członków uczelnianej komisji dyscyplinarnej, o których mowa w ust. 4 pkt 2, wybiera organ uchwałodawczy samorządu studenckiego spośród studentów Akademii. Kandydatów na członków uczelnianej komisji dyscyplinarnej może zgłosić grupa co najmniej trzech studentów Akademii.
7. 
Nauczyciele akademiccy Akademii pełniący funkcję organu Akademii nie mogą pełnić funkcji członka uczelnianej komisji dyscyplinarnej.
8. 
Osoba pełniąca funkcję organu Akademii może być członkiem komisji dyscyplinarnej po upływie 4 lat od zaprzestania pełnienia funkcji organu.
9. 
Członkiem uczelnianej komisji dyscyplinarnej nie może być strażak lub pracownik Akademii prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 276 ust. 1 pkt 1-5 ustawy.
10. 
Członkowie uczelnianej komisji dyscyplinarnej mogą pełnić swoje funkcje najwyżej przez okres dwóch kolejnych kadencji.
11. 
Uczelniana komisja dyscyplinarna wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i jego zastępcę.
12. 
Członkostwo w uczelnianej komisji dyscyplinarnej ustaje przed upływem kadencji w przypadku:
1)
rozpoczęcia pełnienia funkcji organu Akademii albo prorektora, dziekana, prodziekana, dyrektora szkoły doktorskiej, przewodniczącego rady dyscypliny naukowej, a także funkcji przewodniczącego samorządu studenckiego albo funkcji przewodniczącego samorządu doktorantów;
2)
zakończenia studiów lub utraty statusu studenta Akademii;
3)
ustania stosunku pracy, stosunku służbowego lub przeniesienia funkcjonariusza do innej niż Akademia jednostki organizacyjnej;
4)
prawomocnego ukarania karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 276 ust. 1 pkt 1-6 ustawy;
5)
rezygnacji;
6)
śmierci.
13. 
Na wniosek członka uczelnianej komisji dyscyplinarnej Senat może, z uwagi na długotrwałą chorobę, długotrwałą nieobecność w Akademii lub inną długotrwałą przeszkodę uniemożliwiającą wykonywanie obowiązków, odwołać członka komisji.
14. 
W razie ustania członkostwa lub odwołania członka uczelnianej komisji dyscyplinarnej, nowego członka powołuje się na okres pozostały do zakończenia kadencji komisji.
§  55. 
1. 
W sprawach dyscyplinarnych studentów orzeka komisja dyscyplinarna oraz odwoławcza komisja dyscyplinarna.
2. 
Komisje dyscyplinarne, o których mowa w ust. 1, powołuje Senat spośród nauczycieli akademickich oraz spośród studentów zgłoszonych przez samorząd studencki.
3. 
Komisja dyscyplinarna składa się z dziewięciu członków, w tym pięciu nauczycieli akademickich i czterech studentów.
4. 
Odwoławcza komisja dyscyplinarna składa się z dziewięciu członków, w tym pięciu nauczycieli akademickich i czterech studentów.
5. 
Nie można być jednocześnie członkiem komisji dyscyplinarnej i odwoławczej komisji dyscyplinarnej.
6. 
Uzupełnienie składu komisji dyscyplinarnych w czasie kadencji następuje w drodze powołania nowego członka komisji dyscyplinarnych przez Senat. Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio.
7. 
Zasady powołania komisji dyscyplinarnych, odpowiedzialność oraz rodzaje kar dyscyplinarnych w odniesieniu do studentów strażaków w służbie kandydackiej oraz służbie stałej określają dodatkowo przepisy ustawy o PSP.
8. 
Komisja dyscyplinarna oraz odwoławcza komisja dyscyplinarna na pierwszym zebraniu zwołanym przez Rektora-Komendanta wybierają przewodniczącego spośród członków komisji będących nauczycielami akademickimi i zastępcę przewodniczącego. Wyboru dokonuje się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 członków komisji dyscyplinarnej.
9. 
Przewodniczący komisji dyscyplinarnych wyznaczają składy orzekające i ich przewodniczących. Komisja dyscyplinarna do spraw studentów orzeka w składzie trzyosobowym, złożonym z przewodniczącego będącego nauczycielem akademickim oraz z nauczyciela akademickiego i studenta, a odwoławcza komisja dyscyplinarna w składzie pięcioosobowym, złożonym z przewodniczącego będącego nauczycielem akademickim oraz dwóch nauczycieli akademickich i dwóch studentów.
§  56. 
1. 
W sprawach dyscyplinarnych doktorantów orzeka komisja dyscyplinarna dla doktorantów oraz odwoławcza komisja dyscyplinarna dla doktorantów.
2. 
Komisje dyscyplinarne dla doktorantów, o których mowa w ust. 1, powołuje Senat spośród nauczycieli akademickich oraz spośród doktorantów zgłoszonych przez samorząd doktorantów.
3. 
Komisja dyscyplinarna dla doktorantów składa się z siedmiu członków, w tym czterech nauczycieli akademickich i trzech doktorantów.
4. 
Odwoławcza komisja dyscyplinarna dla doktorantów składa się z siedmiu członków, w tym czterech nauczycieli akademickich i trzech doktorantów.
5. 
Nie można być jednocześnie członkiem komisji dyscyplinarnej dla doktorantów i odwoławczej komisji dyscyplinarnej dla doktorantów.
6. 
Uzupełnienie składu komisji dyscyplinarnych dla doktorantów w czasie kadencji następuje w drodze powołania nowego członka komisji dyscyplinarnych przez Senat. Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio.
7. 
Komisja dyscyplinarna dla doktorantów oraz odwoławcza komisja dyscyplinarna dla doktorantów na pierwszym zebraniu zwołanym przez Rektora-Komendanta wybierają przewodniczącego spośród członków komisji będących nauczycielami akademickimi i zastępcę przewodniczącego. Wyboru dokonuje się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 członków komisji dyscyplinarnej.
8. 
Przewodniczący komisji dyscyplinarnych dla doktorantów wyznaczają składy orzekające i ich przewodniczących. Komisja dyscyplinarna do spraw studentów orzeka w składzie trzyosobowym, złożonym z przewodniczącego będącego nauczycielem akademickim oraz z nauczyciela akademickiego i doktoranta, a odwoławcza komisja dyscyplinarna w składzie pięcioosobowym, złożonym z przewodniczącego będącego nauczycielem akademickim oraz dwóch nauczycieli akademickich i dwóch doktorantów.

Rozdział  8

Administracja i gospodarka

§  57. 
1. 
Decyzje dotyczące mienia Akademii podejmuje Rektor-Komendant.
2. 
Rozporządzanie składnikami mienia w zakresie, o którym mowa w art. 423 ust. 2 ustawy, wymaga zgody Kolegium Akademii i Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
§  58. 
1. 
Gospodarkę finansową Akademii prowadzi Rektor-Komendant.
2. 
Podstawą gospodarki finansowej Akademii jest plan rzeczowo-finansowy, ustalany przez Rektora-Komendanta, po uzyskaniu opinii Kolegium Akademii.
3. 
Akademia posiada fundusze:
1)
zasadniczy;
2)
stypendialny;
3)
wsparcia osób niepełnosprawnych.
4. 
Akademia może tworzyć inne fundusze, w tym:
1)
Fundusz Samorządu Studenckiego;
2)
Fundusz Samorządu Doktorantów;
3)
Fundusz stypendialny własny;
4)
Fundusz rozwoju Akademii i badań własnych.
5. 
Zasady tworzenia i wykorzystania funduszy wymienionych w ust. 4 określa Rektor- Komendant.
§  59. 
1. 
Administracja Akademii wspiera zarządzanie Akademią i umożliwia realizację podstawowych zadań Akademii oraz wykonuje inne zadania, określone w regulaminie organizacyjnym.
2. 
Do zadań kanclerza w zakresie kierowania administracją i gospodarką Akademii należy:
1)
podejmowanie działań i decyzji zapewniających zachowanie, właściwe wykorzystanie oraz powiększanie majątku Akademii;
2)
organizowanie i koordynowanie działalności administracyjnej, finansowej, technicznej i gospodarczej w celu zapewnienia realizacji podstawowych zadań Akademii.
§  60. 
1. 
Akademia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności polegającej na wykonywaniu zadań podstawowych Akademii, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 5 ustawy, zwanej dalej "wyodrębnioną działalnością gospodarczą", w zakresie określonym misją Akademii.
2. 
Wyodrębniona działalność gospodarcza może być prowadzona w formie spółki lub jednostki organizacyjnej Akademii, utworzonej z inicjatywy Rektora-Komendanta po uzyskaniu opinii Senatu.
3. 
Wniosek o wyrażenie zgody na utworzenie podmiotu prowadzącego wyodrębnioną działalność gospodarczą, o którym mowa w ust. 1 i 2, powinien zawierać w szczególności:
1)
nazwę tworzonego podmiotu;
2)
cel utworzenia podmiotu i zakres działalności;
3)
uzasadnienie wybranej formy organizacyjnej;
4)
projekt regulaminu organizacyjnego podmiotu;
5)
projekt planu finansowego obejmującego pierwsze trzy lata działalności;
6)
przewidywane korzyści utworzonego podmiotu;
7)
potrzeby lokalowe niezbędne do prowadzenia działalności;
8)
opinię głównego księgowego w zakresie możliwości finansowych.
4. 
Szczegółowy zakres działalności, strukturę organizacyjną i zasady kierowania jednostką organizacyjną Akademii prowadzącą wyodrębnioną działalność gospodarczą określa jej regulamin organizacyjny nadany przez Rektora-Komendanta na wniosek kanclerza, po uprzednim uzyskaniu opinii głównego księgowego.
5. 
W celu lepszego wykorzystania potencjału intelektualnego i technicznego Akademii oraz transferu wyników prac naukowych do gospodarki, Akademia może prowadzić akademicki inkubator przedsiębiorczości oraz centrum transferu technologii.
6. 
W celu wdrożenia lub przygotowania wdrożenia wyników działalności naukowej lub opracowanego know-how związanego z tymi wynikami, Akademia może tworzyć spółki celowe.
7. 
Spółkę celową lub kapitałową tworzy Rektor-Komendant po uzyskaniu opinii Senatu.
8. 
Spółka celowa lub kapitałowa może prowadzić, jako dodatkową, wyodrębnioną działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1.
9. 
Akademicki inkubator przedsiębiorczości może zostać utworzony w celu wsparcia działalności gospodarczej środowiska akademickiego Akademii, w formie jednostki ogólnoakademickiej, działającej na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Senat.
10. 
Centrum transferu technologii może zostać utworzone w celu komercjalizacji bezpośredniej w formie jednostki ogólnoakademickiej, działającej w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Senat.

Rozdział  9

Przepisy porządkowe dotyczące odbywania zgromadzeń

§  61. 
1. 
Strażacy, pracownicy oraz studenci i doktoranci Akademii mają prawo organizowania zgromadzeń na terenie Akademii na zasadach określonych w ustawie oraz w Statucie.
2. 
Zgromadzeniem w rozumieniu ustawy nie są:
1)
zebrania organów samorządu studenckiego;
2)
zebrania organów organizacji studenckich i doktoranckich, funkcjonujących w Akademii, zgodnie z przepisami ustawy i Statutu;
3)
zebrania strażaków, pracowników, studentów i doktorantów lub uczestników studiów podyplomowych i innych form kształcenia organizowanych przez jednostki organizacyjne Akademii lub związki zawodowe.
§  62. 
1. 
Organizacja zgromadzenia na terenie Akademii wymaga zgody Rektora-Komendanta.
2. 
Rektor-Komendant może wyznaczyć swojego przedstawiciela do udziału w zgromadzeniu.
§  63. 
Wniosek o wyrażenie zgody na zorganizowanie zgromadzenia powinien zawierać:
1)
imię, nazwisko, adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej i numer telefonu, umożliwiające kontakt z osobą lub z osobami organizującymi zgromadzenie;
2)
cel zgromadzenia;
3)
wskazanie miejsca, daty i czasu rozpoczęcia oraz przewidywanego czasu zakończenia zgromadzenia;
4)
program zgromadzenia;
5)
przewidywaną liczbę uczestników;
6)
określenie środków technicznych i środków ochrony, które mają być zastosowane;
7)
zasady utrzymania porządku, ze wskazaniem osób za to odpowiedzialnych.
§  64. 
1. 
Wniosek o wyrażenie zgody na zorganizowanie zgromadzenia organizator zgromadzenia przedkłada Rektorowi-Komendantowi nie później niż na 24 godziny przed rozpoczęciem zgromadzenia.
2. 
W przypadkach uzasadnionych nagłością sprawy Rektor-Komendant może przyjąć wniosek lub zawiadomienie złożone w krótszym terminie, jednak nie później niż na 3 godziny przed rozpoczęciem zgromadzenia.
§  65. 
1. 
Rektor-Komendant odmawia udzielenia zgody na organizację zgromadzenia lub zakazuje zgromadzenia, jeżeli jego cel lub program naruszają przepisy prawa.
2. 
Wyrażenie zgody na zorganizowanie zgromadzenia Rektor-Komendant może uzależnić od dostosowania jego zasięgu, terminu oraz środków technicznych, które mają być zastosowane, do możliwości lokalowych, w ten sposób, by zgromadzenie nie zakłócało wykonywania zadań Akademii lub nie stwarzało zagrożenia dla przebiegu innego zgromadzenia.
§  66. 
Organizator zgromadzenia ma obowiązek:
1)
zapewnić bezpieczeństwo i porządek podczas zgromadzenia;
2)
współpracować z Rektorem-Komendantem lub wyznaczonym przez Rektora- Komendanta przedstawicielem, w tym udzielić im głosu podczas zgromadzenia poza ustaloną kolejnością mówców;
3)
pozostawać w stałym kontakcie i wykonywać polecenia Rektora-Komendanta lub wskazanego przez Rektora-Komendanta przedstawiciela, wydawane w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczestników, niezakłóconego funkcjonowania Akademii lub zabezpieczenia majątku Akademii;
4)
wypraszać ze zgromadzenia osoby, które łamią prawo albo próbują udaremnić zgromadzenie;
5)
rozwiązać zgromadzenie, jeżeli uczestnicy zgromadzenia nie podporządkowują się jego poleceniom lub przebieg zgromadzenia będzie naruszał przepisy prawa;
6)
informować uczestników zgromadzenia o konieczności opuszczenia miejsca zgromadzenia po jego zakończeniu lub po jego rozwiązaniu.
§  67. 
Podczas zgromadzenia zakazuje się:
1)
przeszkadzania w zorganizowaniu zgromadzenia;
2)
zakłócania przebiegu zgromadzenia;
3)
organizowania w tym samym czasie i miejscu zgromadzeń konkurencyjnych;
4)
zakłócania bieżącego funkcjonowania Akademii, w tym procesu kształcenia i funkcjonowania jednostki ratowniczo-gaśniczej;
5)
naruszania przepisów obowiązujących w Akademii oraz przepisów powszechnie obowiązującego prawa;
6)
uczestniczenia w zgromadzeniach osób posiadających przy sobie broń, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne lub inne niebezpieczne materiały lub narzędzia.
§  68. 
1. 
Jeżeli przebieg zgromadzenia wykracza poza cel wskazany we wniosku o wyrażenie zgody, zagraża bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu lub godzi w dobro Akademii, Rektor-Komendant lub wyznaczony przez niego przedstawiciel może rozwiązać zgromadzenie.
2. 
Rozwiązanie zgromadzenia następuje przez przekazanie informacji ustnej podlegającej natychmiastowemu wykonaniu, poprzedzonej ostrzeżeniem uczestników zgromadzenia o możliwości jego rozwiązania, a następnie ogłoszonej organizatorowi lub w przypadku niemożności skontaktowania się z organizatorem, ogłoszonej publicznie uczestnikom zgromadzenia.

Rozdział  10

Postanowienia przejściowe i końcowe

§  69. 
1. 
Senat SGSP powołany na kadencję 2020-2024 działa do końca swojej kadencji, to jest do dnia 31 sierpnia 2024 r. jako Senat Akademii Pożarniczej.
2. 
Uczelniana komisja wyborcza działająca w dniu wejścia w życie Statutu działa do końca kadencji zgodnie z § 21 ust. 1.
§  70. 
Dotychczasowe akty wewnętrzne stosuje się w zakresie, w jakim nie są one sprzeczne ze Statutem, ustawą i innymi przepisami prawa. W przypadku sprzeczności stosuje się bezpośrednio postanowienia Statutu lub inne właściwe przepisy prawa.
§  71. 
Traci moc statut Szkoły Głównej Służby Pożarniczej zatwierdzony decyzją nr 50 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 września 2019 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Szkoły Głównej Służby Pożarniczej (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. poz. 36).
§  72. 
Statut wchodzi w życie z dniem 1 października 2023 r.

Załącznik  1

Wzór i opis sztandaru

Sztandar Akademii Pożarniczej w Warszawie składa się z płata, głowicy i drzewca. Płat sztandaru wykonany jest z tkaniny w kształcie kwadratu o boku długości 100 cm, koloru czerwonego (zbliżonego do koloru - czerwień sygnałowa - C:10 M:100 Y:100 K:20) po stronie głównej, i błękitnego (zbliżonego do koloru - błękit lazur - C:100 M:50 Y:0 K:0) po stronie odwrotnej, obszyta obustronnie wzdłuż obwodu złotą taśmą szerokości 1,5 cm oraz z trzech stron złotą frędzlą długości 5 cm.

Na stronie głównej płata sztandaru znajduje się równoramienny krzyż koloru białego, o długości ramion równej wymiarom płata sztandaru, kształtem podobny do państwowego odznaczenia Krzyż Zasługi. Szerokość ramion krzyża przy krawędziach strony głównej płata sztandaru wynosi 40 cm. Pośrodku krzyża jest umieszczone godło państwowe na okrągłej, czerwonej tarczy o średnicy 40 cm, obramowanej białą krawędzią szerokości 1 cm oraz wieńcem stylizowanych liści laurowych koloru złotego szerokości 6 cm. W odstępie 2 cm od strony zewnętrznej wieńca biegnie pierścień koloru złotego szerokości 0,4 cm. Godło Rzeczypospolitej Polskiej przedstawia wizerunek orła białego, ustalony ustawą z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1509 oraz z 2023 r. poz. 1617). Wysokość godła wynosi 30 cm. Na stronie głównej płata sztandaru umieszcza się, w górnej części nad godłem, napis "W SŁUŻBIE", natomiast w dolnej części, pod godłem, napis "BOGU I OJCZYŹNIE". Litery o wysokości 6 cm są wykonane w kolorze złotym.

Na stronie odwrotnej płata sztandaru, w środku płata znajduje się wizerunek św. Floriana o wysokości 40 cm. Nad wizerunkiem św. Floriana umieszczony jest napis,,AKADEMIA POŻARNICZA", a pod wizerunkiem św. Floriana - nazwa,,W WARSZAWIE". Litery o wysokości 6 cm wykonane są w kolorze srebrnym. W dolnych rogach odwrotnej strony płata sztandaru umieszczone są daty: w lewym "1982" - data utworzenia Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, w prawym "2023" - data nadania sztandaru/utworzenia Akademii. W górnych rogach odwrotnej strony płata sztandaru umieszczone są: w prawym logo Państwowej Straży Pożarnej, w lewym logo Akademii Pożarniczej.

Głowica sztandaru składa się z wizerunku orła białego ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz podstawy, wykonanych z białego metalu. Korona, dziób i szpony orła są koloru złotego. Wysokość orła wynosi 13,7 cm, a szerokość 12,7 cm. Front głowicy jest usytuowany po stronie głównej płata sztandaru. Na przedniej ścianie podstawy umieszczony jest napis "PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA". Wysokość podstawy wynosi 7,5 cm, a szerokość 11,7 cm. Całkowita wysokość głowicy wynosi 18,5 cm. Głowica sztandaru jest przymocowana do górnej części drzewca nasadą metalową. Drzewiec sztandaru, długości 236,5 cm, jest wykonany z drewna toczonego o średnicy 4 cm, w kolorze ciemny orzech. Drzewiec jest dwudzielny, połączony metalowym gwintowanym złączem. Na drzewcu mogą być umieszczone gwoździe pamiątkowe w złotym kolorze. Na dolnym końcu drzewca jest umieszczone stożkowate, metalowe okucie. Elementy metalowe drzewca wykonane są w kolorze złotym. Drzewiec w górnej części ma pierścienie metalowe, które odpowiadają takim samym pierścieniom umocowanym na nie obszytym brzegu płata, które spina się za pomocą zatyczki w postaci pręta metalowego długości 100 cm.

Na drzewcu mogą być umieszczone gwoździe pamiątkowe w złotym kolorze, upamiętniające ważne wydarzenia lub osoby. Gwoździe pamiątkowe mogą zawierać napisy z imieniem i nazwiskiem lub danymi fundatora sztandaru oraz datami i wydarzeniami odnoszącymi się do historii i tradycji Państwowej Straży Pożarnej. Wysokość gwoździ pamiątkowych wynosi 2,7 cm, a szerokość 2,2 cm.

Szarfa sztandaru jest tkaniną o barwach Rzeczypospolitej Polskiej o szerokości 15 cm, związaną w kokardę i umieszczoną na górnej części drzewca bezpośrednio pod głowicą po stronie głównej płata sztandaru. Jej oba końce dochodzą do dolnego brzegu płata i są zakończone złotą frędzlą, taką jak płat sztandaru.

Wszystkie elementy na płatach sztandaru wykonane są metodą haftu ręcznego.

Załączony projekt sztandaru Akademii Pożarniczej w Warszawie spełnia wymogi rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 11 lipca 1992 r. w sprawie określenia wzoru oraz trybu nadawania sztandaru jednostkom organizacyjnym Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1763 oraz z 2023 r. poz. 316).

grafika

Załącznik  2

Wzór i opis godła i flagi

GODŁO

Godłem Akademii jest połowa krzyża kawalerskiego koloru niebieskiego dzielonego w pionie, połączonego z trzema stylizowanymi językami płomienia koloru czerwonego; całość ujęta jest otwartym górą wieńcem w kolorze złotym z liści dębu i wawrzynu, a u dołu, na sfalowanym fragmencie wstęgi w kolorze złotym, umieszczony jest czarny napis "APoż".

grafika

FLAGA

Flagą Akademii jest prostokąt w kolorze białym o proporcjach boków 5:8 z umieszczonym centralnie wizerunkiem godła Akademii, przy czym stosunek wysokości godła do wysokości boku jest 3:5.

grafika

Załącznik  3

Wzór i opis "Odznaki Absolwenta Akademii Pożarniczej"

"Odznakę Absolwenta Akademii Pożarniczej" stanowi godło Akademii. Odznaka ma średnicę 50 mm, zaś miniatura odznaki ma średnicę 20 mm.

grafika

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).