Sposób wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEd.2024.33

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 maja 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI 1
z dnia 10 maja 2024 r.
w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248) w związku z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony (Dz. U. poz. 875) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa sposób wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony, zwanych dalej "zadaniami obronnymi", w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie, zwanym dalej "działem", w:
1)
Ministerstwie Edukacji Narodowej, zwanym dalej "ministerstwem";
2)
jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej "jednostkami organizacyjnymi".
§  2. 
Zadania obronne wykonywane w ministerstwie i jednostkach organizacyjnych obejmują:
1)
przygotowanie do wykonywania zadań obronnych, w tym:
a)
tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych,
b)
zapewnianie zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych;
2)
planowanie obronne, w tym:
a)
planowanie operacyjne,
b)
programowanie obronne,
c)
przeglądy obronne;
3)
planowanie, organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego;
4)
planowanie i organizowanie świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz obrony, zwanych dalej "świadczeniami na rzecz obrony";
5)
tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
6)
przygotowanie systemu kierowania ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zwanego dalej "ministrem";
7)
organizowanie współpracy cywilno-wojskowej (Civil-Military Cooperation);
8)
realizację zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (Host-Nation Support), zwanych dalej "HNS", o których mowa w ustawie z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium oraz zasadach udzielania pomocy wojskom sojuszniczym i organizacjom międzynarodowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 807);
9)
planowanie, organizowanie i prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych.
§  3. 
Tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. a, obejmuje:
1)
przygotowanie struktury organizacyjnej ministerstwa i jednostek organizacyjnych do:
a)
planowania i realizacji zadań obronnych,
b)
przekazywania informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych,
c)
ochrony informacji niejawnych dotyczących wykonywania zadań obronnych;
2)
zapewnienie warunków do przetwarzania informacji niejawnych odpowiednich do klauzuli tajności przetwarzanych informacji;
3)
zapewnienie systemu teleinformatycznego przeznaczonego do przetwarzania informacji niejawnych odpowiedniego do klauzuli tajności przetwarzanych informacji;
4)
podział i przypisanie zadań obronnych wykonywanych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa;
5)
opracowanie i aktualizowanie:
a)
aktów prawnych regulujących wykonywanie zadań obronnych,
b)
dokumentacji dotyczącej planowania i realizacji zadań obronnych;
6)
koordynowanie procesu planowania i realizacji zadań obronnych;
7)
inicjowanie współpracy z podmiotami uczestniczącymi w realizacji zadań obronnych.
§  4. 
1. 
Zapewnianie zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. b, obejmuje:
1)
wyznaczenie w komórkach organizacyjnych ministerstwa i jednostkach organizacyjnych:
a)
pracowników realizujących zadania obronne,
b)
pracowników zabezpieczających funkcjonowanie:
stanowisk kierowania,
systemu stałych dyżurów ministra;
2)
opracowywanie i przekazywanie do właściwego szefa wojskowego centrum rekrutacji:
a)
zawiadomień o wyłączeniu z urzędu pracowników ministerstwa od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz zawiadomień o ustaniu przyczyn wyłączenia,
b)
wniosków w sprawie wyłączenia pracowników ministerstwa od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
2. 
Dyrektor Generalny ministerstwa i kierownicy jednostek organizacyjnych zapewniają zasoby osobowe niezbędne na potrzeby wykonywania zadań obronnych.
§  5. 
Planowanie operacyjne, o którym mowa w § 2 pkt 2 lit. a, obejmuje:
1)
opracowanie i aktualizowanie planu operacyjnego funkcjonowania działu, w tym jednostek organizacyjnych, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
uzgadnianie zadań operacyjnych przyjmowanych do realizacji i ich zakresu;
3)
zatwierdzanie planów operacyjnych jednostek organizacyjnych.
§  6. 
1. 
Programowanie obronne, o którym mowa w § 2 pkt 2 lit. b, obejmuje:
1)
sporządzenie programu pozamilitarnych przygotowań obronnych dla działu;
2)
planowanie wydatków w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych dla działu;
3)
realizowanie przedsięwzięć wynikających z Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, dotyczących:
a)
przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,
b)
zaspokajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych,
c)
organizowania szkoleń obronnych,
d)
przeprowadzania kontroli realizacji zadań obronnych.
2. 
Program, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest sporządzany co cztery lata na piętnastoletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym.
§  7. 
Realizacja przeglądów obronnych, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. c, obejmuje analizę danych liczbowych i opisowych ocen stanu przygotowań obronnych dla działu oraz sporządzenie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§  8. 
1. 
Szkolenie obronne, o którym mowa w § 2 pkt 3, realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, jest organizowane i prowadzone w formie ćwiczeń obronnych zgodnie z:
1)
wykazem ćwiczeń obronnych planowanych w danym roku kalendarzowym;
2)
planem poszczególnych ćwiczeń obronnych, w którym określa się w szczególności cele, temat, formę, termin, miejsce, uczestników oraz główne przedsięwzięcia danych ćwiczeń;
3)
zaleceniami koordynatora ćwiczeń obronnych dotyczącymi tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń obronnych.
2. 
Organizatorem szkolenia obronnego jest minister.
3. 
Dokumenty wymienione w ust. 1 są opracowywane przez dyrektora komórki organizacyjnej ministerstwa właściwej do spraw obronności i bezpieczeństwa państwa, zwanej dalej "komórką do spraw obronnych".
4. 
Pracownicy ministerstwa i jednostek organizacyjnych biorą udział w szkoleniu obronnym zgodnie z podziałem na grupy szkoleniowe, określonym w planie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
5. 
W przypadku braku możliwości uczestniczenia ministra lub kierownika jednostki organizacyjnej w szkoleniu obronnym, bierze w nim udział wyznaczona przez niego osoba.
§  9. 
1. 
Planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony, o których mowa w § 2 pkt 4, obejmuje:
1)
określenie potrzeb materialnych, w szczególności w zakresie nieruchomości, urządzeń i sprzętu transportowego oraz potrzeb w zakresie zasobów osobowych, w związku z wykonywaniem zadań obronnych;
2)
składanie wniosków do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń na rzecz obrony;
3)
przygotowanie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń na rzecz obrony.
2. 
Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, składa minister lub kierownik jednostki organizacyjnej.
3. 
Zadania związane z przyjmowaniem świadczeń na rzecz obrony w ministerstwie realizuje komórka organizacyjna ministerstwa właściwa do spraw obsługi administracyjno-logistycznej.
§  10. 
1. 
Tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o których mowa § 2 pkt 5, obejmuje:
1)
ustalenie procedur wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
2)
przygotowanie do zapewnienia ciągłości funkcjonowania ministra podczas wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa i w czasie ich trwania;
3)
organizowanie funkcjonowania systemu stałych dyżurów ministra.
2. 
System stałych dyżurów ministra tworzy się na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć:
1)
związanych z podwyższeniem gotowości obronnej państwa i przekazywaniem decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych;
2)
wynikających z planu zarządzania kryzysowego dla działu oraz z wprowadzonych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92), w przypadku zagrożenia wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym.
§  11. 
1. 
Przygotowanie systemu kierowania ministra, o którym mowa § 2 pkt 6, obejmuje przygotowanie głównego stanowiska kierowania ministra.
2. 
System kierowania ministra zapewnia ministrowi możliwość kierowania działem w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej.
§  12. 
Organizowanie współpracy cywilno-wojskowej (Civil-Military Cooperation), o której mowa w § 2 pkt 7, obejmuje w szczególności:
1)
wymianę informacji z przedstawicielami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
współpracę podczas wsparcia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej dla środowiska cywilnego i pozamilitarnego;
3)
wsparcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji celów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) i zadań wynikających z zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych w ramach planowania obronnego NATO.
§  13. 
1. 
Realizacja zadań w zakresie HNS, o której mowa w § 2 pkt 8, obejmuje w szczególności:
1)
tworzenie warunków organizacyjnych kierowania i funkcjonowania HNS;
2)
zapewnienie właściwego działania punktów kontaktowych HNS w ministerstwie i jednostkach organizacyjnych, w tym zabezpieczenie ciągłości obsady kadrowej oraz aktualizację instrukcji funkcjonowania HNS;
3)
koordynowanie realizacji zadań w zakresie HNS w ministerstwie i jednostkach organizacyjnych;
4)
opracowanie dokumentacji umożliwiającej realizację zadań, o których mowa w pkt 1-3;
5)
wyznaczeniu w ministerstwie pełnomocnika ministra do spraw HNS.
2. 
Koordynację współpracy komórek organizacyjnych ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych w zakresie realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, zapewnia pełnomocnik ministra do spraw HNS.
§  14. 
1. 
Kontrola realizacji zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych, o której mowa w § 2 pkt 9, obejmuje w szczególności weryfikację przygotowania jednostki organizacyjnej do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
2. 
Kontrole realizacji zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych zarządza minister.
3. 
Zadania związane z planowaniem, organizowaniem i prowadzeniem kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych koordynuje, w imieniu ministra, dyrektor komórki do spraw obronnych.
§  15. 
1. 
Komórka do spraw obronnych wspiera ministra w realizacji zadań obronnych.
2. 
Do zadań komórki do spraw obronnych należy w szczególności:
1)
planowanie zadań obronnych w dziale oraz określanie sposobu i priorytetów ich realizacji;
2)
podział zadań obronnych między komórki organizacyjne ministerstwa;
3)
koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych przez komórki organizacyjne ministerstwa oraz jednostki organizacyjne;
4)
zapewnianie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;
5)
sporządzenie:
a)
planu operacyjnego funkcjonowania działu, w tym jednostek organizacyjnych, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b)
programu pozamilitarnych przygotowań obronnych dla działu,
c)
Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;
6)
opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych i dokumentacji, o których mowa w § 3 pkt 5;
7)
przygotowanie ministerstwa do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
8)
planowanie realizacji przedsięwzięć organizacyjnych w ministerstwie i jednostkach organizacyjnych w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej;
9)
koordynowanie przygotowania głównego stanowiska kierowania ministra do funkcjonowania w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;
10)
współdziałanie z urzędami obsługującymi Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych w planowaniu i realizacji zadań obronnych;
11)
planowanie, organizowanie i prowadzenie:
a)
szkoleń obronnych,
b)
kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych;
12)
sporządzanie i przekazywanie zawiadomień i wniosków, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2;
13)
prowadzenie rejestru pracowników ministerstwa wyłączonych od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
§  16. 
Komórki organizacyjne ministerstwa, zgodnie z właściwością, uczestniczą w realizacji zadań obronnych, w szczególności:
1)
analizują akty prawne i ich projekty, w tym opracowywane lub wydawane przez ministra, dotyczące zagadnień związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa państwa i obronności oraz uwarunkowań funkcjonowania działu w czasie kryzysu i w czasie wojny;
2)
uczestniczą w przygotowywaniu:
a)
warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych,
b)
warunków niezbędnych do organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów ministra i głównego stanowiska kierowania ministra,
c)
struktury organizacyjnej oraz obsady personalnej głównego stanowiska kierowania ministra;
3)
uczestniczą w opracowaniu:
a)
planu operacyjnego funkcjonowania działu, w tym jednostek organizacyjnych, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b)
projektów aktów prawnych i dokumentacji, o których mowa w § 3 pkt 5, w ministerstwie i jednostkach organizacyjnych;
4)
wspierają udział ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym na głównym stanowisku kierowania ministra;
5)
współpracują z komórką do spraw obronnych w zakresie realizacji powierzonych jej zadań;
6)
biorą udział w realizacji zadań operacyjnych wskazanych w dokumentacji dotyczącej planowania i realizacji zadań obronnych;
7)
opracowują i aktualizują karty realizacji zadań operacyjnych;
8)
przekazują dane liczbowe i opisowe oceny stanu przygotowań obronnych na potrzeby sporządzenia Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;
9)
realizują inne zadania obronne zlecone przez ministra.
§  17. 
Komórka do spraw obronnych i komórki organizacyjne ministerstwa właściwe do spraw:
1)
obsługi administracyjno-logistycznej,
2)
budowy, rozwoju, utrzymania i zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych

- są odpowiedzialne za przygotowanie głównego stanowiska kierowania ministra.

§  18. 
1. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych są odpowiedzialni za:
1)
tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych przez jednostki organizacyjne;
2)
przygotowanie jednostek organizacyjnych do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
3)
planowanie i realizację zadań obronnych przez jednostki organizacyjne;
4)
uzgadnianie z ministrem zakresu zadań obronnych realizowanych przez jednostki organizacyjne;
5)
przekazanie danych liczbowych i opisowych ocen stanu przygotowań obronnych jednostki organizacyjnej na potrzeby sporządzenia Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
2. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych przekazują ministrowi dane i oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 5, w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, których one dotyczą.
§  19. 
Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań obronnych w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. MEiN poz. 44).
§  20. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).