Wprowadzenie do użytku "Wytycznych do realizacji przez przedsiębiorców zadań operacyjnych oraz opracowania Planów Operacyjnych Funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2024.51

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 maja 2024 r.

DECYZJA Nr 40/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 14 maja 2024 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku "Wytycznych do realizacji przez przedsiębiorców zadań operacyjnych oraz opracowania Planów Operacyjnych Funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny"

Na podstawie art. 2 pkt 3, 4 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1438) oraz art. 661 i art. 662 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248), w związku z § 4 ust. 1 pkt 10 i § 9 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1569), ustala się, co następuje:
§  1. 
Wprowadza się do użytku "Wytyczne do realizacji przez przedsiębiorców zadań operacyjnych oraz opracowania Planów Operacyjnych Funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny", stanowiące załącznik do decyzji.
§  2. 
Do umów, które zachowują ważność na podstawie art. 807 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, stosuje się przepisy decyzji uchylanej w § 3.
§  3. 
Traci moc decyzja Nr 29/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 marca 2021 r. w sprawie wprowadzenia do użytku "Wytycznych do planowania operacyjnego i przygotowania przedsiębiorców do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, a także w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia ludzkiego oraz realizacji zadań wynikających z Programu Mobilizacji Gospodarki" (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 36 i 270).
§  4. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE do realizacji przez przedsiębiorców zadań operacyjnych oraz opracowania Planów Operacyjnych Funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny

SPIS TREŚCI:

Postanowienia ogólne

Podstawowe pojęcia

Zadania operacyjne realizowane przez przedsiębiorcę

Plan Operacyjny Funkcjonowania

Zasady redakcyjne

Postanowienia końcowe

ZAŁĄCZNIKI DO WYTYCZNYCH:

nr 1 Strona tytułowa Planu Operacyjnego Funkcjonowania

nr 2 Spis treści Planu Operacyjnego Funkcjonowania

nr 3 Wymagania w zakresie przygotowania wybranych elementów składowych Planu Operacyjnego Funkcjonowania

nr 4 Tabela Realizacji Zadań Operacyjnych

nr 5 Karta Realizacji Zadania Operacyjnego - sposób wypełniania

nr 6 Bilans zatrudnienia i potrzeb kadrowych

nr 7 Bilans środków transportowych

nr 8 Zestawienie potrzeb surowcowo-energetycznych

nr 9 Mapa/Plan rozmieszczenia obiektów wraz z legendą

Postanowienia ogólne

§  1. 
"Wytyczne do realizacji przez przedsiębiorców zadań operacyjnych oraz opracowania Planu Operacyjnego Funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny", zwane dalej "wytycznymi":
1)
dotyczą przedsiębiorców, którzy realizują zadania na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 648 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248), zwanej dalej "ustawą";
2)
określają zasady i sposób realizacji przez przedsiębiorców zadań operacyjnych przekazywanych w ramach funkcjonującego w resorcie obrony narodowej systemu ostrzegania i alarmowania;
3)
precyzują sposób postępowania w zakresie realizacji przedsięwzięć określonych w przepisach prawa powszechnie obowiązującego z uwzględnieniem jednolitej metodologii opracowania przez przedsiębiorców oraz aktualizacji Planów Operacyjnych Funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
4)
stanowią dla przedsiębiorców wytyczne koordynacyjne, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1569), zwanego dalej "rozporządzeniem".
§  2. 
Plan Operacyjny Funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny przedsiębiorcy powinien być:
1)
opracowywany na podstawie ustaleń przyjętych w Planie Operacyjnego Funkcjonowania Działu Administracji Rządowej Obrona Narodowa, zwanego dalej "POF DAR ON", i dokumentach normalizacji obronnej - przy uwzględnieniu wzorów, formy oraz instrukcji, które zostały określone w wytycznych oraz załącznikach do wytycznych;
2)
aktualizowany nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy od zakończenia cyklu planistycznego oraz w terminie określonym w § 10 ust. 4-6 rozporządzenia 1 ;
3)
opracowywany zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632).

Podstawowe pojęcia

§  3. 
Użyte w wytycznych określenia i skróty oznaczają:
1)
komórka organizacyjna MON - komórkę organizacyjną w Ministerstwie Obrony Narodowej, w której kompetencjach znajduje się organizowanie i nadzór nad zadaniami realizowanymi przez przedsiębiorców na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadaniami operacyjnymi ujętymi w wypisie z POF DAR ON w zakresie wynikającym z jej właściwości;
2)
Plan - Plan Operacyjny Funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny 2  - dokument planistyczny określający sposób i zasady funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny podczas realizacji zadań operacyjnych obejmujących m.in. wykonywanie zadań ujętych w "Planie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców", o którym mowa w art. 651 ustawy oraz przedsięwzięć rzeczowo- finansowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy;
3)
RPW - Rejonowe Przedstawicielstwo Wojskowe - jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej właściwą w zakresie nadzorowania jakości wykonania wyrobów obronnych;
4)
Siły Zbrojne - Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
Stała Komisja Techniczna (SKT) - nieetatowy zespół specjalistów przedsiębiorcy, posiadający dostęp do danych i informacji dotyczących procesu przygotowania i aktualizacji Planu, planowania oraz wykonania zadań operacyjnych ujętych w Tabeli Realizacji Zadań Operacyjnych, a także dedykowanych przedsiębiorcy zadań wynikających z "Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" oraz przedsięwzięć rzeczowo-finansowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy;
6)
sytuacja planistyczna (S1; S2; S3; S4) - przewidywane uwarunkowania mogące wystąpić w środowisku bezpieczeństwa, dla których przewiduje się zaplanowane działanie dotyczące realizacji zadań operacyjnych (zestawów zadań operacyjnych);
7)
Tabela Realizacji Zadań Operacyjnych (TRZO) - element Planu zawierający zadania operacyjne (zestawy zadań operacyjnych) przeznaczone do realizacji przez przedsiębiorcę, o których mowa w § 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia;
8)
zadania operacyjne - zadania, o których mowa w § 2 pkt 2 rozporządzenia, które są ujęte w TRZO.

Zadania operacyjne realizowane przez przedsiębiorcę

§  4. 
Zadania operacyjne dotyczące przedsiębiorców:
1)
nakładane są przez Ministra Obrony Narodowej zgodnie z uwarunkowaniami wynikającymi z rozporządzenia;
2)
wynikają z TRZO Działu Administracji Rządowej Obrona Narodowa stanowiącej element przekazanego przez komórkę organizacyjną MON wypisu z POF DAR ON;
3)
realizowane są we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa;
4)
scharakteryzowane są w odpowiednich Kartach Realizacji Zadań Operacyjnych, zwanych dalej "KRZO";
5)
przekazywane i uruchamiane są w ramach funkcjonującego w resorcie obrony narodowej sytemu powiadamiania i alarmowania.
§  5. 
W czasie pokoju, działania podejmowane przez przedsiębiorcę w zakresie realizacji zadań operacyjnych powinny zapewnić, w szczególności:
1)
posiadanie dokumentacji planistycznej, opracowanej zgodnie z wymaganiami określonymi w wytycznych, przedstawiającej sposób funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
efektywność i terminowość działania oraz funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w tym optymalne wykorzystanie pracowników oraz mocy produkcyjnych, naprawczych lub usługowych;
3)
ciągłość realizacji zadań ujętych w "Planie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" oraz przedsięwzięć rzeczowo-finansowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa;
4)
sprawne uruchamianie oraz rozwijanie niezbędnych struktur wykonawczych i systemów tworzonych na potrzeby realizacji zadań operacyjnych, w tym bezpieczeństwo ich wykonywania, a także ochronę gromadzenia i przesyłania danych oraz informacji z tym związanych;
5)
ciągłość korzystania ze źródeł energii, dostępu do paliw i wody oraz innych systemów koniecznych do właściwego zabezpieczenia warunków i organizacji pracy oraz ochrony pracowników;
6)
bieżący monitoring stanu technicznego mocy produkcyjnych, naprawczych lub usługowych, w tym:
a)
prowadzenie wykazów posiadanych urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu, które są niezbędne do realizacji zadań ujętych w "Planie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" oraz przedsięwzięć rzeczowo-finansowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, a także wykazu osób posiadających właściwe zaświadczenia kwalifikacyjne do ich obsługi i konserwacji,
b)
eksploatowanie urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1622) oraz z aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie,
c)
prowadzenie i bieżące uzupełnianie dokumentacji obiektów budowlanych (m.in. książki obiektów budowlanych), o których mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm. 3 ),
d)
dokonywanie i ewidencjonowanie wymaganych przepisami innych przeglądów infrastruktury (np. w zakresie przeglądu warunków pracy, kontroli sprzętu ppoż.).
§  6. 
Przedsiębiorca w celu realizacji zadań operacyjnych powołuje i utrzymuje SKT pod przewodnictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko właściwe do spraw produkcji lub organizacji pracy.
§  7. 
W pracach SKT powinni uczestniczyć kierownicy podstawowych pionów przedsiębiorcy, posiadający poświadczenie bezpieczeństwa lub upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych oraz aktualne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych, uprawniające do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli co najmniej równej klauzuli tajności opracowywanego Planu.
§  8. 
W przypadku, gdy u przedsiębiorcy zaistnieje potrzeba przetwarzania informacji niejawnych, w związku z realizacją zadań operacyjnych, warunkiem koniecznym, który musi zostać przez niego spełniony jest posiadanie zdolności do ochrony informacji niejawnych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. ochronie informacji niejawnych oraz wydanymi na jej podstawie aktami wykonawczymi.
§  9. 
Do obowiązków i zakresu odpowiedzialności SKT należy w szczególności:
1)
przygotowanie i aktualizacja Planu oraz dokumentacji uzupełniającej, o której mowa w § 47;
2)
koordynowanie prowadzenia i aktualizacji dokumentacji związanej z planowaniem i realizacją zadań operacyjnych, a w tym związanym z nimi procesem:
a)
przygotowywania wymaganej dokumentacji w zakresie opracowania "Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" oraz planowania, wnioskowania i rozliczania kosztów, o których mowa w art. 659 ust. 1 ustawy oraz wydatków w ramach wykonywania przedsięwzięć rzeczowo-finansowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy,
b)
opracowania danych i informacji w zakresie:
planowania zadań w "Planie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" oraz przedsięwzięć rzeczowo-finansowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy,
ujęcia przedsiębiorcy w wykazie jednostek przewidzianych do militaryzacji, o którym mowa w art. 600 ust. 5 ustawy oraz przygotowywanie związanej z tym dokumentacji organizacyjno-etatowej jednostki zmilitaryzowanej formowanej z jego potencjału,
przygotowania oraz wykonywania zadań, o których mowa w § 12 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 2022 r. w sprawie militaryzacji (Dz. U. poz. 1198),
optymalnego wykorzystania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny mocy produkcyjnych, naprawczych lub usługowych przedsiębiorcy,
c)
tworzenia warunków realizacji zadań wynikających z "Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" w przypadku jego uruchomienia zgodnie z art. 654 i art. 655 ustawy,
d)
przygotowania wniosku o uznanie obiektu, w którym funkcjonuje przedsiębiorca, za szczególnie ważny dla obronności lub bezpieczeństwa państwa,
e)
przygotowywania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektu, w którym funkcjonuje przedsiębiorca, jeżeli został on uznany za obiekt szczególnie ważny dla obronności lub bezpieczeństwa państwa znajdujący się we właściwości Ministra Obrony Narodowej;
3)
kwartalna (w razie potrzeby częstsza) analiza stanu przygotowania przedsiębiorcy do realizacji zadań operacyjnych, w tym zadań wynikających z "Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" oraz przedsięwzięć rzeczowo- finansowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, a także nadzór nad ich realizacją;
4)
ewidencjonowanie i sporządzanie w formie pisemnej protokołów lub notatek z posiedzeń, zawierających m.in. listę obecności, wykaz omawianych spraw wraz z osobami odpowiedzialnymi za ich realizację oraz sposobem rozliczania z postawionych zadań;
5)
prowadzenie bieżącej współpracy z RPW, a w szczególności:
a)
pisemne informowanie RPW o rozpoczęciu i przebiegu, w tym o wynikach zakończonego procesu lokowania, realizowanego w zakresie wynikającym z § 8 i § 9 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 kwietnia 2022 r. w sprawie opracowania Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 949), który dotyczy planowania i uzgadniania sposobu wykorzystania oraz deklarowania posiadanych zdolności do realizacji zadań wynikających z potrzeb zgłaszanych do "Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców",
b)
przygotowanie i przedstawienie 4  wykazu pracochłonności jednostkowych procesów technologicznych zadań ujętych w "Planie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców", w celu umieszczenia na tym dokumencie stosownej adnotacji przez właściwego przedstawiciela RPW,
c)
przedstawienia na żądanie przedstawiciela RPW dokumentacji źródłowej niezbędnej do oceny i weryfikacji zgodności danych zawartych w Planie, w kontekście potwierdzania danych i informacji ujętych w wykazie, o którym mowa art. 659 ust. 10 pkt 4 ustawy i § 9 pkt 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 kwietnia 2022 r. w sprawie opracowania Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców.
§  10. 
Po otrzymaniu wypisu z POF DAR ON przedsiębiorca opracowuje stanowiący załącznik do jego Planu, własny zestaw zadań operacyjnych w formie i strukturze odpowiadającej TRZO POF DAR ON, który stanowi usystematyzowaną listę własnych zadań operacyjnych (zestaw zadań operacyjnych) - wzór określony w załączniku nr 4 do wytycznych.
§  11. 
Do każdego z zadań operacyjnych zawartych w wypisie z TRZO POF DAR ON zdefiniowanych dla komórki organizacyjnej MON, przedsiębiorca opracowuje własne zadanie operacyjne (precyzujące otrzymane zadanie), które będzie realizowane przez wyznaczone komórki organizacyjne przedsiębiorcy, którym mogą być przyporządkowane funkcje: koordynatora 5 , realizatora lub współdziałającego, oznaczone odpowiednio literami: K, R i W.
§  12. 
Przedsiębiorca, dla każdego własnego zadania operacyjnego opracowuje KRZO, które powinny uwzględniać także dedykowane przedsiębiorcy 6  zadania wynikające z "Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" oraz wykonywane przez niego przedsięwzięcia rzeczowo-finansowe wynikające z przepisów wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy.
§  13. 
KRZO są dokumentami wykonawczymi do Planu oraz powinny być aktualizowane na zasadach dotyczących aktualizacji tego Planu.
§  14. 
Komórka organizacyjna przedsiębiorcy pełniąca funkcję koordynatora zadania operacyjnego, opracowuje swoją KRZO oraz określa wytyczne do opracowania KRZO przez komórki organizacyjne przedsiębiorcy wskazane jako realizatorzy tych zadań.
§  15. 
Komórka organizacyjna przedsiębiorcy, wskazana do pełnienia funkcji realizatora zadania operacyjnego, na podstawie KRZO koordynatora, opracowuje swoją KRZO, w której m.in. precyzuje zadanie wykonywane w tej komórce i oznacza je dodatkowo stosowanym u przedsiębiorcy skrótem swojej nazwy.
§  16. 
Komórka organizacyjna przedsiębiorcy wskazana w jego zestawie zadań operacyjnych do pełnienia funkcji współdziałającego, nie opracowuje KRZO.
§  17. 
Na podstawie opracowanych własnych zadań operacyjnych, komórki organizacyjne przedsiębiorcy pełniące funkcję koordynatora i realizatora opracowują procedury ich realizacji, przy czym procedura w KRZO koordynatora, dla zadań operacyjnych związanych z wykonywaniem zadań wynikających z "Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" powinna:
1)
uwzględniać warunki wynikające z dokumentacji, o której mowa w § 9 pkt 3 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 kwietnia 2022 r. w sprawie opracowania Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców;
2)
dla zadań dotyczących napraw sprzętu wojskowego, utrzymać zgodność merytoryczną z zakresem przedsięwzięć/warunków określonych w ramowym zakresie napraw sprzętu wojskowego w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 kwietnia 2022 r. w sprawie opracowania Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców.
§  18. 
Jeżeli zadanie operacyjne przewidywane jest do realizacji w kilku sytuacjach planistycznych należy opracować jedną KRZO.
§  19. 
KRZO koordynatorów zadań operacyjnych zatwierdza Prezes Zarządu/Dyrektor (uprawniony przedstawiciel organu zarządzającego zgodnie z zasadami reprezentacji obowiązującymi przedsiębiorcę).
§  20. 
KRZO realizatorów zadań operacyjnych zatwierdza kierownik komórki organizacyjnej przedsiębiorcy realizującej zadanie operacyjne.
§  21. 
Termin wykonania zadania operacyjnego przez przedsiębiorcę, przy uwzględnieniu terminów wskazanych w wypisie z TRZO DAR ON, określa w swojej KRZO koordynator tego zadania operacyjnego, uwzględniając realność podejmowanych działań w ramach opisanej procedury realizacji oraz termin (czas) realizacji przez poszczególne komórki organizacyjne przedsiębiorcy współuczestniczące i podmioty współdziałające.
§  22. 
Klauzulę tajności dla KRZO określa przedsiębiorca, przy czym powinny być one oznaczone co najmniej klauzulą "zastrzeżone".
§  23. 
Dopuszczalne jest, aby pola KRZO oznaczone "Odpowiedzialny", "Wykonawca", "Termin wykonania zadania", "Podmioty współdziałające zewnętrzne", "Podmioty współdziałające wewnętrzne" oraz skróty komórek organizacyjnych przedsiębiorcy były wypełnione ołówkiem.
§  24. 
W przypadku braku miejsca podczas wypełniania pól w KRZO, dopuszczalne jest ich rozszerzenie i przeniesienie na kolejne strony. Liczba stron KRZO jest nieograniczona.
§  25. 
W czasie stałej gotowości obronnej państwa przedsiębiorca, przy wykorzystaniu dostępnych sił i środków w ramach funkcjonującej struktury organizacyjnej organizuje stały dyżur 7 , który funkcjonując we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa zapewnia:
1)
ciągłość przekazywania decyzji i poleceń Ministra Obrony Narodowej w zakresie uruchamiania dotyczących przedsiębiorcy zadań operacyjnych ujętych w TRZO DAR ON;
2)
realizację przedsięwzięć wynikających z przekazanych przez Dyżurną Służbę Operacyjną Ministra Obrony Narodowej (DSO MON) sygnałów alarmowania i powiadamiania (także treningowych), w tym także stopni alarmowych oraz stopni alarmowych CRP;
3)
przekazywanie meldunków i informacji o stanie wykonania zadań we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa (m.in. o siłach i środkach uruchamianych do ich wykonania) oraz wynikających z wprowadzonych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP;
4)
przesyłanie informacji i meldunków o zdarzeniach nadzwyczajnych, wypadkach oraz naruszeniach dyscypliny u przedsiębiorcy - telefonicznie i na wskazany adres poczty elektronicznej do DSO MON oraz do wiadomości komórki organizacyjnej MON na wskazany adres poczty elektronicznej 8 ;
5)
wewnętrzny system komunikacji (meldunkowy) oraz wymianę informacji z systemami stałych dyżurów organizowanych poza resortem obrony narodowej oraz wykonawcami realizującymi zadania operacyjne - zgodnie z treścią ujętą w KRZO;
6)
ciągłość działania numeru telefonu kontaktowego do odbierania i raportowania o realizacji przedsięwzięć wynikających z przekazywanych sygnałów alarmowania i powiadamiania (także treningowych) w tym także stopni alarmowych oraz stopni alarmowych CRP.
§  26. 
Przedsiębiorca, do 10 dnia kolejnego miesiąca po zakończeniu każdego kwartału, przesyła do komórki organizacyjnej MON, kwartalne zestawienie odebranych sygnałów alarmowania i powiadamiania (także treningowych), w formie określonej w niżej wymienionej tabeli:
Lp.Data odebrania sygnałuGodzina odebrania sygnałuStwierdzone problemy
§  27. 
Przedsiębiorca opracowuje i utrzymuje w aktualności dokumentację stałego dyżuru składającą się w szczególności z:
1)
Instrukcji działania stałego dyżuru określającej m.in.:
a)
zadania stałego dyżuru,
b)
obsadę stałego dyżuru,
c)
zadania osób wchodzących w skład stałego dyżuru oraz zasady podległości,
d)
schemat organizacyjny pełnienia stałego dyżuru,
e)
schemat powiadamiania,
f)
schemat przyjmowania i przekazywania informacji,
g)
schemat łączności i obiegu informacji,
h)
terminy składania meldunków (wewnętrznych i zewnętrznych),
i)
procedury i terminy przekazywania obowiązków przez zmiany stałego dyżuru,
j)
wyszczególnienie pojazdów na potrzeby stałego dyżuru,
2)
Grafiku pełnienia stałego dyżuru,
3)
Dziennika przyjmowanych i przekazywanych sygnałów,
4)
Tabel sygnałów powszechnego ostrzegania i alarmowania,
5)
innych dokumentów wynikających ze specyfiki działania przedsiębiorcy.

Plan Operacyjny Funkcjonowania

§  28. 
Przedsiębiorca opracowuje Plan, który:
1)
przygotowuje SKT;
2)
podpisuje Prezes Zarządu/Dyrektor (uprawniony przedstawiciel organu zarządzającego);
3)
opracowywany jest w jednym egzemplarzu;
4)
przygotowywany jest jako dokument merytorycznie spójny z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych i wydanych do niej aktów wykonawczych;
5)
podlega uzgodnieniu przez komórkę organizacyjną MON;
6)
jest zatwierdzany przez Ministra Obrony Narodowej.
§  29. 
Przedsiębiorca opracowuje Plan każdorazowo w przypadku:
1)
rozpoczęcia nowego cyklu planistycznego, o którym mowa w § 2 pkt 6 rozporządzenia;
2)
otrzymania wypisu z POF DAR ON;
3)
zaistnienia sytuacji, o której mowa w § 10 ust. 7 rozporządzenia, jeżeli dotyczy ona przedsiębiorcy.
§  30. 
Przedsiębiorca uzgadnia Plan z komórką organizacyjną MON, a jeżeli występuje taka potrzeba, prowadzi proces uzgodnień Planu (jeden lub kilka jego elementów, rozdziałów, podrozdziałów, punktów, załączników lub KRZO) z organami administracji publicznej lub innymi instytucjami oraz przedsiębiorcami, w celu wypracowania rozwiązań dotyczących optymalnej realizacji zadań operacyjnych i zabezpieczenia funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
§  31. 
Przedsiębiorca, w terminie 30 dni od dnia podpisania, przesyła Plan do komórki organizacyjnej MON, od której otrzymał wypis z POF DAR ON w celu uzgodnienia tego Planu - za datę złożenia przez przedsiębiorcę Planu do uzgodnienia przyjmuje się dzień wpływu do kancelarii obsługującej komórkę organizacyjną MON.
§  32. 
Uzgodnienie Planu następuje w terminie określonym w § 5 ust. 4 rozporządzenia 9 , w wyniku którego kierownik komórki organizacyjnej MON nadaje i określa oznaczenie dla Planu przedsiębiorcy na jego stronie tytułowej.
§  33. 
Uzgodniony Plan jest przekazywany przez kierownika komórki organizacyjnej MON do Ministra Obrony Narodowej w celu jego zatwierdzenia.
§  34. 
W przypadku przesłania do uzgodnienia Planu, który nie spełnia wymagań dotyczących jego struktury oraz zasad redakcyjnych, a także wymagań w zakresie elementów składowych Planu, o których mowa w wytycznych, kierownik komórki organizacyjnej MON może wezwać przedsiębiorcę do uzupełnienia braków, złożenia wyjaśnień, uzupełnień oraz przesłania dodatkowych dokumentów potwierdzających dane i informacje zawarte w Planie wskazując termin udzielenia odpowiedzi na co najmniej 5 dni roboczych licząc od dnia przekazania wezwania.
§  35. 
Po zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej Planu, jest on przesyłany do przedsiębiorcy przez komórkę organizacyjną MON.
§  36. 
Przedsiębiorca po otrzymaniu zatwierdzonego Planu, wykonuje jego potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię i w terminie 30 dni od dnia jego rejestracji, przesyła do komórki organizacyjnej MON.
§  37. 
Plan składa się z dokumentu głównego i załączników.
§  38. 
1. 
W dokumencie głównym Planu, ujmuje się:
1)
stronę tytułową, której wzór określa załącznik nr 1 do wytycznych;
2)
spis treści, którego przykład określa załącznik nr 2 do wytycznych;
3)
ustalenia dotyczące prawa wglądu do Planu i prowadzenia prac planistycznych z jego wykorzystaniem;
4)
arkusz uzgodnień;
5)
zmiany aktualizujące;
6)
akty prawne stanowiące podstawę opracowania Planu oraz dotyczące sposobu realizacji zadań operacyjnych;
7)
terminy i definicje;
8)
wykaz skrótów, symboli i form skróconych stosowanych w Planie;
9)
wypis z POF DAR ON w zakresie, o którym mowa w § 8 ust. 5 rozporządzenia;
10)
ocenę zagrożeń dla działalności;
11)
sposób funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
12)
zasady współdziałania w realizacji zadań operacyjnych z innymi przedsiębiorcami, organami (instytucjami) oraz Siłami Zbrojnymi;
13)
inne zagadnienia wynikające z profilu prowadzonej działalności gospodarczej.
2. 
Wymagania w zakresie przygotowania elementów Planu ujęto w załączniku nr 3 do wytycznych.
§  39. 
W załącznikach do Planu ujmuje się:
1)
wypis z TRZO POF DAR ON;
2)
TRZO - opracowaną na podstawie i w formie odpowiadającej zadaniom ujętym w wypisie z TRZO POF DAR ON, której wzór określa załącznik nr 4 do wytycznych;
3)
KRZO - opracowane przez komórki organizacyjne przedsiębiorcy wskazane w jego TRZO jako koordynatorzy i realizatorzy zadań - których wzór oraz sposób wypełniania określa załącznik nr 5 do wytycznych;
4)
zestawienie porozumień zawartych z organami (instytucjami) i innymi przedsiębiorcami współdziałającymi w realizacji zadań operacyjnych;
5)
schemat struktury organizacyjnej, w której przedsiębiorca będzie funkcjonował w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny 10 ;
6)
bilans zatrudnienia i potrzeb kadrowych - opracowany przez przedsiębiorcę zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 6 do wytycznych;
7)
bilans środków transportowych - opracowany przez przedsiębiorcę zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 7 do wytycznych;
8)
zestawienie potrzeb surowcowo-energetycznych - opracowane przez przedsiębiorcę zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 8 do wytycznych;
9)
mapę/plan rozmieszczenia obiektów przedsiębiorcy wraz z legendą - przykład określony w załączniku nr 9 do wytycznych.
§  40. 
W przypadku konieczności doprecyzowania sposobu oraz zasad przygotowania do realizacji zadań operacyjnych, przedsiębiorca może dołączyć dodatkowe tabele, schematy i algorytmy itp. w dokumentacji uzupełniającej, o której mowa w § 47.
§  41. 
W schematach struktur organizacyjnych należy zapewnić jednolitość nazw i symboli (identyfikatorów) dla poszczególnych wewnętrznych stanowisk kierowniczych i komórek organizacyjnych, które są wykorzystywane w KRZO.
§  42. 
Na mapie/planie rozmieszczenia obiektów przedsiębiorcy należy graficznie, z zachowaniem skali, zobrazować położenie poszczególnych budynków i budowli, obiektów lub samodzielnych urządzeń oraz umożliwić ich identyfikację oraz zgodność wykazanych oznaczeń z systemem numeracji stosowanym przez przedsiębiorcę w bieżącej działalności, przy czym numer inwentarzowy obiektu ma być zgodny z systematyką funkcjonującą w systemie księgowym przedsiębiorcy.
§  43. 
Bilans zatrudnienia i potrzeb kadrowych powinien stanowić podstawę do planowania oraz dysponowania potencjałem osobowym w zakresie:
1)
utrzymania przedsiębiorcy w pełnej gotowości do działania i zabezpieczenia produkcji, napraw wyrobów lub świadczenia usług, a także realizacji zadań w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
ochrony i zabezpieczenia przedsiębiorcy, z ewentualnym uwzględnieniem sposobu działania pododdziału ochrony wydzielonego z Sił Zbrojnych do ochrony obiektów;
3)
potrzeb dotyczących wyłączeń pracowników oraz nadanych przydziałów organizacyjno- mobilizacyjnych do służby w jednostce zmilitaryzowanej formowanej z potencjału przedsiębiorcy.
§  44. 
Niezależnie od wymagań dotyczących aktualizacji Planu przedsiębiorca, corocznie do dnia 12 sierpnia 11 , przesyła do kierownika komórki organizacyjnej MON bilans zatrudnienia i potrzeb kadrowych zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 6 do wytycznych.
§  45. 
W zakresie bilansu środków transportowych należy w części głównej Planu 12  scharakteryzować dane przedstawione w załącznikach do Planu oraz określić podejmowane przedsięwzięcia planistyczno-organizacyjne zmierzające do optymalnego wykorzystania posiadanego potencjału transportowego i sposobu jego uzupełnienia (jeżeli jest to konieczne).
§  46. 
Po opracowaniu Planu, przewodniczący oraz wszyscy członkowie SKT powinni na ostatniej stronie części głównej złożyć podpisy.
§  47. 
Dokumentacja uzupełniająca jest zbiorem dokumentów organizacyjno- wykonawczych przedsiębiorcy, stanowiących uzupełnienie do Planu, na którą składają się w szczególności:
1)
dokument powołujący 13  SKT wraz z protokołami (notatkami) posiedzeń;
2)
plan zaopatrzenia materiałowego zawierający branżowy wykaz przedsiębiorców (kooperantów), z którymi przedsiębiorca współpracuje, aby zabezpieczyć ciągłość dostaw środków materiałowych oraz części zamiennych niezbędnych do realizacji zadań operacyjnych oraz zadań ujętych w "Planie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" ze wskazaniem zawartych umów i porozumień;
3)
wykaz materiałów (zespołów/podzespołów/części), niezbędnych do zabezpieczenia realizacji przedsięwzięć 14  wynikających z nałożonych zadań ujętych w "Planie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" 15 , który powinien zawierać m.in.: nazwę, ilość, cenę, dostawcę, czas dostawy;
4)
zestawienie zadań wynikających z "Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" 16 , który powinien zawierać m.in. nr decyzji Ministra Obrony Narodowej nakładającej zadania na przedsiębiorcę, rodzaj zadania, zidentyfikowaną nazwę wyrobu, czas/okres wykonania zadania, nazwę dokumentacji technicznej, na podstawie której zadanie będzie realizowane, organ/przedsiębiorcę, na rzecz którego realizowane jest zadanie;
5)
wykaz dokumentacji technicznej (technologicznej i konstrukcyjnej) produkcji, napraw wyrobów lub świadczenia usług dotyczący zadań na rzecz Sił Zbrojnych wraz z informacją o miejscu przechowywania tej dokumentacji;
6)
dokumentacja, która stanowi podstawę do wyliczeń pracochłonności oraz prawa dysponowania dokumentacją techniczną dotyczącą realizacji zadań w "Planie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców";
7)
dokumentacja wyłączeń pracowników od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny 17 , a także obsady stanowisk po objęciu przedsiębiorcy militaryzacją oraz dokumentacja organizacyjno-etatowa jednostki formowanej z potencjału przedsiębiorcy (w przypadku posiadania etatu jednostki zmilitaryzowanej);
8)
zestawienie możliwości produkcyjno-usługowych w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny 18 ,
9)
wykaz posiadanych urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu, które są niezbędne do realizacji zadań ujętych w "Planie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" oraz wykaz osób posiadających właściwe zaświadczenia kwalifikacyjne do ich obsługi i konserwacji;
10)
dokumentacja obiektów budowlanych (m.in. książki obiektów budowlanych) niezbędnych do zabezpieczenia realizacji zadań ujętych w "Planie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców";
11)
porozumienia lub dodatkowe umowy itp. pomiędzy przedsiębiorcą, a organami administracji publicznej, bądź innymi podmiotami, zawarte w celu zabezpieczenia realizacji nałożonych zadań operacyjnych;
12)
dokumentacja dotycząca przygotowywania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów przez przedsiębiorcę;
13)
dokumentacja stałego dyżuru przedsiębiorcy.
§  48. 
Dokumentacja uzupełniająca, o której mowa w § 47, nie podlega uzgodnieniom i zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej, jednak jej aktualizacji dokonuje się co najmniej dwa razy w roku 19 , co przedsiębiorca odnotowuje w protokole z posiedzenia SKT.
§  49. 
Branżowy wykaz przedsiębiorców (kooperantów) powinien składać się przede wszystkim z przedsiębiorców, z którymi kooperacja jest istotna z punktu widzenia przewidywanych do realizacji zadań operacyjnych oraz spełniających wymagania określone w art. 657 ustawy.

Zasady redakcyjne

§  50. 
Język zastosowany w Planie powinien być poprawny gramatycznie, zwięzły i zrozumiały dla jego użytkowników, a stosowana terminologia powinna być jednoznaczna. Dopuszczalne jest podawanie w przypisach umieszczonych na dole strony (zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami) źródeł lub rozumienia zastosowanych pojęć.
§  51. 
Plan powinien być sporządzony na stronach formatu A4 i A3 oraz wydrukowany jednostronnie 20  zgodnie z następującymi zasadami redakcyjnymi:
1)
ustawienia strony, czcionka i tekst Planu:
a)
dla rozdziałów części zasadniczej Planu - format A4, układ pionowy,
b)
dla rozdziałów (z wyjątkiem map) - format A4 lub A3, układ pionowy lub poziomy,
c)
marginesy stronic formatu A4, układ pionowy:
lewy - 2,5 cm,
prawy - 1,5 cm,
górny - 1,5 cm,
dolny - 1,5 cm,
nagłówek - 1,25 cm od krawędzi strony - w wielkości wystarczającej na umieszczenie oznaczeń dokumentu niejawnego,
stopka - 1,25 cm od krawędzi strony - w wielkości wystarczającej na umieszczenie oznaczeń dokumentu niejawnego,
d)
marginesy stronic formatu A3, układ poziomy:
lewy - 3,5 cm,
prawy - 2 cm,
górny - 1,5 cm,
dolny - 1,5 cm;
nagłówek - 1,25 cm od krawędzi strony - w wielkości wystarczającej na umieszczenie oznaczeń dokumentu niejawnego,
stopka - 1,25 cm od krawędzi strony - w wielkości wystarczającej na umieszczenie oznaczeń dokumentu niejawnego,
e)
typ czcionki - "True Type - Arial CE" lub "True Type - Arial",
f)
wielkość czcionki tytułu rozdziału - 14 punktów pogrubiona,
g)
wielkość czcionki tytułu podrozdziału - 12 punktów pogrubiona,
h)
wielkość czcionki tytułu podrozdziału niższego rzędu i punktu - 12 punktów,
i)
wielkość czcionki akapitu - 12 punktów,
j)
wielkość czcionki tytułu rysunku - 12 punktów,
k)
wielkość czcionki tytułu tablicy - 12 punktów,
l)
wielkość czcionki tytułu przypisu - 9 punktów,
m)
odstępy między liniami tekstu - 1,5,
n)
odstęp przed tytułem rozdziału - 18 punktów,
o)
odstęp przed punktem - 12 punktów,
p)
odstęp przed akapitem, tytułem rysunku, tytułem tablicy - 6 punktów,
q)
tekst poszczególnych elementów Planu, tj. rozdziałów, podrozdziałów, punktów, akapitów, wyliczeń powinien być wyjustowany:
numeracja stron - strony Planu powinny być numerowane kolejno, liczbami arabskimi,
numer strony powinien stanowić element stosowanej liczby oznaczającej numer strony podawanej na jej zewnętrznej krawędzi,
wielkość czcionki stosowanej liczby oznaczającej numer strony powinna wynosić 9 punktów,
liczba oznaczająca numer strony powinna być zamieszczana na wszystkich stronach Planu włącznie ze stroną tytułową;
2)
w Planie mogą występować przypisy w każdym jego elemencie z wyjątkiem tytułu, strony tytułowej i spisu treści, przy czym ich stosowanie powinno być ograniczone do niezbędnego minimum. Przypisy powinny zawierać dodatkowe krótkie informacje lub objaśnienia tekstu. W powtarzanym przypisie zamiast powtarzania jego treści w stopce strony dopuszcza się powołanie na odpowiedni punkt, do którego zastosowano dany przypis po raz pierwszy np. "patrz przypis do 2.1.4 akapit 2". Przypisy powinny być oznaczane kolejnym numerem w całym tekście Planu, podawanym cyframi arabskimi, jako indeks górny.
§  52. 
Struktura Planu:
1)
stopnie podziału Planu:
NazwaPrzykład numeracji
Rozdział1
Podrozdział1.1
Podrozdział niższego rzędu1.1.1
Punkt (Podrozdział niższego rzędu nie podlegający podziałowi)1.1.1.1
Akapitbez numeru
Wyliczenie-, 1), a)
ZałącznikA
Rozdział załącznikaA.1
Podrozdział załącznikaA.1.1
Punkt załącznikaA.1.1.1
2)
zasady opracowania rozdziałów:
a)
rozdział jest podstawowym elementem Planu,
b)
rozdziały powinny być numerowane kolejno - wyłącznie cyframi arabskimi,
c)
początek rozdziału powinien zaczynać się od nowej strony,
d)
każdy rozdział powinien mieć swój tytuł, umieszczany w tym samym wierszu po numerze rozdziału,
e)
tytuł powinien rozpoczynać się wielką literą, wyraźnie oddzielony od numeru, pisany wielkimi literami - na jego końcu nie należy stawiać kropki,
f)
numer rozdziału i jego tytuł powinny być w sposób wyraźny wyróżnione w tekście wysokością i grubością czcionki,
g)
nie dopuszcza się rozdzielania tytułu od treści przy przenoszeniu tekstu na kolejną stronicę Planu;
3)
zasady opracowania podrozdziałów:
a)
podrozdział jest numerowaną częścią rozdziału wyodrębnioną na niższym stopniu podziału Planu,
b)
podrozdziały powinny być wyodrębnione tylko wtedy, gdy możliwe jest wyodrębnienie co najmniej dwóch podrozdziałów,
c)
między podrozdziałem niższego a wyższego rzędu nie należy zamieszczać żadnego tekstu,
d)
podrozdziały pierwszego rzędu powinny mieć tytuły podawane bezpośrednio za ich numerami, wyodrębnione analogicznie do tytułów rozdziałów i umieszczane w osobnym wierszu,
e)
podrozdziały należy numerować stosując cyfry arabskie;
4)
zasady opracowania punktów:
a)
punktem jest podrozdział niższego rzędu nie podlegający dalszemu podziałowi,
b)
numeracji punktów dokonuje się według zasad stosowanych w numeracji podrozdziałów,
c)
punkty mogą być stosowane z tytułami lub bez tytułów,
d)
sposób stosowania powinien być jednolity w obrębie danego podrozdziału,
e)
akapit jest nienumerowanym fragmentem tekstu wyróżnianym na każdym stopniu podziału Planu i powinien być wyraźnie oddzielony odstępem od pozostałego tekstu;
5)
zasady opracowania wyliczeń:
a)
wyliczenia służą wprowadzaniu do treści Planu wykazu podmiotów, przedmiotów, terminów itd. lub wyszczególnianiu właściwości, charakterystyk itp.,
b)
wyliczenia powinny być wprowadzane pełnym zdaniem lub fragmentem zdania, na którego końcu należy zamieścić dwukropek, a pod nim - od nowego wiersza - podać poszczególne pozycje wykazu,
c)
przed każdą pozycją wykazu należy umieścić myślnik, a jeżeli jest potrzebna identyfikacja pozycji np. w celu ułatwienia powołań - małe cyfry z nawiasem okrągłym,
d)
każda pozycja wykazu powinna być wyróżniona w tekście wcięciem w stosunku do marginesu tekstu podstawowego,
e)
w razie potrzeby dalszego podziału np. podania kolejnych wyliczeń, należy stosować litery z nawiasem okrągłym, z kolejnym wcięciem;
6)
zasady opracowania załączników:
a)
załączniki są integralnym elementem Planu,
b)
w załącznikach zamieszcza się ustalenia, w odniesieniu do których (z uwagi na ich szczegółowy lub uzupełniający charakter) istnieje uzasadnienie ich wyodrębnienia w treści Planu np. obszerne tabele, zestawienia, schematy,
c)
w załącznikach powinny być umieszczane dane i informacje, które mogą podlegać okresowym zmianom aktualizacyjnym,
d)
każdy załącznik powinien mieć własne oznaczenie i tytuł oraz własny podział i numerację wewnętrzną, łącznie z numeracją tabel, rysunków i odsyłaczy,
e)
tytuł załącznika powinien być podawany pod oznaczeniem załącznika, pośrodku strony, oddzielony od treści prześwitem,
f)
oznaczenie załącznika powinno być zamieszczone na jego pierwszej stronie, w prawym, górnym narożniku i powinno składać się z wyrazu "Załącznik" i wielkiej litery alfabetu łacińskiego, oznaczającej kolejność załącznika (rozpoczynając od litery A) - np. Załącznik Nr A,
g)
załączniki umieszcza się w kolejności ich występowania oraz oznaczenia w Planie z wyraźnie wyróżnionych w tekście wysokością i grubością czcionki,
h)
w przypadku wprowadzenia podziału załącznika na rozdziały (podrozdziały itp.), numery poszczególnych elementów powinny być poprzedzone wyróżnikiem literowym załącznika,
i)
w przypadku załączników o krótkiej treści, dopuszcza się zamieszczanie kolejnych załączników na jednej stronie Planu, przy czym żaden z elementów załącznika (numer, tytuł itd.) nie powinien być pominięty;
7)
zasady opracowania tabel:
a)
tabele należy stosować i zamieszczać w treści Planu, gdzie istnieje możliwość przedstawienia informacji w prostej, zrozumiałej formie,
b)
każda tabela powinna być przywołana w taki sposób, aby wyraźny był jej związek z określonymi postanowieniami Planu,
c)
tabelę należy zamieszczać w rozdziale, podrozdziale lub punkcie, w którym jest powołana, pośrodku szerokości strony,
d)
jeżeli tabela nie może być - ze względu na brak miejsca - zamieszczona we właściwym rozdziale, podrozdziale lub punkcie Planu, można ją umieścić na następnej stronie, podając o tym informację w miejscu odwołania,
e)
informacje i dane, które mogą podlegać okresowym zmianom aktualizacyjnym, powinny być umieszczane w załącznikach,
f)
tabele należy numerować kolejno cyframi arabskimi, zaczynając od liczby 1, przy czym numer powinien być podawany, zawsze po wyrazie "Tabela",
g)
numeracja tabel powinna być niezależna od numeracji rozdziałów, podrozdziałów itp., przy czym numer tabeli powinien być podawany zawsze - nawet, gdy występuje tylko jedna tabela,
h)
w każdym załączniku powinna być prowadzona odrębna numeracja tabel, a ich numery powinny być poprzedzane literą załącznika - na zasadach jak numer rozdziału, podrozdziału itp.,
i)
podawanie tytułu tabel nie jest wymagane,
j)
w przypadku podawania tytułu tabeli należy go zamieszczać po oznaczeniu i po myślniku, pośrodku nad tabelą, przy czym cały napis podawany nad tabelą powinien być wyróżniony analogicznie jak do tytułów podrozdziałów - po tytule nie należy stawiać kropki,
k)
w przypadku braku tytułu nad tabelą pozostaje jej oznaczenie - wyraz "Tabela" z właściwym numerem,
l)
pierwsze wyrazy nagłówków kolumn lub wierszy należy zaczynać wielką literą, pozostałą treść słowną zamieszczoną w poszczególnych polach tabeli należy podawać małymi literami, z wyjątkiem przypadków, gdy inna pisownia wynika z zasad ortografii, oddzielając poszczególne zdania średnikiem,
m)
w przypadku stosowania nagłówków grupowych, obejmujących kilka kolumn lub wierszy, występujące pod nimi nagłówki kolumn lub wierszy szczegółowych mogą rozpoczynać się wielkimi lub małymi literami, w zależności od przyjętego nagłówka grupowego,
n)
jeżeli tabela nie kończy się na danej stronie i jest przenoszona na stronicę następną, nagłówek tabeli powinien być powtórzony na każdej stronie;
8)
zasady stosowania powołań:
a)
w Planie nie należy powtarzać fragmentów otrzymanych z wypisów z POF DAR ON oraz treści innych opublikowanych dokumentów,
b)
jeżeli powtórzenie lub cytowanie jest niezbędne np. przy stosowaniu w Planie określonych postanowień, przepisów lub terminów innego dokumentu, należy powołać określony dokument lub jego element (punkt, rozdział), bez podawania jego treści,
c)
powołania są zamieszczane jeżeli stanowią uzupełnienie elementu Planu i są niezbędne przy realizacji zadań operacyjnych w nim ujętych,
d)
wszystkie dokumenty, na które dokonano powołania w treści Planu, powinny być wyszczególnione w wykazie dokumentów powołanych;
9)
zasady stosowania przypisów:
a)
w Planie mogą występować przypisy w każdym jego elemencie z wyjątkiem tytułu, strony tytułowej i spisu treści, przy czym ich stosowanie powinno być ograniczone do niezbędnego minimum,
b)
przypisy powinny zawierać dodatkowe krótkie informacje lub objaśnienia tekstu,
c)
w powtarzanym przypisie zamiast powtarzania jego treści w stopce strony dopuszcza się powołanie na odpowiedni punkt, do którego zastosowano dany przypis po raz pierwszy np. "patrz przypis do 2.1.4 akapit 2",
d)
przypisy powinny być oznaczane kolejnym numerem w całym Planie, podawanym cyframi arabskimi, jako indeks górny.

Postanowienia końcowe

§  53. 
Do Planu nie dołącza się dokumentacji technologicznej.
§  54. 
Dokumentacji niejawnej związanej z realizacją zadań operacyjnych oraz zadań, o których mowa w § 1 pkt 1, i obejmującej np. asortyment SpW, ilość, terminy realizacji zadań, strukturę organizacyjną itp., nie udostępnia się stronom trzecim, bez pisemnej zgody Ministra Obrony Narodowej lub kierownika komórki organizacyjnej MON.
§  55. 
Plan, ze względu na charakter i przeznaczenie jest dokumentem, do którego dostęp należy ograniczyć jedynie dla osób bezpośrednio zaangażowanych w proces jego przygotowania przy uwzględnieniu wewnętrznych regulacji przedsiębiorcy w zakresie systemu kontroli dostępu oraz przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych.
§  56. 
W przypadku, gdy przedsiębiorca sporządzający Plan nie posiada systemu teleinformatycznego, akredytowanego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, wówczas nie stosuje się ustaleń wytycznych w zakresie dotyczącym elektronicznego formatowania Planu. W takim przypadku Plan powinien zostać sporządzony na maszynie do pisania lub odręcznie, na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach o ochronie informacji niejawnych.
§  57. 
Kierownik komórki organizacyjnej MON nadaje i prowadzi wykaz oznaczeń dla Planów przygotowywanych przez wszystkich przedsiębiorców 21 .

Załącznik Nr  1

Strona tytułowa Planu Operacyjnego Funkcjonowania

Załącznik Nr  2

Spis treści Planu Operacyjnego Funkcjonowania

Załącznik Nr  3

Wymagania w zakresie przygotowania wybranych elementów składowych Planu Operacyjnego Funkcjonowania

Załącznik Nr  4

Tabela Realizacji Zadań Operacyjnych ...................

Załącznik Nr  5

Karta Realizacji Zadania Operacyjnego

Załącznik Nr  6

Bilans zatrudnienia i potrzeb kadrowych .........................

Załącznik Nr  7

Bilans środków transportowych ....................

Załącznik Nr  8

Zestawienie potrzeb surowcowo-energetycznych .......................

Załącznik Nr  9

Mapa/Plan rozmieszczenia obiektów ........................

1 Z uwzględnieniem sytuacji określonej w § 10 ust. 7 rozporządzenia.
2 Dokument, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 553. 967, 1506, 1597, 1681, 1688, 1762, 1890, 1963 i 2029.
4 Po zakończeniu procesu lokowania oraz przed skierowaniem do Ministra Obrony Narodowej wniosku o przyznanie dotacji celowej, o którym mowa w art. 659 ust. 2 ustawy.
5 Koordynatorem jest zawsze jedna komórka organizacyjna.
6 Jeżeli został on zgodnie z art. 648 ust. 2 lub art. 648 ust. 7 ustawy zobowiązany do ich realizacji.
7 W stanie stałej gotowości obronnej państwa stały dyżur funkcjonuje pod nazwą: Punkt kontaktowy.
8 Aktualne dane kontaktowe przekazywane będą przez komórkę organizacyjną MON.
9 Uzgodnienie Planu przez kierownika komórki organizacyjnej MON następuje w terminie 30 dni od dnia przedłożenia do uzgodnienia. W uzasadnionych przypadkach organ uzgadniający może wydłużyć termin uzgodnienia Planu do 45 dni.
10 Zgodny z posiadanym etatem jednostki zmilitaryzowanej, a w przypadku braku takiego etatu odpowiadający strukturze organizacyjnej przedsiębiorcy w czasie pokoju.
11 Według stanu na dzień opracowania, jednak nie później niż na dzień 12 sierpnia.
12 W rozdziale opisującym sposób funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
13 Zgodnie z przyjętymi u przedsiębiorcy rozwiązaniami.
14 W przypadku zadań wynikających z "Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców" do pierwszego kwartału po jego uruchomieniu.
15 Do pierwszego kwartału po uruchomieniu tego Planu.
16 Jeżeli przedsiębiorca, zgodnie z art. 648 ust. 2 ustawy, został zobowiązany do ich realizacji.
17 Zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 541 ustawy.
18 Przygotowane w formie określonej w załączniku nr 7 do rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 kwietnia 2022 r. w sprawie opracowania Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych realizowanych przez przedsiębiorców.
19 Według stanu na dzień 15 czerwca oraz 15 grudnia każdego roku.
20 KRZO można drukować dwustronnie.
21 Zgodnie z zasadami wynikającymi z ustaleń przyjętych w dokumentach normalizacji obronnej w tym zakresie.