Nadanie statutu Instytutowi Książki.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2024.52

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 kwietnia 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 30 kwietnia 2024 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Instytutowi Książki nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Książki (Dz. Urz. MKDNiS poz. 4);
2)
zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lutego 2019 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Literatury (Dz. Urz. MKiDN poz. 13 oraz z 2022 r. poz. 96).
§  3. 
Kadencja członków Rady Programowej Instytutu Książki powołanych na podstawie statutu nadanego zarządzeniem, o którym mowa w § 2 pkt 1 oraz członków Rady Programowej Instytutu Literatury powołanych na podstawie statutu nadanego zarządzeniem, o którym mowa w § 2 pkt 2, wygasa z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT Instytutu Książki

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Instytut Książki, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury utworzoną na podstawie zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie połączenia państwowych instytucji kultury: Instytutu Książki i Instytutu Literatury oraz utworzenia państwowej instytucji kultury - Instytutu Książki (Dz. Urz. MKiDM poz. 51) i działającą w szczególności na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87), zwanej dalej "ustawą";
2)
niniejszego statutu.
§  2. 
1. 
Siedzibą Instytutu jest miasto Kraków, a terenem działania Rzeczpospolita Polska i zagranica.
2. 
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
3. 
Instytut jest wpisany do rejestru państwowych instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
4. 
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.
5. 
Instytut może używać nazwy skróconej "IK".

Rozdział  2

Zakres działalności Instytutu

§  3. 
Do zakresu działalności Instytutu należy dbałość o rozwój kultury literackiej w Polsce, promocja polskiej literatury w kraju i za granicą, inicjowanie i prowadzenie działań proczytelniczych w Polsce, a także tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi rodzimej twórczości literackiej oraz wspieranie rynku książki.
§  4. 
Instytut realizuje zadania określone w § 3, w szczególności poprzez:
1)
inicjowanie, tworzenie, prowadzenie i wspieranie projektów realizujących przedmiot działania Instytutu oraz współdziałanie w tym zakresie z polskimi i zagranicznymi podmiotami publicznymi oraz prywatnymi;
2)
wspieranie polskich twórców literatury i popularyzacja ich dorobku w kraju i za granicą;
3)
wspieranie tłumaczeń utworów literatury polskiej na języki obce i publikacji tych utworów za granicą;
4)
organizowanie i wspieranie prezentacji polskich książek, polskich twórców literatury i promocji polskiej literatury za granicą;
5)
organizowanie i wspieranie wydarzeń, programów i projektów promujących czytelnictwo w Polsce, w tym działania wspierające biblioteki publiczne i środowisko bibliotekarskie w Polsce;
6)
organizowanie i wspieranie kongresów, konferencji, sympozjów, seminariów, targów, wystaw, prezentacji, festiwali, konkursów, nagród, uroczystości jubileuszowych oraz warsztatów;
7)
przygotowywanie rekomendacji i propozycji rozwiązań problemów społecznych, strukturalnych, instytucjonalnych, finansowych i prawnych związanych z szeroko rozumianym polem literackim i działaniami wszystkich jego indywidualnych oraz zbiorowych podmiotów, w tym podmiotów rynku książki;
8)
prowadzenie i wspieranie programów rezydencjalno-stypendialnych dla pisarzy, tłumaczy, krytyków, wydawców, redaktorów, ilustratorów, bibliotekarzy oraz księgarzy polskich w Polsce, polskich zagranicą oraz zagranicznych w Polsce, a także współpraca w tym zakresie z innymi instytucjami;
9)
wydawanie czasopism literackich i książek;
10)
wydawanie literackich serwisów internetowych;
11)
prowadzenie badań, opracowywanie, zamawianie i publikowanie raportów badawczych, ekspertyz, analiz itp. na temat dziedzin objętych zakresem działania Instytutu;
12)
tworzenie, organizowanie, prowadzenie i wspieranie programów edukacyjnych oraz szkoleniowych i współpraca w tym zakresie z innymi instytucjami;
13)
produkowanie i koprodukowanie materiałów audio i audiowizualnych w celu ich emisji w programach nadawców telewizyjnych, radiowych i internetowych oraz rozporządzania nimi w inny sposób;
14)
współpracę z mediami krajowymi i zagranicznymi;
15)
obsługę programów Ministra i prowadzenie programów własnych;
16)
realizowanie innych zadań zleconych przez Ministra.

Rozdział  3

Organizacja i zarządzanie

§  5. 
Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu, zwany dalej "Dyrektorem", i Rada Instytutu, zwana dalej "Radą".
§  6. 
1. 
Dyrektor zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, w szczególności poprzez:
1)
planowanie działalności Instytutu w ujęciu finansowym i programowym w perspektywie krótkoterminowej i długoterminowej;
2)
organizowanie działalności Instytutu poprzez kształtowanie jego struktury organizacyjnej i ustalanie procedur działania zapewniających skuteczną i sprawną realizację celów i zadań wynikających z zakresu działalności Instytutu, w tym wydawanie odpowiednich zarządzeń;
3)
kierowanie bieżącą działalnością Instytutu;
4)
kontrolowanie realizacji celów i zadań wynikających z zakresu działalności Instytutu oraz planów i programów działania Instytutu;
5)
sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy i ich publikowanie.
3. 
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym ustawą.
4. 
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy trzech zastępców.
5. 
Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Ministra.
§  7. 
1. 
Rada jest organem doradczym i opiniodawczym Dyrektora.
2. 
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
przedstawianie rekomendacji dotyczących sposobu realizacji przez Instytut działalności statutowej;
2)
opiniowanie planów finansowych, wieloletnich i rocznych programów działania oraz ocena ich realizacji;
3)
analizowanie i opiniowanie efektywności działań podejmowanych przez Instytut oraz składanie wniosków we wszystkich istotnych sprawach związanych z funkcjonowaniem Instytutu;
4)
poszukiwanie nowych form wsparcia koncepcyjnego, organizacyjnego i finansowego działalności Instytutu.
§  8. 
1. 
W skład Rady wchodzi 5 osób powoływanych przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, ze środowisk prowadzących działalność zbieżną z zakresem działalności Instytutu, przy zachowaniu zasady, że przynajmniej 40% miejsc przeznaczonych jest dla osób reprezentujących każdą z płci.
2. 
Kadencja Rady trwa 4 lata. Kadencja Rady wygasa również z dniem zakończenia kadencji Dyrektora.
3. 
Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Ministra, może odwołać członka Rady w czasie kadencji z powodu braku jego aktywności w pracach Rady i powołać w jego miejsce inną osobę.
4. 
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor i przewodniczy mu do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, zwanego dalej "Przewodniczącym".
5. 
Rada na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego składu w głosowaniu tajnym Przewodniczącego i jego Zastępcę.
6. 
Przewodniczący kieruje pracami Rady oraz zwołuje jej posiedzenia według potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku.
7. 
Uchwały Rady podejmowane są na posiedzeniach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Rady, z zastrzeżeniem ust. 5 i 8.
8. 
Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym na wniosek 3 członków Rady lub Dyrektora.
9. 
Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek Ministra, Dyrektora lub co najmniej 3 członków Rady.
10. 
Zawiadomienie o posiedzeniu wraz z planowanym porządkiem obrad rozsyłane jest nie później niż na 14 dni roboczych przed planowanym terminem posiedzenia.
11. 
W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor, przedstawiciel Ministra oraz inne osoby zaproszone przez Radę.
12. 
Z posiedzeń Rady sporządza się protokoły.
13. 
Członkostwo w Radzie ustaje przed upływem kadencji w razie:
1)
zrzeczenia się członkostwa;
2)
śmierci;
3)
prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych;
4)
ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;
5)
odwołania przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, z powodu uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady wynikających ze statutu lub regulaminu, o którym mowa w ust. 14.
14. 
Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin. Rada uchwala regulamin nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej powołania.
15. 
Pracownicy Instytutu nie mogą być członkami Rady.
16. 
Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki bez wynagrodzenia.
17. 
Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.
§  9. 
1. 
Instytut może tworzyć filie, oddziały i ośrodki specjalistyczne.
2. 
Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, oddziałów i ośrodków specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora po uzyskaniu zgody Ministra.
3. 
Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny Instytutu, nadany przez Dyrektora w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.
4. 
Zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.

Rozdział  4

Gospodarka finansowa

§  10. 
1. 
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. 
Źródłami finansowania działalności Instytutu są:
1)
środki przekazywane przez Ministra w postaci dotacji podmiotowych i dotacji celowych;
2)
dotacje inne, niż wymienione w pkt 1;
3)
przychody z tytułu wykonywania działalności statutowej;
4)
środki pochodzące z funduszy krajowych i zagranicznych;
5)
środki z tytułu spadków i darowizn otrzymywanych od osób fizycznych i prawnych;
6)
przychody z mienia, w szczególności z najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
7)
odsetki z rachunków bankowych;
8)
przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw.
3. 
Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego badanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.
§  11. 
1. 
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych uprawniony jest Dyrektor.
2. 
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres ich umocowania.
3. 
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze państwowych instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  12. 
1. 
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na zasadach i w trybie określonym ustawą.
2. 
Wszelkie zmiany statutu mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2718).