Zawiadomienie Komisji w sprawie interpretacji i wykonania przepisu przejściowego określonego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do zwiększenia przejrzystości danych, usuwania przeszkód w powstawaniu systemów publikacji informacji skonsolidowanych, optymalizacji obowiązków obrotu oraz zakazu otrzymywania płatności za przepływ zleceń

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.2966

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 maja 2024 r.

ZAWIADOMIENIE KOMISJI
w sprawie interpretacji i wykonania przepisu przejściowego określonego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do zwiększenia przejrzystości danych, usuwania przeszkód w powstawaniu systemów publikacji informacji skonsolidowanych, optymalizacji obowiązków obrotu oraz zakazu otrzymywania płatności za przepływ zleceń
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2024/2966)

1. ZAKRES NINIEJSZEGO ZAWIADOMIENIA

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 ("MiFIR") zostało zmienione rozporządzeniem (UE) 2024/791 ("nowelizacja MiFIR"). Niniejsze zawiadomienie interpretujące ma na celu wyjaśnienie przepisu przejściowego określonego w art. 54 ust. 3 MiFIR zmienionego w drodze nowelizacji MiFIR. Poniższe odniesienia odnoszą się do artykułów MiFIR zmienionego w drodze nowelizacji MiFIR.

Niniejsze zawiadomienie nie rozszerza w żaden sposób praw i obowiązków wynikających z nowelizacji MiFIR ani nie wprowadza żadnych dodatkowych wymogów w odniesieniu do zainteresowanych podmiotów gospodarczych i właściwych organów. Stanowiska i opinie wyrażone w niniejszym dokumencie odzwierciedlają poglądy Komisji Europejskiej. Zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał Sprawiedliwości jest jedynym organem właściwym do dokonywania wykładni aktów instytucji Unii Europejskiej.

2. PRZYJĘTA PRZEZ KOMISJĘ INTERPRETACJA ART. 54 UST. 3 MiFIR

Nowelizacja MiFIR wejdzie w życie z dniem 28 marca i będzie stosowana od tego dnia. Niektóre przepisy w znowelizowanym MiFIR muszą zostać uzupełnione rozporządzeniami delegowanymi Komisji, aby stały się w pełni operacyjne. W odniesieniu do okresu przejściowego art. 54 ust. 3 MiFIR stanowi, że "[p]rzepisy aktów delegowanych przyjętych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 600/2014 [tj. MiFIR] mające zastosowanie przed dniem 28 marca 2024 r. mają nadal zastosowanie do dnia rozpoczęcia stosowania aktów delegowanych przyjętych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 600/2014 [tj. MiFIR zmienionego przeglądem MiFIR] mających zastosowanie od tej daty".

Art. 54. ust. 3 MiFIR ma na celu zapewnienie uczestnikom rynku ciągłości w czasie, gdy Komisja pracuje nad nowymi rozporządzeniami delegowanymi. Zgodnie z art. 54 ust. 3 MiFIR obowiązujące rozporządzenia delegowane Komisji mają nadal zastosowanie. W niektórych przypadkach nowe przepisy MiFIR - aby stały się w pełni operacyjne - mają zostać uzupełnione nowymi lub zmienionymi rozporządzeniami delegowanymi Komisji i nie mogą być odpowiednio uzupełnione istniejącymi rozporządzeniami delegowanymi Komisji ze względu na różnice między nowymi przepisami MiFIR a przepisami MiFIR mającymi zastosowanie przed dniem 28 marca 2024 r., które są uzupełnione istniejącymi rozporządzeniami delegowanymi Komisji. W tych przypadkach z art. 54 ust. 3 MiFIR wynika, że istniejące rozporządzenia delegowane mają nadal zastosowanie wraz z uzupełnianymi przez nie przepisami MiFIR mającymi zastosowanie przed dniem 28 marca 2024 r.

W odniesieniu do obszarów określonych poniżej oznacza to, co następuje:

Mechanizm pułapu wolumenu (art. 5 MiFIR)

W art. 5 MiFIR dotyczącym mechanizmu pojedynczego pułapu wolumenu określono próg, poniżej którego dozwolony jest obrót instrumentami udziałowymi w ramach zwolnienia dotyczącego kursu odniesienia. Art. 5 MiFIR ma zostać uzupełniony rozporządzeniem delegowanym Komisji określającym, w jaki sposób ESMA gromadzi, oblicza i publikuje dane dotyczące transakcji wymagane do obliczenia pojedynczego pułapu wolumenu 1 . Ponieważ pojedynczy pułap wolumenu oblicza się na podstawie zbioru danych, który różni się od zbioru danych wykorzystywanego do obliczania podwójnego pułapu wolumenu, przepisów dotyczących nowego pojedynczego pułapu wolumenu nie można odpowiednio uzupełnić rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/577 ("regulacyjny standard techniczny 3"). W związku z tym, zgodnie z art. 54 ust. 3 MiFIR, nadal mają zastosowanie przepisy dotyczące podwójnego pułapu wolumenu określone w regulacyjnym standardzie technicznym 3. Pojedynczy pułap wolumenu będzie miał zastosowanie od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia delegowanego Komisji przyjętego na podstawie art. 5 ust. 9 MiFIR.

Odroczona publikacja szczegółów transakcji przeprowadzonych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych lub uprawnień do emisji oraz odroczona publikacja szczegółów transakcji przeprowadzonych w odniesieniu do instrumentów pochodnych (art. 11 i 11a MiFIR)

W art. 11 i 11a MiFIR określono przepisy dotyczące odroczonej publikacji szczegółów transakcji przeprowadzonych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji i instrumentów pochodnych. Art. 11 i 11a MiFIR mają zostać uzupełnione rozporządzeniami delegowanymi Komisji określającymi kalibrację harmonogramów odroczenia 2 . Ponieważ w ramach nowelizacji MiFIR znacząco zmieniono kryteria na potrzeby określenia takiej kalibracji, art. 11 i 11a MiFIR nie można odpowiednio uzupełnić rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/583 ("regulacyjny standard techniczny 2"). W związku z tym, zgodnie z art. 54 ust. 3 MiFIR, nadal mają zastosowanie przepisy dotyczące odroczenia mające zastosowanie przed dniem 28 marca 2024 r., określone w regulacyjnym standardzie technicznym 2. Nowe harmonogramy odroczenia dotyczące obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji i instrumentów pochodnych będą miały zastosowanie od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzeń delegowanych Komisji przyjętych na podstawie, odpowiednio, art. 11 ust. 4 i art. 11a ust. 3 MiFIR.

Obowiązek udostępniania danych przed- i posttransakcyjnych w oparciu o właściwe zasady handlowe (art. 13 MiFIR)

Art. 13. MiFIR nakłada na operatorów rynku, firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące, dostawców informacji skonsolidowanych oraz podmioty systematycznie internalizujące transakcje obowiązek podawania do publicznej wiadomości informacji przed- i posttransakcyjnych dotyczących transakcji na instrumentach finansowych dostępnych publicznie w oparciu o właściwe zasady handlowe oraz obowiązek zapewniania niedyskryminacyjnego dostępu do takich informacji. Art. 13 MiFIR ma zostać uzupełniony rozporządzeniem delegowanym Komisji określającym szereg kwestii, w szczególności elementy, które należy uwzględnić przy obliczaniu kosztów i rozsądnej marży 3 . Ponieważ w ramach nowelizacji MiFIR wprowadzono nową zasadę, zgodnie z którą użytkownicy nie mogą być obciążani opłatami na podstawie wartości danych, art. 13 MiFIR nie można odpowiednio uzupełnić rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/565 i rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/567. W związku z tym, zgodnie z art. 54 ust. 3 MiFIR, nadal ma zastosowanie obowiązek udostępniania danych przed- i posttransakcyjnych w oparciu o właściwe zasady handlowe mający zastosowanie przed dniem 28 marca 2024 r., jak określono w odpowiednich przepisach rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565, rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/567 i wytycznych ESMA (ESMA70-156-4263). Zmieniony obowiązek udostępniania danych przed- i posttransakcyjnych w oparciu o właściwe zasady handlowe będzie miał zastosowanie od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia delegowanego Komisji przyjętego na podstawie art. 13 ust. 5 MiFIR.

Przepisy dotyczące kwotowania dla podmiotów systematycznie internalizujących transakcje na instrumentach udziałowych (art. 14 MiFIR)

Zgodnie z art. 14 MiFIR w nowym rozporządzeniu delegowanym Komisji należy zdefiniować minimalną wielkość kwotowań, a także próg, poniżej którego przepisy dotyczące przejrzystości przedtransakcyjnej mają zastosowanie do podmiotów systematycznie internalizujących transakcje na instrumentach udziałowych 4 . Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/587 określa jedynie metody ustalenia standardowej wielkości rynkowej. Nie zawiera ono jednak żadnych wskazówek co do minimalnej wielkości kwotowań oraz progu, poniżej którego przepisy dotyczące przejrzystości przedtransakcyjnej mają zastosowanie do podmiotów systematycznie internalizujących transakcje na instrumentach udziałowych (oba elementy są zdefiniowane w art. 14 w brzmieniu mającym zastosowanie przed dniem 28 marca). Art. 14 MiFIR nie można zatem odpowiednio uzupełnić rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/587. W związku z tym, zgodnie z art. 54 ust. 3 MiFIR, nadal mają zastosowanie przepisy dotyczące kwotowania dla podmiotów systematycznie internalizujących transakcje na instrumentach udziałowych mające zastosowanie przed dniem 28 marca 2024 r., określone w odpowiednich przepisach rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/587. Nowe przepisy dotyczące kwotowania dla podmiotów systematycznie internalizujących transakcje będą miały zastosowanie od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia delegowanego Komisji przyjętego na podstawie art. 14 ust. 7 MiFIR.

Obowiązek zgłaszania transakcji (art. 26 MiFIR)

W art. 26 MiFIR określono przepisy dotyczące obowiązku zgłaszania właściwemu organowi przez firmy inwestycyjne, które realizują transakcje na instrumentach finansowych, szczegółowych informacji na temat takich transakcji. Art. 26 MiFIR ma zostać uzupełniony rozporządzeniem delegowanym Komisji określającym, jakie instrumenty finansowe, których instrumentem bazowym jest indeks, należy zgłaszać, a także modyfikującym niektóre szczegółowe informacje dotyczące transakcji podlegających zgłoszeniu 5 . Art. 26 MiFIR nie można zatem odpowiednio uzupełnić rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/590 ("regulacyjny standard techniczny 22"). W związku z tym, zgodnie z art. 54 ust. 3 MiFIR, nadal mają zastosowanie przepisy dotyczące zgłaszania transakcji mające zastosowanie przed dniem 28 marca 2024 r., określone w regulacyjnym standardzie technicznym 22. Nowe przepisy dotyczące zgłaszania transakcji będą miały zastosowanie od wejścia w życie rozporządzenia delegowanego Komisji przyjętego na podstawie art. 26 ust. 9 MiFIR.

1 Art. 5 ust. 9 MiFIR.
2 Art. 11 ust. 4 i art. 11a ust. 3 MiFIR.
3 Art. 13 ust. 5 MiFIR.
4 Art. 14 ust. 7 MiFIR.
5 Art. 26 ust. 9 MiFIR.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.