Rozporządzenie 2024/1314 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ditianonu w określonych produktach oraz na ich powierzchni
Dz.U.UE.L.2024.1314
Akt oczekującyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/1314
z dnia 15 maja 2024 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ditianonu w określonych produktach oraz na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") ditianonu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie przeglądu obecnych NDP ditianonu zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Urząd zauważył, że nadal brak jest pewności co do potencjału mutagenności metabolitu 1,4-naftochinonu, gdyż nie przedłożono jeszcze dodatkowych badań zgodnie ze stwierdzoną wcześniej potrzebą uzupełnienia danych 3 . W związku z tym wartości dopuszczalnego dziennego pobrania (ADI) i ostrej dawki referencyjnej (ARfD) 1,4-naftochinonu uznaje się za tymczasowe, a wszystkie NDP ditianonu przekraczające granice oznaczalności wymagają dalszej analizy ze strony osób zarządzających ryzykiem. Ponieważ brakujące dane mają zostać przedłożone w ramach trwającej procedury odnowienia zatwierdzenia ditianonu, NDP powinny zostać ponownie rozważone i zmienione przez osoby zarządzające ryzykiem po zakończeniu tej procedury.
(3) Ponadto Urząd stwierdził przekroczenie ARfD ditianonu w odniesieniu do jabłek i gruszek. Urząd skonsultował się z państwami członkowskimi i zwrócił się do nich o zgłaszanie potencjalnych awaryjnych dobrych praktyk rolniczych w odniesieniu do jabłek i gruszek, które to praktyki dopuszczono w państwach członkowskich lub państwach trzecich i poddano już ocenie na szczeblu państw członkowskich i które pozwoliłyby uniknąć niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. Zidentyfikowano awaryjne dobre praktyki rolnicze w odniesieniu do jabłek i gruszek, które nie prowadzą do przekroczenia ARfD ditianonu. Należy zatem obniżyć NDP ditianonu na powierzchni jabłek i gruszek do wartości określonych przez Urząd w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(4) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności ditianonu. Laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne w sposób analityczny.
(5) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP ditianonu z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP ditianonu, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 maja 2024 r.