ZZ-1 (1) Zarządzenie zabezpieczenia stosowane w zabezpieczeniu należności pieniężnych

Wzory

ZZ-1 (1)

Wzór aktualny
Wersja od: 30 lipca 2020 r.

OBJAŚNIENIA DOTYCZĄCE SPORZĄDZANIA ZARZĄDZENIA ZABEZPIECZENIA (ZZ-1)

Wierzyciel wypełnia tylko pozycje niezaciemnione.

Zgodnie z art. 156 § 1 oraz art. 27d w związku z art. 166b ustawy, obowiązkowe jest wypełnienie pozycji dotyczącej:

–oznaczenia wierzyciela;

–imienia i nazwiska lub nazwy zobowiązanego, a w przypadku, gdy zobowiązany będący przedsiębiorcą zmarł przed wszczęciem postępowania zabezpieczającego – imienia i nazwiska zobowiązanego oraz firmy zobowiązanego z dodaniem oznaczenia "w spadku";

–numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności PESEL, numeru identyfikacji podatkowej NIP lub numeru identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej REGON, jeżeli zobowiązany taki numer posiada;

–adresu zobowiązanego, przez który rozumie się ostatni znany wierzycielowi adres miejsca zamieszkania lub siedziby zobowiązanego;

–treści obowiązku podlegającego zabezpieczeniu, podstawy prawnej tego obowiązku, określenia wysokości i rodzaju należności pieniężnej;

–wskazania podstawy prawnej zabezpieczenia obowiązku;

–wskazania okoliczności świadczących o wystąpieniu możliwości utrudnienia bądź udaremnienia egzekucji;

–daty wydania zarządzenia zabezpieczenia, nazwy wierzyciela, który je wydał, oraz imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela;

–imion i nazwisk oraz adresów wspólników, jeżeli zarządzenie zabezpieczenia dotyczy należności spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

W pozostałym zakresie wierzyciel podaje dane będące w jego posiadaniu.

Wysokość należności pieniężnych, w tym odsetek, podaje się w złotych i groszach zaokrąglonych zgodnie z art. 27a § 3 ustawy.

Organ egzekucyjny wypełnia pozycje zaciemnione.

Datę podaje się w formacie dd-mm-rrrr.

1)Zaznacza się właściwy kwadrat, wstawiając znak "x".

2)W przypadku niewypełniania pozycja (część) może zostać pominięta (niewydrukowana).

3)Pozycji nie wypełnia się w przypadku zobowiązanego niebędącego osobą fizyczną lub w przypadku, gdy zobowiązany będący przedsiębiorcą zmarł przed wszczęciem postępowania zabezpieczającego.

4)Wpisuje się numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności PESEL.

5)Wpisuje się numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej REGON.

6)Wpisuje się datę urodzenia, jeżeli zobowiązany nie posiada PESEL albo gdy numer PESEL nie jest znany wierzycielowi.

Część ogólna

W przypadku sporządzenia zmienionego zarządzenia zabezpieczenia w:

–poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia;

–poz. 2 – wpisuje się datę sporządzenia zmienionego zarządzenia zabezpieczenia;

–poz. 3 – zaznacza się kwadrat 2.

W przypadku wydania dalszego zarządzenia zabezpieczenia/ sporządzenia dalszego zmienionego zarządzenia zabezpieczenia w:

–poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia;

–poz. 2 – wpisuje się datę wydania dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia/ sporządzenia zmienionego zarządzenia zabezpieczenia;

–wypełnia się poz. 4 i 5.

W przypadku ponownego wydania zarządzenia zabezpieczenia/ zmienionego zarządzenia zabezpieczenia w:

–poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia;

–poz. 2 – wpisuje się datę ponownie wydanego zarządzenia zabezpieczenia/ zmienionego zarządzenia zabezpieczenia;

–poz. 6 – umieszcza się adnotację: "Zarządzenie zabezpieczenia/ zmienione zarządzenie zabezpieczenia zostało ponownie wydane w związku z postanowieniem ... (należy wskazać wierzyciela) nr ... z dnia ... o utracie zarządzenia zabezpieczenia/ zmienionego zarządzenia zabezpieczenia nr ... z dnia ... ".

Część A

W przypadku gdy zobowiązany będący przedsiębiorcą zmarł przed wszczęciem postępowania zabezpieczającego i działa zarządca przedsiębiorstwa w spadku, w poz. 1 zaznacza się kwadrat 2 oraz w poz. 3 wpisuje się imię i nazwisko zobowiązanego oraz firmę zobowiązanego z dodaniem oznaczenia "w spadku".

Jeżeli zarządzenie zabezpieczenia obejmuje należność pieniężną, za którą odpowiedzialni są małżonkowie solidarnie, po bloku A.1. wierzyciel dodaje i wypełnia blok A.2.

W bloku A.2. pozycji 4–12 nie wypełnia się, jeżeli dane te są takie same jak w poz. 4–12 bloku A.1.

W przypadku gdy małżonkowie odpowiedzialni solidarnie podlegają różnej właściwości miejscowej organów egzekucyjnych, wierzyciel wystawia 2 zarządzenia zabezpieczenia, z odpisem zarządzenia zabezpieczenia przeznaczonym do doręczenia zobowiązanemu, w następujący sposób:

–w pierwszym zarządzeniu zabezpieczenia w bloku A.1. wpisuje się zobowiązanego podlegającego właściwości miejscowej organu egzekucyjnego, do którego to zarządzenie zostanie przekazane. W bloku A.2. wpisuje się drugiego małżonka odpowiedzialnego solidarnie;

–w drugim zarządzeniu zabezpieczenia w bloku A.1. wpisuje się zobowiązanego podlegającego właściwości miejscowej organu egzekucyjnego, do którego to zarządzenie zabezpieczenia zostanie przekazane (wpisanego w pierwszym zarządzeniu zabezpieczenia w bloku A.2.). W bloku A.2. wpisuje się drugiego małżonka odpowiedzialnego solidarnie (wpisanego w pierwszym zarządzeniu zabezpieczenia w bloku A.1.).

W przypadku zobowiązanych odpowiedzialnych solidarnie, innych niż małżonkowie, wierzyciel może wystawić odrębne zarządzenia zabezpieczenia wraz z odpisem zarządzenia zabezpieczenia przeznaczonym do doręczenia zobowiązanemu, wypełniając wyłącznie blok A.1. w odniesieniu do jednego zobowiązanego odpowiedzialnego solidarnie.

Część B

Wypełnia się wyłącznie w przypadku, gdy zobowiązany wymieniony w bloku A.1. jest spółką nieposiadającą osobowości prawnej.

Po bloku B.1. dodaje się bloki B.2., B.3., itd. w liczbie odpowiadającej liczbie wspólników spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Część C

Poz. 2 – wpisuje się identyfikację podstawy prawnej obowiązku wskazanej w poz. 1. W przypadku zakreślenia kwadratu:

1 – wpisuje się oznaczenie przepisu prawa, z którego wynika zabezpieczany obowiązek;

2 – wpisuje się rodzaj dokumentu, o którym mowa w art. 3a ustawy;

3 – wpisuje się rodzaj i numer orzeczenia.

Poz. 3 – wypełnia się w przypadku zaznaczenia w poz. 1 kwadratu 3.

Poz. 4 – wpisuje się rodzaj należności pieniężnej wskazanej w bloku C.1. i następnych blokach, jeżeli je dodano.

Poz. 6 – nie wypełnia się w przypadku, gdy podstawą prawną wystawienia zarządzenia zabezpieczenia jest decyzja o zabezpieczeniu.

Poz. 7 – wypełnia się, gdy wierzycielowi znane są składniki majątkowe zobowiązanego lub źródła dochodu, na których jest możliwe dokonanie zabezpieczenia.

W przypadku wystawienia zarządzenia zabezpieczenia w odniesieniu do kilku należności pieniężnych po bloku C.1., dodaje się bloki C.2., C.3., itd. W każdym bloku wpisuje się odrębną należność pieniężną.

Blok C.1 i następne bloki

Poz. 2 – wpisuje się wysokość odsetek z tytułu niezapłacenia należności pieniężnej w terminie określoną w decyzji o zabezpieczeniu lub innym orzeczeniu stanowiącym podstawę prawną obowiązku, a w przypadku braku określenia w tym orzeczeniu wysokości odsetek – wysokość odsetek obliczoną na dzień wystawienia zarządzenia zabezpieczenia.

Poz. 3 – wpisuje się datę powstania należności pieniężnej lub datę początkową okresu, którego dotyczy należność pieniężna.

Poz. 4 – wpisuje się datę końcową okresu, którego dotyczy należność pieniężna.

Część D

Poz. 2 – wpisuje się adres siedziby wierzyciela lub jego jednostki organizacyjnej. Jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd, wpisuje się adres tego urzędu.

Poz. 3 – wpisuje się NIP wierzyciela, a jeżeli wierzyciel go nie posiada – urzędu obsługującego wierzyciela lub jednostki samorządu terytorialnego, której organ jest wierzycielem.

Poz. 4 – wpisuje się numer REGON wierzyciela, a jeżeli wierzyciel go nie posiada – urzędu obsługującego wierzyciela lub jednostki samorządu terytorialnego, której organ jest wierzycielem.

Poz. 5 – nie wymaga się podpisu osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela w przypadku opatrzenia zarządzenia zabezpieczenia zaawansowaną pieczęcią elektroniczną albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną. W przypadku opatrzenia zarządzenia zabezpieczenia podpisem zaufanym w poz. 5 nie podaje się stanowiska służbowego osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela.

Część E

Poz. 2 – nie wymaga się podpisu osoby upoważnionej do działania w imieniu organu egzekucyjnego w przypadku opatrzenia zarządzenia zabezpieczenia zaawansowaną pieczęcią elektroniczną albo kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną. W przypadku opatrzenia zarządzenia zabezpieczenia podpisem zaufanym w poz. 2 nie podaje się stanowiska służbowego osoby upoważnionej do działania w imieniu organu egzekucyjnego.