TW-1 (4) Tytuł wykonawczy stosowany w egzekucji należności pieniężnych
TW-1 (4)
Wzór nieaktualnyOBJAŚNIENIA DOTYCZĄCE SPORZĄDZANIA TYTUŁU WYKONAWCZEGO (TW–1)
Wierzyciel wypełnia pozycje niezaciemnione. Zgodnie z art. 27 i art. 27d ustawy obowiązkowe jest
wypełnienie pozycji dotyczącej:
-oznaczenia wierzyciela;
-oznaczenia organu albo organów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 10 czerwca
2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług, zwanej dalej "ustawą o delegowaniu
pracowników w ramach świadczenia usług";
-wskazania imienia i nazwiska lub nazwy zobowiązanego, a w przypadku gdy zobowiązany będący
przedsiębiorcą zmarł przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego – imienia i nazwiska
zobowiązanego oraz firmy zobowiązanego z dodaniem oznaczenia "w spadku";
-numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), numeru identyfikacji
podatkowej (NIP) lub numeru identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki
Narodowej (REGON) zobowiązanego, jeżeli taki numer posiada;
-adresu zobowiązanego, przez który rozumie się ostatni znany wierzycielowi adres miejsca zamieszkania
lub siedziby zobowiązanego;
-treści podlegającego egzekucji obowiązku, podstawy prawnej tego obowiązku, określenia wysokości
i rodzaju należności pieniężnej, terminu, od którego nalicza się odsetki z tytułu niezapłacenia należności
w terminie, oraz rodzaju i stawki tych odsetek;
-wskazania zabezpieczenia należności pieniężnej hipoteką przymusową albo przez ustanowienie zastawu
skarbowego lub rejestrowego, lub zastawu nieujawnionego w żadnym rejestrze, ze wskazaniem terminów
powstania tych zabezpieczeń;
-wskazania podstawy prawnej pierwszeństwa zaspokojenia należności pieniężnej, jeżeli należność
korzysta z tego prawa i prawo to nie wynika z zabezpieczenia należności pieniężnej;
-wskazania podstawy prawnej prowadzenia egzekucji administracyjnej;
-daty wystawienia tytułu wykonawczego, podpisu, imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby
upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela;
-daty doręczenia upomnienia, a jeżeli doręczenie upomnienia nie było wymagane, podstawy prawnej
braku tego obowiązku;
-daty doręczenia zobowiązanemu powiadomienia o wniosku o egzekucję administracyjnej kary pieniężnej
lub grzywny administracyjnej nałożonej na pracodawcę delegującego pracownika z terytorium RP
w związku z naruszeniem przepisów dotyczących delegowania pracowników w ramach świadczenia usług;
-daty, do której można prowadzić egzekucję kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej nałożonej
na pracodawcę delegującego pracownika z terytorium RP w związku z naruszeniem przepisów
dotyczących delegowania pracowników w ramach świadczenia usług;
-imion i nazwisk oraz adresów wspólników, jeżeli tytuł wykonawczy dotyczy należności spółki
nieposiadającej osobowości prawnej.
W pozostałym zakresie wierzyciel podaje dane będące w jego posiadaniu.
Wysokość należności pieniężnych, w tym odsetek, podaje się w złotych i pełnych dziesiątkach groszy
zaokrąglonych, zgodnie z art. 27a § 3 ustawy.
Organ egzekucyjny wypełnia pozycje zaciemnione.
Datę podaje się w formacie dd-mm-rrrr.
1)Zaznacza się właściwy kwadrat, wstawiając znak "x".
2)W przypadku niewypełniania pozycja (część) może zostać pominięta (niewydrukowana).
3)Pozycji nie wypełnia się w przypadku zobowiązanego niebędącego osobą fizyczną lub gdy zobowiązany
będący przedsiębiorcą zmarł przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego.
4)Wpisuje się datę urodzenia, jeżeli zobowiązany nie posiada numeru PESEL albo gdy numer PESEL nie
jest znany wierzycielowi.
Część ogólna
W przypadku sporządzania zmienionego tytułu wykonawczego w:
-poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego tytułu wykonawczego;
-poz. 2 – wpisuje się datę wystawienia zmienionego tytułu wykonawczego;
-poz. 3 – zaznacza się kwadrat 2.
W przypadku wydania dalszego tytułu wykonawczego/ sporządzenia dalszego zmienionego tytułu
wykonawczego w:
-poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego tytułu wykonawczego;
-poz. 2 – wpisuje się datę wystawienia dotychczasowego tytułu wykonawczego/ sporządzenia
zmienionego tytułu wykonawczego;
-wypełnia się poz. 4 i 5.
W przypadku ponownego wydania tytułu wykonawczego/ zmienionego tytułu wykonawczego w:
-poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego tytułu wykonawczego;
-poz. 2 – wpisuje się datę ponownie wydanego tytułu wykonawczego/ zmienionego tytułu wykonawczego;
-poz. 6 – umieszcza się adnotację: "Tytuł wykonawczy/ zmieniony tytuł wykonawczy został ponownie
wydany w związku z postanowieniem … (należy wskazać wierzyciela) nr … z dnia … o utracie tytułu
wykonawczego/ zmienionego tytułu wykonawczego nr … z dnia …".
Część A
W przypadku gdy zobowiązany będący przedsiębiorcą zmarł przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego
i działa zarządca przedsiębiorstwa w spadku, w bloku A.1. w poz. 1 zaznacza się kwadrat 2 oraz w poz. 4
wpisuje się imię i nazwisko zobowiązanego oraz firmę zobowiązanego z dodaniem oznaczenia "w spadku".
Jeżeli tytuł wykonawczy obejmuje należność pieniężną, za którą odpowiedzialni są małżonkowie solidarnie,
po bloku A.1. wierzyciel dodaje i wypełnia blok A.2.
W bloku A.2. pozycji 5–13 nie wypełnia się, jeżeli dane te są takie same jak w poz. 5–13 bloku A.1.
W przypadku gdy małżonkowie odpowiedzialni solidarnie podlegają różnej właściwości miejscowej
organów egzekucyjnych, wierzyciel wystawia 2 tytuły wykonawcze wraz z odpisem tytułu wykonawczego
przeznaczonym do doręczenia zobowiązanemu w następujący sposób:
-w pierwszym tytule wykonawczym w bloku A.1. wpisuje się zobowiązanego podlegającego właściwości
miejscowej organu egzekucyjnego, do którego ten tytuł zostanie przekazany. W bloku A.2. wpisuje się
drugiego małżonka odpowiedzialnego solidarnie;
-w drugim tytule wykonawczym w bloku A.1. wpisuje się zobowiązanego podlegającego właściwości
miejscowej organu egzekucyjnego, do którego ten tytuł zostanie przekazany (wpisanego w pierwszym
tytule wykonawczym w bloku A.2.). W bloku A.2. wpisuje się drugiego małżonka odpowiedzialnego
solidarnie (wpisanego w pierwszym tytule wykonawczym w bloku A.1.).
W przypadku zobowiązanych odpowiedzialnych solidarnie, innych niż małżonkowie, wierzyciel może
wystawić odrębne tytuły wykonawcze wraz z odpisem tytułu wykonawczego przeznaczonym do doręczania
zobowiązanemu, wypełniając wyłącznie blok A.1. w odniesieniu do jednego zobowiązanego odpowiedzialnego
solidarnie.
Część B
Wypełnia się, wyłącznie w przypadku gdy zobowiązany wskazany w bloku A.1. jest spółką nieposiadającą
osobowości prawnej.
Po bloku B.1. dodaje się bloki B.2., B.3. itd. w liczbie odpowiadającej liczbie wspólników spółki
nieposiadającej osobowości prawnej.
Część C
Wypełnia się, w przypadku gdy w bloku A.1. (A.2., jeżeli go dodano, itd.) w poz. 2 zaznaczono kwadrat
2 albo 3.
Po bloku C.1. dodaje się bloki C.2., C.3. itd. w liczbie odpowiadającej liczbie zobowiązanych, u których
powstał obowiązek.
Część D
Informacje zawarte w poz. 1–13 poprzedzające blok D.1. dotyczą wszystkich należności pieniężnych
wskazanych w części D.
W przypadku wystawienia tytułu wykonawczego w odniesieniu do więcej niż jednej należności pieniężnej
po bloku D.1. dodaje się bloki D.2., D.3. itd. W każdym bloku wpisuje się odrębną należność pieniężną.
Poz. 1 – wpisuje się oznaczenie przepisu prawa wraz z jednostką redakcyjną, z którego wynika należność
pieniężna wskazana w bloku D.1. i następnych blokach, jeżeli je dodano.
Poz. 2 – wpisuje się rodzaj należności pieniężnej wskazanej w bloku D.1. i następnych blokach, jeżeli je
dodano.
Poz. 4 – wpisuje się identyfikację podstawy prawnej obowiązku wskazanej w poz. 3. W przypadku
zakreślenia kwadratu:
1 – wpisuje się oznaczenie przepisu prawa, z którego wynika dochodzony obowiązek;
2 – wpisuje się rodzaj dokumentu, o którym mowa w art. 3a ustawy;
3 – wpisuje się rodzaj i numer orzeczenia.
Poz. 5 – wypełnia się w przypadku zaznaczenia w poz. 3 kwadratu 3.
Poz. 8 – wpisuje się stawkę odsetek w formacie liczbowym z dwoma miejscami po przecinku i znakiem %.
Poz. 8.1 – wpisuje się podwyższoną stawkę odsetek za zwłokę w formacie liczbowym z dwoma miejscami
po przecinku i znakiem %.
Poz. 9 – wpisuje się rodzaj zabezpieczenia należności pieniężnej: hipoteka przymusowa, zastaw skarbowy,
zastaw rejestrowy, zastaw nieujawniony w żadnym rejestrze.
Poz. 10 – wpisuje się datę powstania zabezpieczenia wskazanego w poz. 9.
Poz. 11 – jeżeli nie jest wymagane doręczenie upomnienia, wpisuje się podstawę prawną braku obowiązku
doręczenia upomnienia wraz z jednostką redakcyjną. Jeżeli wymagane jest doręczenie upomnienia, pozycja
może zawierać wskazanie więcej niż jednej daty w przypadku doręczenia więcej niż jednego upomnienia. W
przypadku dochodzenia administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej w związku
z naruszeniem przepisów ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług należy wpisać
datę doręczenia powiadomienia o wniosku o egzekucję tej kary lub grzywny.
Poz. 12 – można wpisać sumę kosztów upomnienia.
Poz. 13 – wpisuje się podstawę prawną (inną niż art. 2 § 1 ustawy), z której wynika możliwość dochodzenia
należności pieniężnej w trybie egzekucji administracyjnej.
D.1. i następne bloki
Poz. 2 – w przypadku odsetek określonych w art. 114 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269
z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.) wpisuje się datę przypadającą na dzień następujący po dniu, w którym
upłynął termin określony w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1169, z późn. zm.).
Poz. 3 – wpisuje się wysokość odsetek na dzień wystawienia tytułu wykonawczego z uwzględnieniem
przerw w naliczaniu odsetek, które wystąpiły przed wystawieniem tytułu wykonawczego. Dalsze odsetki
będą pobierane zgodnie ze wskazaniem wynikającym z zakreślenia kwadratu w poz. 7 części D oraz zgodnie
ze stawkami odsetek wskazanymi w poz. 8 i 8.1 części D od dnia następnego po dniu wystawienia tytułu
wykonawczego. W przypadku odsetek, o których mowa w objaśnieniu do poz. 2, wpisuje się sumę odsetek
naliczonych od dnia powstania długu celnego do dnia powiadomienia o tym długu oraz odsetek naliczonych
zgodnie z objaśnieniem wskazanym w poz. 2.
Poz. 4 – wpisuje się datę przedawnienia należności pieniężnej, jeżeli przepisy prawa nie przewidują
przerwania lub zawieszenia biegu terminu przedawnienia.
Poz. 5 – wpisuje się datę powstania należności pieniężnej lub datę początkową okresu, w którym powstała
należność pieniężna.
Poz. 6 – wpisuje się datę końcową okresu, w którym powstała należność pieniężna.
Poz. 7 – wpisuje się przepis prawa, jeżeli przyznaje on prawo pierwszeństwa zaspokojenia należności
pieniężnej i prawo to nie wynika z zabezpieczenia należności pieniężnej.
Część E
Poz. 2 – wpisuje się adres siedziby wierzyciela lub jego jednostki organizacyjnej. Jeżeli wierzyciel posiada
obsługujący go urząd, wpisuje się adres tego urzędu.
Poz. 3 – wpisuje się NIP wierzyciela, a jeżeli wierzyciel go nie posiada – urzędu obsługującego wierzyciela
lub jednostki samorządu terytorialnego, której organ jest wierzycielem.
Poz. 4 – wpisuje się numer REGON wierzyciela, a jeżeli wierzyciel go nie posiada – urzędu obsługującego
wierzyciela lub jednostki samorządu terytorialnego, której organ jest wierzycielem.
Poz. 5 – wpisuje się nazwę, adres siedziby podmiotu, któremu należy przekazać wyegzekwowaną należność
pieniężną.
Poz. 6 – wpisuje się numer rachunku bankowego podmiotu wymienionego w poz. 5.
Poz. 7 – nie wymaga się podpisu osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela w przypadku
opatrzenia tytułu wykonawczego zaawansowaną pieczęcią elektroniczną albo kwalifikowaną pieczęcią
elektroniczną. W przypadku opatrzenia tytułu wykonawczego podpisem zaufanym nie wymaga się
stanowiska służbowego osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela.
Część F
Wypełnia się wyłącznie w przypadku dochodzenia administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny
administracyjnej, o której mowa w ustawie o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług.
F.2.
Wypełnia się, jeżeli organ, który może udzielić dodatkowych informacji dotyczących administracyjnej kary
pieniężnej lub grzywny administracyjnej lub możliwości odwołania się od obowiązku zapłaty lub
zaskarżenia decyzji w sprawie ich nałożenia, jest inny niż organ wymieniony w bloku F.1.
Część G
Wypełnia się w przypadku wydania dalszego tytułu wykonawczego. Wpisuje się wysokość kosztów
egzekucyjnych wskazanych przez organ egzekucyjny na żądanie wierzyciela złożone przed dniem
wystawienia dalszego tytułu wykonawczego.
Część H
Poz. 2 – nie wymaga się podpisu osoby upoważnionej do działania w imieniu organu egzekucyjnego
w przypadku opatrzenia tytułu wykonawczego zaawansowaną pieczęcią elektroniczną albo kwalifikowaną
pieczęcią elektroniczną. W przypadku opatrzenia tytułu wykonawczego podpisem zaufanym nie wymaga się
stanowiska służbowego osoby upoważnionej do działania w imieniu organu egzekucyjnego.