Nowość Sprawozdanie z wykorzystania środków z pomocy zwrotnej, o których mowa w art. 3b pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Wzory
Wzór aktualny
Wersja od: 16 sierpnia 2018 r. do: 23 kwietnia 2024 r.

Instrukcja wypełniania sprawozdania z wykorzystania środków z pomocy zwrotnej, o których mowa w art. 3b

pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

UWAGA: Sprawozdanie dotyczy ponownego wykorzystania środków wdrażanych w ramach programów operacyjnych

perspektywy finansowej 2014-2020. Kwoty są podawane narastająco dla kolejnych lat, według stanu na dzień

31 grudnia, w zaokrągleniu do pełnych złotych. W przypadku gdy okres obowiązywania umowy dotyczącej wdrażania

instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej kończy się przed zakończeniem roku sprawozdawczego, to jest

przed dniem 31 grudnia danego roku, należy podać dane na dzień zakończenia obowiązywania tej umowy. Jeżeli

umowa została zawarta przykładowo dnia 2 lutego roku, którego dotyczy sprawozdanie, a rozwiązana została

przykładowo dnia 3 grudnia roku, którego dotyczy sprawozdanie, to odpowiednie informacje dotyczące takiej umowy

powinny się znaleźć w sprawozdaniu składanym do dnia 31 marca kolejnego roku.

Jeżeli nie jest jeszcze realizowany żaden projekt dotyczący ponownego obrotu środkami, należy wypełnić zerami

kolumny 2 i 8-11 części C.1., w których są podawane dane liczbowe, oraz wpisać w kolumnie 12 części C.1.

odpowiednie wyjaśnienia. Jeżeli projekty dotyczące ponownego obrotu środkami są realizowane, wszystkie

wymagane pola powinny być wypełnione właściwymi danymi.

1. Część C.1. Środki zwrócone w ramach pomocy zwrotnej podlegające ponownemu wykorzystaniu dane

według stanu na dzień 31 grudnia ... r. (w zł)

1.Numer umowy o dofinansowanie (kolumna 1) – należy wpisać numer umowy o dofinansowanie,

w ramach której był realizowany projekt pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych

perspektywy finansowej 2014-2020.

2.Środki publiczne zwrócone przez beneficjenta podlegające ponownemu wykorzystaniu (kolumna 2)

– należy wpisać kwotę środków, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r.

o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej

2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431).

3.Nazwa instrumentu finansowego/tytuł projektu pomocy zwrotnej (kolumna 3) – należy wpisać nazwę

instrumentu finansowego, a w przypadku projektu pomocy zwrotnej tytuł projektu, w ramach którego będą

wydatkowane środki zwrócone w ramach projektu pomocy zwrotnej. Jeżeli środki zwrócone w ramach

projektu pomocy zwrotnej rozdysponowane zostaną między kilka nowych projektów pomocy

zwrotnej/instrumentów finansowych, to dane dotyczące umowy o dofinansowanie, wskazanej

w kolumnie 1, należy rozbić na tyle wierszy, ile jest nowych projektów/instrumentów zasilonych środkami

z takiej umowy, co umożliwi wypełnienie kolumn 4-12 dla każdego z nowych instrumentów

finansowych/nowych projektów pomocy zwrotnej.

4.Data zawarcia umowy (kolumna 4) – należy wpisać datę zawarcia umowy/porozumienia pomiędzy

dysponentem środków a podmiotem ponownie wykorzystującym środki wskazane w kolumnie 2, o którym

mowa w art. 29a ust. 3 pkt 2 albo 3 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów

w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020,

dotyczącej/dotyczącego ponownego wykorzystania środków zwróconych, podlegających ponownemu

wykorzystaniu. W przypadku wygaśnięcia/rozwiązania umowy/porozumienia w trakcie roku

sprawozdawczego i podpisania nowej umowy/nowego porozumienia, nową umowę/nowe porozumienie

należy uwzględnić w nowym wierszu, natomiast w odniesieniu do wygasłej/rozwiązanej umowy albo

wygasłego/rozwiązanego porozumienia należy wpisać we właściwym dla niej/niego wierszu tabeli

odpowiednie dane na dzień jej/jego wygaśnięcia/rozwiązania. W przypadku, o którym mowa w art. 29a

ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności

finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, należy wpisać "Nie dotyczy".

5.Data zakończenia wdrażania instrumentu finansowego/realizacji projektu pomocy zwrotnej

(kolumna 5) – należy wpisać planowaną datę zakończenia realizacji umowy/porozumienia

dotyczącej/dotyczącego ponownego wykorzystania środków zwróconych, podlegających ponownemu

wykorzystaniu. W przypadku, gdy w kolumnie 4 wpisano "Nie dotyczy", to jest w przypadku, o którym

mowa w art. 29a ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie

polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, należy wpisać planowaną datę

zakończenia wdrażania instrumentu/realizacji projektu pomocy zwrotnej.

6.Obszar realizacji (kolumna 6) - należy wpisać obszar realizacji instrumentu finansowego/projektu

pomocy zwrotnej:

-w przypadku, gdy nie przewiduje się ograniczenia instrumentu/projektu do określonej części kraju,

należy wpisać "Cały kraj",

-w przypadku, gdy instrument jest wdrażany/projekt jest realizowany na terenie jednego województwa,

należy wpisać nazwę tego województwa,

-w przypadku, gdy instrument jest wdrażany/projekt jest realizowany w kilku województwach, należy

wpisać nazwy wszystkich tych województw.

7.Podmiot ponownie wykorzystujący środki (kolumna 7) – należy wpisać nazwę podmiotu ponownie

wykorzystującego środki zwrócone w ramach projektu pomocy zwrotnej, o którym mowa w art. 29a ust. 3

ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności

finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, to jest: dysponenta, podmiotu pełniącego funkcję

właściwej instytucji lub innego podmiotu. W przypadku zmiany podmiotu ponownie wykorzystującego

środki należy wpisać podmiot ponownie wykorzystujący środki wskazany w nowej umowie/nowym

porozumieniu albo w aneksie do dotychczasowej umowy/dotychczasowego porozumienia,

dotyczącej/dotyczącego ponownego wykorzystania środków, zawartej/tego z nowym podmiotem.

8.Środki publiczne zwrócone przez beneficjenta, podlegające ponownemu wykorzystaniu, wniesione

do nowego instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej (kolumna 8) – należy wpisać kwotę

środków, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji

programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020,

wykorzystywanych przed podmiot, o którym mowa w kolumnie 7.

UWAGA: W przypadku gdy środki podlegające ponownemu wykorzystaniu, wniesione do nowego

instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej, pochodzą z kilku zakończonych projektów pomocy

zwrotnej, wskazanych w kolumnie 1, kwoty środków publicznych przypisanych do każdego z tych

projektów są wpisywane w osobnym wierszu.

9.Koszty zarządzania/opłaty za zarządzanie (kolumna 9) – należy wpisać kwotę wszystkich faktycznie

poniesionych kosztów zarządzania/opłat za zarządzanie pokrytych ze środków publicznych, to jest

wskazanych w kolumnie 2, w odniesieniu do każdego instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej

i podmiotu, wskazanych w kolumnach 7 i 8. W ramach kolumny 9 uwzględnia się również rekompensaty.

10.Odsetki oraz inne przychody (kolumna 10) – należy wpisać kwotę wszystkich odsetek oraz innych

przychodów, a także zysków powstałych na skutek obrotu środkami, wygenerowanych ze środków

publicznych, wskazanych w kolumnie 2, w odniesieniu do każdego podmiotu i instrumentu

finansowego/projektu pomocy zwrotnej, wskazanych w kolumnach 7 i 8.

11.Środki utracone (przykładowo niespłacone pożyczki, uruchomione gwarancje/poręczenia,

dla których zakończono prawomocnie postępowanie egzekucyjne) (kolumna 11) - należy wpisać

kwotę środków publicznych, wniesionych do instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej, prawnie

niemożliwych do odzyskania, dla których bezskutecznie wyczerpano wszystkie możliwe formy

dochodzenia zwrotu.

12.Wyjaśnienia (kolumna 12) – w przypadku różnicy między kwotą w kolumnie 2 i kwotą/sumą kwot

w kolumnie 8, należy wyjaśnić powody rozbieżności - oddzielnie w odniesieniu do każdego przypadku

wystąpienia różnicy.

2. Część C.2. Środki zaangażowane i wypłacone w ramach umów z podmiotami, którym udzielono wsparcia do

dnia 31 grudnia ... r. (w zł)

1.Nazwa instrumentu finansowego/tytuł projektu pomocy zwrotnej (kolumna 1) – należy powtórzyć

dane z kolumny 3 części C.1.

2.Podmiot ponownie wykorzystujący środki (kolumna 2) – należy powtórzyć dane z kolumny 7 części

C.1.

3.Rodzaj wsparcia (kolumna 3) – należy wpisać jeden rodzaj wsparcia spośród następujących: pożyczka,

poręczenie, gwarancja, inwestycja quasi-kapitałowa, inwestycja kapitałowa, pomoc zwrotna, inne.

Kolumny 8-17 wypełnia się, uwzględniając rodzaj wsparcia wskazany w kolumnie 3, w ramach

instrumentu/projektu wskazanego w kolumnie 1. W ramach poręczeń uwzględnia się również

reporęczenia, a w ramach gwarancji – regwarancje.

4.Cele, na jakie są przeznaczane środki (kolumna 4) – należy wpisać cel/cele, na jaki/jakie będą

przeznaczone środki wydatkowane w ramach danego instrumentu finansowego/projektu pomocy

zwrotnej, spośród następujących:

-wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji,

-zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych,

-wzmacnianie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw,

-wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną,

-promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem,

-zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania

zasobami,

-promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu

najważniejszej infrastruktury sieciowej,

-promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników,

-promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją,

-inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności

i uczenia się przez całe życie,

-inne.

W przypadku wyboru "inne" należy w kolumnie 4, w odrębnym wierszu dla każdego celu, wpisać opis

celu.

5.Wielkość podmiotu, któremu udzielono wsparcia (kolumna 5) – należy wpisać jeden rodzaj podmiotu,

któremu udzielono wsparcia, ustalony zgodnie z art. 2 i art. 4-6 załącznika I do rozporządzenia Komisji

(UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem

wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn.

zm.1)), spośród następujących: "Duże przedsiębiorstwo", "Średnie przedsiębiorstwo", "Małe

przedsiębiorstwo", "Mikroprzedsiębiorstwo" albo "Nie dotyczy". Sposób wypełnienia kolumny nie jest

zależny od ewentualnego wystąpienia pomocy publicznej - kolumnę wypełnia się tak samo, gdy podmiot

otrzymuje pomoc publiczną, jak i wtedy, gdy wsparcie jest przykładowo udzielane na warunkach

rynkowych. Podmiotami, którym udzielono wsparcia, są podmioty, którym udzielono wsparcia w ramach

oferowanych instrumentów wsparcia zwrotnego (odpowiednicy ostatecznych odbiorców w ramach

instrumentów finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020/beneficjentów projektów pomocy

zwrotnej).

UWAGA: Należy wpisać wyłącznie jedną - adekwatną wielkość podmiotu, któremu udzielono wsparcia.

______________________

1)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10,

Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28 oraz Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53.

6.Forma prawna podmiotu, któremu udzielono wsparcia (kolumna 6) – należy wpisać nazwę formy

prawnej podmiotu, któremu udzielono wsparcia, wpisując wyłącznie jedną spośród następujących:

-spółki cywilne prowadzące działalność na podstawie umowy zawartej zgodnie z Kodeksem cywilnym,

-spółki przewidziane w przepisach innych ustaw niż Kodeks spółek handlowych i Kodeks cywilny lub

formy prawne, do których stosuje się przepisy o spółkach,

-uczelnie,

-fundusze,

-Kościół Katolicki,

-inne kościoły i związki wyznaniowe,

-europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej,

-stowarzyszenia niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,

-organizacje społeczne oddzielnie niewymienione niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,

-partie polityczne,

-samorządy gospodarcze i zawodowe niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,

-przedstawicielstwa zagraniczne,

-wspólnoty mieszkaniowe,

-osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,

-europejskie zgrupowania interesów gospodarczych,

-spółki akcyjne,

-spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

-spółki jawne,

-spółki partnerskie,

-spółki komandytowe,

-spółki komandytowo-akcyjne,

-spółki europejskie,

-przedsiębiorstwa państwowe,

-towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,

-instytucje gospodarki budżetowej,

-związki zawodowe rolników indywidualnych,

-towarzystwa reasekuracji wzajemnej,

-główne oddziały zagranicznych zakładów reasekuracji,

-główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń,

-ogólnokrajowe zrzeszenia międzybranżowe,

-ogólnokrajowe związki międzybranżowe,

-spółdzielnie,

-spółdzielnie europejskie,

-związki rolników, kółek i organizacji rolniczych,

-związki rolniczych zrzeszeń branżowych,

-samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

-cechy rzemieślnicze,

-fundacje,

-izby rzemieślnicze,

-Związek Rzemiosła Polskiego,

-stowarzyszenia,

-związki stowarzyszeń,

-stowarzyszenia kultury fizycznej,

-związki sportowe,

-polskie związki sportowe,

-inne organizacje społeczne lub zawodowe,

-kolumny transportu sanitarnego,

-stowarzyszenia kultury fizycznej o zasięgu ogólnokrajowym,

-zrzeszenia handlu i usług,

-zrzeszenia transportu,

-instytuty badawcze,

-jednostki badawczo-rozwojowe,

-ogólnokrajowe reprezentacje zrzeszeń handlu i usług,

-ogólnokrajowe reprezentacje zrzeszeń transportu,

-inne organizacje podmiotów gospodarczych,

-izby gospodarcze,

-przedsiębiorstwa zagraniczne,

-związki zawodowe,

-związki pracodawców,

-federacje/konfederacje związków pracodawców,

-kółka rolnicze,

-rolnicze zrzeszenia branżowe,

-oddziały zagranicznych przedsiębiorców,

-spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe,

-stowarzyszenia ogrodowe,

-związki stowarzyszeń ogrodowych,

-jednostki terenowe stowarzyszeń posiadające osobowość prawną,

-jednostki organizacyjne związków zawodowych posiadające osobowość prawną,

-przedszkola publiczne,

-przedszkola niepubliczne,

-publiczne szkoły podstawowe,

-publiczne gimnazja,

-publiczne szkoły ponadgimnazjalne,

-publiczne szkoły artystyczne,

-niepubliczne szkoły podstawowe,

-niepubliczne gimnazja,

-niepubliczne szkoły ponadgimnazjalne,

-niepubliczne szkoły artystyczne,

-publiczne placówki systemu oświaty,

-niepubliczne placówki systemu oświaty,

-inne publiczne jednostki organizacyjne systemu oświaty,

-inne niepubliczne jednostki organizacyjne systemu oświaty,

-publiczne zespoły szkół i placówek systemu oświaty,

-niepubliczne zespoły szkół i placówek systemu oświaty,

-organy władzy, administracji rządowej,

-organy kontroli państwowej i ochrony prawa,

-wspólnoty samorządowe,

-sądy i trybunały,

-Skarb Państwa,

-państwowe jednostki organizacyjne,

-gminne samorządowe jednostki organizacyjne,

-powiatowe samorządowe jednostki organizacyjne,

-wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne,

-inne państwowe lub samorządowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy z dnia

27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.).

UWAGA: Jeżeli podmiot, któremu udzielono wsparcia, jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności

gospodarczej, należy wpisać "osoba fizyczna".

Jeżeli podmiotowi, któremu udzielono wsparcia, nie można przypisać żadnej z powyższych form

prawnych ani podmiot ten nie jest osobą fizyczną, należy wpisać "inne".

7.Liczba podmiotów, którym udzielono wsparcia (kolumna 7) – należy wpisać liczbę podmiotów, którym

udzielono wsparcia, należących do poszczególnych kategorii powstałych w wyniku kombinacji danych

z kolumn 3, 4, 5 i 6, przykładowo należy wpisać liczbę podmiotów, którym udzielono wsparcia - spółek

akcyjnych - średnich przedsiębiorstw, które otrzymały wsparcie w postaci pożyczki na wzmocnienie

konkurencyjności.

8.Pożyczka (kwota udzielonych pożyczek) (kolumna 8) – należy wpisać kwotę pożyczek wynikającą

z zawartych umów (zakontraktowaną) dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli

w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pożyczkę.

9.Pożyczka (kwota wypłaconych pożyczek) (kolumna 9) – należy wpisać kwotę pożyczek faktycznie

wypłaconą dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj

wsparcia wybrano pożyczkę.

10.Poręczenie/gwarancja (kwota udzielonych poręczeń/gwarancji) (kolumna 10) – należy wpisać

wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną) kwotę odpowiednio poręczeń lub gwarancji udzielonych

w odniesieniu do danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj

wsparcia wybrano odpowiednio poręczenie albo gwarancję. W ramach poręczeń uwzględnia się również

reporęczenia, a w ramach gwarancji - regwarancje.

11.Poręczenie/gwarancja (kwota udzielonych pożyczek/kredytów zabezpieczonych

poręczeniem/gwarancją) (kolumna 11) - należy wpisać zakontraktowaną kwotę udzielonych danej

kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, pożyczek/kredytów zabezpieczonych odpowiednio

poręczeniem albo gwarancją udzielonymi w ramach danego instrumentu finansowego. W ramach

poręczeń uwzględnia się również reporęczenia, a w ramach gwarancji - regwarancje.

12.Inwestycja kapitałowa/quasi-kapitałowa (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 12) – należy

wpisać, wynikającą z umowy (zakontraktowaną), kwotę odpowiednio inwestycji kapitałowej/quasi-

kapitałowej w przedsięwzięcia realizowane przez daną kategorię podmiotów, którym udzielono wsparcia,

jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano odpowiednio inwestycję kapitałową albo quasi-

kapitałową.

13.Inwestycja kapitałowa/quasi-kapitałowa (kwota środków wypłaconych) (kolumna 13) – należy

wpisać kwotę odpowiednio inwestycji kapitałowej/quasi-kapitałowej faktycznie dokonanej

w przedsięwzięcia realizowane przez daną kategorię podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli

w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano odpowiednio inwestycję kapitałową albo quasi-kapitałową.

14.Pomoc zwrotna (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 14) – należy wpisać wynikającą

z zawartych umów (zakontraktowaną) kwotę dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia

w ramach projektów pomocy zwrotnej, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pomoc zwrotną.

15.Pomoc zwrotna (kwota środków wypłaconych) (kolumna 15) – należy wpisać kwotę środków

faktycznie wypłaconych dla danej kategorii odbiorców w ramach projektów pomocy zwrotnej, jeżeli

w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pomoc zwrotną.

16.Inny rodzaj wsparcia (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 16) – należy wpisać wynikającą

z zawartych umów (zakontraktowaną) kwotę dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia

w ramach innych rodzajów wsparcia, osobno dla każdego rodzaju wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako

rodzaj wsparcia wybrano "inne".

17.Inny rodzaj wsparcia (kwota środków wypłaconych) (kolumna 17) – należy wpisać kwotę środków

faktycznie wypłaconą danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach innych rodzajów

wsparcia, osobno dla każdego rodzaju wsparcia, jeśli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano "inne".

UWAGA: W kolumnach 8-17 są wpisywane kwoty odpowiadające wartości środków publicznych

zaangażowanych w ramach udzielonego wsparcia.