Podatkowa księga przychodów i rozchodów przeznaczona dla rolników prowadzących działalność gospodarczą
OBJAŚNIENIA DO PODATKOWEJ KSIĘGI PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW PRZEZNACZONEJ
DLA ROLNIKÓW PROWADZĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ
1.Kolumna 1 jest przeznaczona do wpisania kolejnego numeru zapisów do księgi. Tym samym
numerem należy oznaczyć dowód stanowiący podstawę dokonania zapisu.
2.W kolumnie 2 należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego podstawę
dokonywania wpisu (datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania przychodu albo
datę zestawienia sprzedaży).
3.W kolumnie 3 należy wpisywać numer faktury lub innego dowodu. Jeżeli zapisów dokonuje się na
podstawie dziennego zestawienia sprzedaży, należy wpisywać numer zestawienia faktur.
4.Kolumna 4 jest przeznaczona do wpisywania przychodów, np. ze sprzedaży wyrobów (towarów
handlowych), sprzedaży usług.
5.Kolumna 5 jest przeznaczona do wpisywania kosztów, z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art.
23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. W kolumnie tej
wpisuje się np. zakup materiałów lub towarów handlowych według cen zakupu, koszty uboczne
związane z zakupem, np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w
drodze. Ponadto w kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal,
opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, centralne ogrzewanie, opłatę za telefon, zakup paliw,
wydatki dotyczące remontów.
6.Kolumna 6 jest przeznaczona do wpisywania kosztów działalności badawczo-rozwojowej, o
których mowa w art. 26e ustawy o podatku dochodowym. Po zakończeniu roku należy zsumować
te koszty. W kolumnie tej należy wpisać wszystkie koszty działalności badawczo-rozwojowej,
niezależnie od tego, jaka ich część będzie odliczona od podstawy opodatkowania.
7.Kolumna 7 jest przeznaczona do wpisywania uwag co do treści zapisów w kolumnach 2-6.
Kolumna ta może być także wykorzystywana np. do wpisywania pobranych zaliczek, obrotu
opakowaniami zwrotnymi. Podatnicy, o których mowa w art. 24a ust. 1a ustawy o podatku
dochodowym, prowadzący księgę, wykazują przychody i związane z nimi koszty z działalności
opodatkowanej podatkiem tonażowym albo zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej
produkcji wyłącznie w kolumnie 7.
8.Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w danym miesiącu należy podkreślić, a dane z kolumn 4
i 5 zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty należy podkreślić. Rolnik może pod
podsumowaniem danego miesiąca wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do
miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach
sumę od początku roku.
9.Jeżeli rolnik nie dokonuje podsumowania zapisów kolejnych miesięcy narastająco od początku
roku, po zakończeniu roku podatkowego musi na oddzielnej stronie w księdze sporządzić
zestawienie roczne. W tym celu należy wpisać do właściwych kolumn sumy z poszczególnych
miesięcy i dodać je.
10.W celu ustalenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym należy na oddzielnej stronie księgi:
1)ustalić wartość osiągniętego przychodu w roku podatkowym (kolumna 4);
2)ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodów (kolumna 5);
3)wartość osiągniętego przychodu (kolumna 4) pomniejszyć o wysokość poniesionych w roku
podatkowym kosztów uzyskania przychodu, obliczonych zgodnie z objaśnieniami zawartymi w
pkt 2; wynikająca z tego obliczenia różnica stanowi kwotę dochodu osiągniętego w roku
podatkowym.
11.Przykład obliczenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym:
zł gr
1)przychód (kolumna 4)6 420,30
2)minus koszty uzyskania przychodów (kolumna 5)5 248,80
________
Dochód (pkt 1 - pkt 2)1 171,50
12.Zasady określone w ust. 1-11 stosuje się odpowiednio w przypadku prowadzenia podatkowej
księgi przychodów i rozchodów w imieniu rolnika przez biuro rachunkowe.