Opis stanowiska pracy będącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej
Objaśnienia
do wzoru opisu stanowiska pracy będącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej
Ad część I pkt 3. NAZWA STANOWISKA PRACY
Należy podać nazwę stanowiska pracy zgodnie z przepisami w sprawie stanowisk urzędniczych,
wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do
ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń
przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.
Zmiana nazwy stanowiska pracy powinna być powiązana z innymi zmianami w opisie stanowiska pracy np.
w zakresie wymaganych kompetencji i doświadczenia zawodowego.
Ad część I pkt 4. SYMBOL STANOWISKA PRACY
Każdemu wyższemu stanowisku w służbie cywilnej należy nadawać symbol zgodnie z następującym
schematem:
skrót nazwy urzędu / skrót rodzaju stanowiska (DG, D, ZD, WLW, ZWLW) / skrót nazwy komórki
organizacyjnej urzędu (w tym zakresie urząd sam decyduje) / kolejna liczba porządkowa
gdzie:
–DG oznacza stanowisko dyrektora generalnego urzędu
–D oznacza stanowisko dyrektora komórki organizacyjnej,
–ZD oznacza stanowisko zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej,
–WLW oznacza stanowisko wojewódzkiego lekarza weterynarii,
–ZWLW oznacza stanowisko zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii.
Ad część II CEL ISTNIENIA STANOWISKA PRACY
Określając cel istnienia danego stanowiska pracy, nie należy wymieniać ani obszarów odpowiedzialności,
ani szczegółowych zadań, które są przypisane do tego stanowiska. Należy określić w kilku zdaniach (nie
więcej niż 3) misję istnienia danego stanowiska pracy, bez podawania podstawy prawnej.
Ad część III STANOWISKA FORMALNIE PODLEGŁE
Należy wybrać jeden zakres z listy i zaznaczyć go znakiem "X".
Należy brać pod uwagę wszystkich pracowników, nie tylko członków korpusu służby cywilnej.
_________________________________
1) Niewłaściwe należy skreślić.
Ad część IV KLUCZOWE OBSZARY ODPOWIEDZIALNOŚCI – ZAKRES ZADAŃ
Zadania przypisane do stanowiska pracy w ramach poszczególnych obszarów odpowiedzialności powinny
być opisywane na dużym poziomie ogólności.
W ramach każdego opisywanego obszaru odpowiedzialności należy wskazać m.in. liczbę i rodzaj
upoważnień i pełnomocnictw.
Ad część IV pkt 1. ZARZĄDZANIE LUDŹMI
Należy wskazać zakres wpływu decyzyjnego na rodzaj wykonywanych zadań. Istotną kwestię stanowi tu
bezpośrednie zarządzanie określonymi pracownikami i zakres wpływu na decyzje kadrowe.
Można wskazać liczbę zespołów (także spoza danej komórki organizacyjnej urzędu), którymi się kieruje –
warunkiem w takim przypadku jest jednak pewna powtarzalność bądź stałość takiego kierowania
(nadzorowania), a nie sytuacja jednorazowa bądź sporadyczna.
Ad część IV pkt 2. ZARZĄDZANIE FINANSAMI
Należy wskazać upoważnienia i pełnomocnictwa do zaciągania zobowiązań i dysponowania środkami
publicznymi oraz orientacyjną wielkość budżetu przeznaczoną do rozdysponowywania w ciągu roku, za
którą formalną odpowiedzialność ponosi osoba zajmująca dane stanowisko pracy. W ramach tego obszaru
powinny zostać uwzględnione np. następujące czynności:
-realizacja należności publicznoprawnych,
-wydatkowanie środków publicznych,
-umarzanie należności publicznoprawnych i należności cywilnoprawnych,
-podejmowanie czynności i decyzji kierownika zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia,
-zmiany planu finansowego.
Należy również scharakteryzować rodzaj odpowiedzialności za zarządzanie środkami publicznymi
przypisanej danemu stanowisku pracy.
Ad część IV pkt 3. REPREZENTACJA/KONTAKTY ZEWNĘTRZNE
Należy wskazać częstotliwość i rodzaj kontaktów.
Ad część IV pkt 4–8
Poza 3 wymienionymi kluczowymi obszarami odpowiedzialności, możliwe jest wskazanie dodatkowo jeszcze
maksymalnie 5 innych obszarów odpowiedzialności (zadań). Wybierając i określając pozostałe obszary
odpowiedzialności (zadania), należy kierować się zasadą wymieniania najbardziej istotnych dla konkretnego
stanowiska pracy, uwzględniając jego specyfikę.
Wskazane jest również określanie kolejnych zadań zgodnie z hierarchią ich ważności (istotności)
i pracochłonności.
Każdemu z dodatkowo wymienionych obszarów odpowiedzialności (zadań) należy nadać tytuł i opisać jego
zakres. Nie należy tutaj wpisywać czynności wykonywanych w danym obszarze odpowiedzialności (zadaniu)
– np. zawieranie umów o pracę, podpisywanie świadectw pracy, powoływanie komisji przetargowych.
Ad część V WYMAGANE KOMPETENCJE I DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE
WYKSZTAŁCENIE
Należy wpisać rodzaj wykształcenia oraz tytuł zawodowy wymagany na danym stanowisku pracy.
STAŻ PRACY
Należy wskazać długość doświadczenia oraz opcjonalnie wskazać obszar doświadczenia wymagany na
danym stanowisku pracy.
FORMALNE UPRAWNIENIA
Należy wskazać wszystkie formalne uprawnienia potrzebne do wykonywania pracy na opisanym stanowisku.
JĘZYKI OBCE
Poziom znajomości języka obcego można określić w następujący sposób:
- zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (np. B1, C2),
- poprzez wskazanie, jakie umiejętności w posługiwaniu się językiem obcym są wymagane na opisywanym
stanowisku pracy (np. znajomość języka umożliwiająca czytanie i rozumienie literatury przedmiotu),
- opisowo (np. komunikatywny, bardzo dobry, biegły).
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI
Należy wymienić w szczególności wiedzę i umiejętności wymagane na danym stanowisku pracy.
KOMPETENCJE KIEROWNICZE
Kompetencje kierownicze można przykładowo określić poprzez wymienianie konkretnych kompetencji, np.:
- podejmowanie decyzji,
- planowanie i myślenie strategiczne,
- kreatywność.
Ad część VI pkt 1. ZATWIERDZANIE OPISU
W przypadku stanowiska dyrektora generalnego urzędu pole to wypełnia reprezentujący pracodawcę dla
osoby zajmującej to stanowisko pracy (kierownik urzędu).
W przypadku stanowiska kierującego komórką organizacyjną oraz stanowiska zastępcy kierującego
komórką organizacyjną pole to wypełnia reprezentujący pracodawcę (dyrektor generalny urzędu albo
kierownik urzędu, w urzędach, w których nie tworzy się stanowiska dyrektora generalnego urzędu).
Ad część VI pkt 2. ZATWIERDZANIE/OPINIOWANIE OPISU
W przypadku stanowiska dyrektora generalnego urzędu pole to wypełnia Szef Służby Cywilnej – należy
skreślić wyrazy "opiniująca" i "opiniuję (pozytywnie/negatywnie)".
W przypadku stanowiska kierującego komórką organizacyjną pole to wypełnia osoba merytorycznie
nadzorująca dane stanowisko pracy (np. kierownik urzędu, sekretarz stanu, podsekretarz stanu,
wicewojewoda, prezes urzędu) – należy skreślić wyrazy "zatwierdzająca" i "zatwierdzam" oraz niewybraną
opcję dotyczącą opiniowania: "pozytywnie" lub "negatywnie". W przypadku gdy nadzór merytoryczny
sprawuje osoba wskazana w pkt 1, pole to pozostaje niewypełnione.
W przypadku stanowiska zastępcy kierującego komórką organizacyjną pole to wypełnia kierujący
komórką organizacyjną – należy skreślić wyrazy "zatwierdzająca" i "zatwierdzam" oraz niewybraną opcję
dotyczącą opiniowania: "pozytywnie" lub "negatywnie".