Dodatkowe roczne/kwartalne sprawozdanie finansowe i statystyczne zakładu ubezpieczeń/zakładu reasekuracji

Wzory
Wzór nieaktualny
Wersja od: 7 maja 2016 r. do: 21 lutego 2017 r.

Noty objaśniające do załącznika nr 6

• Sprawozdanie powinno zostać przesłane do Komisji Nadzoru Finansowego za pomocą systemu

teleinformatycznego Komisji Nadzoru Finansowego.

• Dane zawarte w formularzach uwzględniają wartości wycenione zgodnie z zasadami wyceny

określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada

2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej

(Wypłacalność II) (Dz. Urz. UE L 335 z 17.12.2009, str. 1, z późn. zm.), rozporządzeniu

delegowanym Komisji (UE) nr 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniającym dyrektywę

Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia

działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz. Urz. UE L 12 z

17.01.2015, str. 1) oraz standardach technicznych i wytycznych dotyczących tej dyrektywy.

• Dane ilościowe (np. liczba akcji) należy wykazać z dokładnością dojednostki.

• Kwoty wykazane w formularzach wyraża się w złotych z dokładnością do groszy.

• Przez instytucję kredytową rozumie się instytucję kredytową, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13

ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. poz. 1844).

• W zobowiązaniach wobec banków krajowych należy również ująć zobowiązania wobec oddziałów

instytucji kredytowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

• Przez oddział instytucji kredytowej rozumie się oddział instytucji kredytowej, o którym mowa w

art. 4 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 128, z

późn. zm.).

Formularz 1 oraz Formularz 2

Układ pozycji formularza 1 oraz formularza 2 odpowiada częściowo układowi formularza S.02.01.02,

o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2450 z dnia

2 grudnia 2015 r. ustanawiającego wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do wzorów

formularzy na potrzeby przekazywania informacji organom nadzoru zgodnie z dyrektywą Parlamentu

Europejskiego i Rady 2009/138/WE, zwanego dalej „rozporządzeniem KE”. Formularz 2 zawiera

dodatkowe podziały pozycji „Zobowiązania wobec instytucji kredytowych” oraz „Zobowiązania

finansowe inne niż zobowiązania wobec instytucji kredytowych”. Formularze należy wypełniać w

odniesieniu do formularza S.02.01.02. W kolumnie „Korekty z tytułu reklasyfikacji" należy podać

zmiany wartości raportowanych w kolumnie „Wartość bilansowa wg Wypłacalność II” formularza

S.02.01.02 (w porównaniu do poprzedniego okresu), które wynikają ze zmian klasyfikacji pozycji

bilansowych. W przypadku braku błędów w klasyfikacji komórki pozostają niewypełnione.

Formularz 3

Formularz zawiera dodatkowy podział geograficzny zobowiązań ujętych w formularzu S.02.01.02

oraz informacje o wyemitowanych dłużnych papierach wartościowych. W kolumnie „Wartość

bilansowa wg Wypłacalność II” należy wykazać wartość ustaloną zgodnie z art. 223 ustawy z dnia 11

września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, podobnie jak w kolumnie C0010 formularza S.02.01.02.

Formularz 4

Formularz 4 stanowi rozwinięcie formularza S.06.02.01, o którym mowa w załączniku I do

rozporządzenia KE. Dla pozycji wyszczególnionych w formularzu S.06.02.01 należy przekazywać

dodatkowe informacje i wykazywać je w formularzu 4.

Zawartość kolumny „Kod identyfikacyjny” odpowiada zawartości kolumny C0040 formularza

5.06.02.01.

Zawartość kolumny „Typ kodu identyfikacyjnego” odpowiada zawartości kolumny C0050 formularza

5.06.02.01.

W kolumnie „Państwo pochodzenia (rejestracji) funduszu inwestycyjnego” należy podać kod ISO

państwa rejestracji funduszu wyłącznie dla kategorii CIC1) 4 i tylko w przypadku, kiedy instrument nie

posiada kodu ISIN (tj. w przypadku, gdy wartość w kolumnie C0050 formularza S.06.02.01 jest różna

od „1”).

Kolumnę „Klasyfikacja instrumentu wg ESA 2010” należy wypełnić tylko dla kategorii CIC 1, CIC 2,

CIC 3, CIC 5 i CIC 6. Z uwagi na fakt, iż instrumenty klasyfikowane na potrzeby sprawozdawczości

nadzorczej jako dłużne papiery wartościowe lub akcje mogą być inaczej klasyfikowane na potrzeby

statystyczne, wymagane są dodatkowe informacje identyfikujące dany instrument. Dotyczy to

instrumentów typu: (a) obligacje wyemitowane przez kredytobiorcę, (b) niezbywalne dłużne papiery

wartościowe, (c) niezbywalne papiery wartościowe rynku pieniężnego, (d) obligacje imienne, (e)

imienne papiery wartościowe uprawniające do udziału w zysku, (f) prawa poboru. Lista wyboru w tej

kolumnie: 1 - dla instrumentów typu (a) (b) (c), 2 - dla instrumentów typu (d), 3 - dla instrumentów

typu (e) (f), 9 - dla pozostałych instrumentów.

Kolumnę „Data emisji” należy wypełnić dla kategorii CIC 8 oraz w przypadku braku kodu ISIN (tj. w

przypadku, gdy wartość w kolumnie C0050 formularza S.06.02.01 jest różna od „1”) dla kategorii

CIC 1, CIC 2, CIC 5 i CIC 6. Należy podać datę emisji ważoną w oparciu o kwotę pożyczki.

Kolumnę „Sektor emitenta wg ESA 20102)” należy wypełnić dla kategorii CIC 8 oraz w przypadku

braku kodu ISIN (tj. w przypadku, gdy wartość w kolumnie C0050 formularza S.06.02.01 jest różna

od „1”) dla kategorii CIC 1, CIC 2, CIC 3, CIC 5 i CIC 6.

W kolumnie „Sektor emitenta wg ESA 2010” należy z poniższej listy wybrać właściwy dla zakładu

ubezpieczeń i zakładu reasekuracji sektor emitenta aktywów:

1 - bank centralny (ESA 2010 sektor S.121). W Polsce do sektora tego zaliczamy Narodowy

Bank Polski działający na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim

(Dz. U. z 2013 r. poz. 908, z późn. zm.). W przypadku podmiotu zagranicznego jest to instytucja

pełniąca funkcję władzy monetarnej, której podstawową działalnością jest emitowanie waluty

krajowej, utrzymywanie wewnętrznej i zewnętrznej wartości waluty krajowej oraz utrzymywanie

całości lub części rezerw dewizowych państwa. Kategoria ta obejmuje również Europejski Bank

Centralny (EBC) oraz narodowe banki centralne Eurosystemu;

2 - instytucje przyjmujące depozyty, z wyjątkiem banku centralnego (ESA 2010 sektor S.122).

Instytucje finansowe, których działalność polega na przyjmowaniu depozytów lub bliskich

substytutów depozytów od jednostek innych niż monetarne instytucje finansowe3) oraz udzielaniu

kredytów lub inwestowaniu w papiery wartościowe na własny rachunek. Do sektora tego w Polsce

zalicza się banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (SKOK), a nie zalicza się funduszy

rynku pieniężnego tworzących osobny sektor S.123 ESA 2010;

___________________________

1) CIC - Uzupełniający kod identyfikacyjny zdefiniowany w załączniku VI do rozporządzenia KE.

2) Europejski system rachunków ustanowiony na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr

549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w

Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 174 z 26.06.2013, str. 1, z późn. zm.).

3) Monetarne instytucje finansowe (MIF) to instytucje finansowe, których działalność polega na przyjmowaniu

depozytów lub bliskich substytutów depozytów od jednostek innych niż monetarne instytucje finansowe oraz

udzielaniu kredytów lub inwestowaniu w papiery wartościowe na własny rachunek. Do sektora tego zalicza się

banki (w tym Narodowy Bank Polski), spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (SKOK) oraz fundusze

rynku pieniężnego (ESA 2010 sektory S.121+S.122+S.123). Lista krajowych monetarnych instytucji

finansowych (MIF), aktualizowana na bieżąco, znajduje się na stronie internetowej NBP.

3 - fundusze rynku pieniężnego (ESA 2010 sektor S.123). Sektor ten obejmuje instytucje

finansowe i jednostki, które zajmują się emisją udziałów lub jednostek uczestnictwa funduszy

inwestycyjnych jako bliskich substytutów depozytów oraz we własnym imieniu dokonują inwestycji,

przede wszystkim w udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach rynku pieniężnego,

krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe lub depozyty. Do funduszy rynku pieniężnego należy

zaliczyć (o ile występują) fundusze znajdujące się na aktualizowanej na bieżąco liście krajowych

monetarnych instytucji finansowych (MIF) publikowanej na stronie internetowej NBP oraz na liście

MIF Unii Europejskiej publikowanej na stronie internetowej EBC;

4 - fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego (ESA 2010 sektor S.124).

W Polsce do sektora tego zaliczane są fundusze inwestycyjne (utworzone na podstawie ustawy z dnia

27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157, z późn. zm.), z wyłączeniem

funduszy rynku pieniężnego zdefiniowanych powyżej. Zagraniczne fundusze inwestycyjne to

wszystkie systemy zbiorowego inwestowania (z wyjątkiem tych zaklasyfikowanych do sektora

funduszy rynku pieniężnego), których podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe.

Instytucje te zajmują się emisją udziałów lub jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych

niebędących bliskimi substytutami depozytów oraz we własnym imieniu dokonują inwestycji, przede

wszystkim w aktywa finansowe inne niż aktywa finansowe krótkoterminowe oraz w aktywa

niefinansowe (przeważnie nieruchomości). Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku

pieniężnego obejmują fundusze inwestycyjne typu zamkniętego i fundusze inwestycyjne typu

otwartego oraz inne systemy zbiorowego inwestowania, których udziały lub jednostki uczestnictwa

nie są uznawane za bliskie substytuty depozytów. W przypadku funduszy inwestycyjnych z krajów

Unii Europejskiej do sektora tego zaliczyć należy instytucje znajdujące się na liście funduszy

inwestycyjnych zamieszczonej na stronie internetowej EBC;

5 - pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych

i funduszy emerytalno-rentowych (z wyłączeniem podmiotów sekurytyzacyjnych), pomocnicze

instytucje finansowe oraz instytucje finansowe typu „captive” i udzielające pożyczek (ESA 2010

sektor S.125 z wyłączeniem podmiotów sekurytyzacyjnych + ESA 2010 sektor S.126 + ESA 2010

sektor S.127).

Sektor S.125 - pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji

ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych - obejmuje instytucje finansowe, których

podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe realizowane poprzez zaciąganie zobowiązań w

formach innych niż gotówka, depozyty lub udziały funduszy inwestycyjnych, bądź związanych z

ubezpieczeniami, emeryturami i rentami oraz standaryzowanymi programami gwarancyjnymi od

jednostek instytucjonalnych. Do sektora tego zaliczane są m.in.: przedsiębiorstwa leasingu

finansowego, przedsiębiorstwa faktoringowe, domy maklerskie (uwaga: biura maklerskie, jako

jednostki banków, zaliczane są do sektora S.122 - instytucje przyjmujące depozyty, z wyjątkiem

banku centralnego), instytucje zajmujące się sprzedażą ratalną.

Sektor S.126 - pomocnicze instytucje finansowe - obejmuje instytucje finansowe, które nie

prowadzą pośrednictwa finansowego we własnym imieniu, a jedynie przyczyniają się do tworzenia

warunków do tego pośrednictwa. Do sektora tego zaliczani są m.in.: brokerzy, agenci i doradcy

ubezpieczeniowi i emerytalni, doradcy inwestycyjni, kantory wymiany walut, giełdy papierów

wartościowych, giełdy towarowe, instytucje tworzące infrastrukturę dla funkcjonowania rynków

finansowych, np. izby i centra rozliczeniowe (w tym Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych

S.A.), towarzystwa funduszy inwestycyjnych, powszechne towarzystwa emerytalne, Związek Banków

Polskich.

Sektor S.127 - instytucje finansowe typu „captive” i udzielające pożyczek - obejmuje instytucje

finansowe, których działalność nie polega ani na pośrednictwie finansowym, ani na świadczeniu

pomocniczych usług finansowych, a większość ich aktywów i zobowiązań nie jest przedmiotem

transakcji na otwartych rynkach. Do sektora tego są zaliczane m.in. podmioty zarządzające

powierzonym majątkiem, przedsiębiorstwa typu „brass plate”, spółki holdingowe, spółki specjalnego

przeznaczenia oraz podmioty świadczące usługi finansowe na rzecz wielu klientów przy

wykorzystaniu wyłącznie środków własnych lub pochodzących od sponsora;

6 - podmioty sekurytyzacyjne zaliczają się do sektora pozostałych instytucji pośrednictwa

finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych (ESA 2010

sektor S.125). Podmioty sekurytyzacyjne są to podmioty utworzone do sekurytyzacji aktywów,

identyfikowane na podstawie listy publikowanej na stronie internetowej EBC;

7 - instytucje ubezpieczeniowe (ESA 2010 sektor S.128). Sektor instytucji ubezpieczeniowych

obejmuje wszystkie finansowe instytucje i jednostki typu przedsiębiorstwo, których podstawową

działalnością jest pośrednictwo finansowe jako konsekwencja gromadzenia funduszy dla ochrony

przed ryzykiem, przede wszystkim w formie ubezpieczenia bezpośredniego lub reasekuracji. W Polsce

do tego sektora zalicza się zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji wykonujące działalność na

podstawie ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej;

8 - fundusze emerytalno - rentowe (ESA 2010 sektor S.129). Sektor funduszy emerytalno-

rentowych obejmuje wszystkie finansowe instytucje i jednostki typu przedsiębiorstwo, których

podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe jako konsekwencja gromadzenia funduszy dla

ochrony przed ryzykiem społecznym i dla zaspokojenia potrzeb osób ubezpieczonych (ubezpieczenia

społeczne). Fundusze emerytalno-rentowe w formie systemów ubezpieczeń społecznych zapewniają

dochody po zakończeniu aktywności zawodowej, a często także świadczenia z tytułu śmierci i

niepełnosprawności. W Polsce do sektora tego zaliczamy podmioty działające w oparciu o ustawę z

dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2016 r.

poz. 291, z późn. zm.) (otwarte i pracownicze fundusze emerytalne);

9 - przedsiębiorstwa niefinansowe (ESA 2010 sektor S.11). Jednostki, których główną

działalnością jest produkcja i obrót dobrami lub świadczenie usług niefinansowych, w szczególności:

przedsiębiorstwa państwowe (działające na podstawie ustawy z dnia 25 września 1981 r. o

przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1384, z późn. zm.)), spółki, wspólnicy

spółek cywilnych, spółdzielnie, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na własny

rachunek zatrudniające powyżej 9 osób, oddziały przedsiębiorców zagranicznych, grupy

producenckie, prywatne szkoły wyższe, prywatne zakłady opieki zdrowotnej, jednostki badawczo-

rozwojowe, agencje, które nie zostały zaliczone do sektora instytucji rządowych i samorządowych;

10 - instytucje rządowe i samorządowe (ESA 2010 sektor S.13). Sektor ten obejmuje instytucje

rządowe szczebla centralnego (m.in. centralne organy administracji rządowej, organy kontroli

państwowej i ochrony prawa, organy sprawujące nadzór nad instytucjami finansowymi oraz fundusze

gwarancyjne kontrolowane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, takie jak Komisja

Nadzoru Finansowego i Bankowy Fundusz Gwarancyjny, sądy i trybunały, państwowe fundusze

celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej z wyjątkiem nadzorowanych przez

jednostki samorządu terytorialnego, publiczne szkoły wyższe, państwowe instytucje kultury, agencje tworzone w celu wykonywania zadań publicznych), instytucje samorządowe (m.in. organy władzy

lokalnej i ich związki, administracja samorządowa, samorządowe fundusze celowe, samorządowe

instytucje kultury, samorządowe instytucje pomocy społecznej, samodzielne publiczne zakłady opieki

zdrowotnej utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego) oraz fundusze zabezpieczenia

społecznego (Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz

zarządzane przez nie fundusze, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz jego oddziały wojewódzkie).

Szczegółowa lista jednostek zaklasyfikowanych do sektora instytucji rządowych i samorządowych

znajduje się na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego;

11 - gospodarstwa domowe oraz instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw

domowych (ESA 2010 sektor S.14 + ESA 2010 sektor S.15).

Sektor S.14 - gospodarstwa domowe obejmuje osoby fizyczne lub grupy osób będące

konsumentami lub producentami rynkowymi towarów i usług. Do tego sektora są zaliczane: osoby

fizyczne, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek

zatrudniające do 9 osób włącznie, rolnicy indywidualni, niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej oraz

szkoły niepubliczne prowadzone przez osoby fizyczne, o ile zatrudniają do 9 osób włącznie.

Sektor S.15 - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych - obejmuje

instytucje niekomercyjne stanowiące odrębne jednostki działające na rzecz gospodarstw domowych,

których podstawowe przychody, poza przychodami uzyskiwanymi z okazjonalnej sprzedaży, stanowią

dobrowolne wpłaty pieniężne lub wkłady w naturze od gospodarstw domowych, dotacje instytucji

rządowych i samorządowych oraz dochody z tytułu własności. Do tego sektora są zaliczane m.in.:

związki zawodowe, towarzystwa i stowarzyszenia zawodowe i naukowe, stowarzyszenia

konsumentów, partie polityczne, kościoły i związki wyznaniowe, fundusze i fundacje działające na

rzecz gospodarstw domowych, kluby społeczne, kluby kultury, rekreacyjne i sportowe, wspólnoty

mieszkaniowe, niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej i szkoły niepubliczne, o ile są prowadzone

przez podmioty zaliczane do sektora instytucji niekomercyjnych, instytucje dobroczynne, organizacje

pomocy humanitarnej finansowane z dobrowolnych transferów pieniężnych lub w naturze od innych

jednostek instytucjonalnych.

Formularz 5

Formularz 5 zawiera dodatkowe informacje o kategorii CIC 75 sprawozdawanej jako pojedynczy

wiersz w formularzu S.06.02.01. W kolumnie „Państwo siedziby emitenta” należy podać kod ISO

państwa siedziby cedenta. W kolumnie „Waluta” należy podać kod ISO waluty.

W kolumnie „Wartość bilansowa wg Wypłacalność II” należy podać wartość obliczoną zgodnie z

art. 223 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej,

podobnie jak w kolumnie C0170 formularza S.06.02.01.

W kolumnie „Narosłe odsetki” należy wykazać wartość odsetek narosłych od momentu ostatniej

płatności odsetek. Wartość ta wchodzi w skład kolumny „Wartość bilansowa wg Wypłacalność II”.

W kolumnie „Wartość nominalna” należy podać wartość instrumentu wyliczoną podobnie jak w

kolumnie C0140 formularza S.06.02.01.

Formularz 6

Formularz 6 wypełnia zakład ubezpieczeń wykonujący działalność w zakresie ubezpieczeń, o których

mowa w dziale I załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i

reasekuracyjnej.

W formularzu 6 należy podać wartość rezerw techniczno-ubezpieczeniowych wycenianych łącznie

oraz wartość najlepszego oszacowania brutto dla uprawnień emerytalnych wykazywanych w kolumnie

C0100 formularza S.14.01.01, o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia KE. W ramach tej

kategorii należy wyodrębnić uprawnienia emerytalne związane z pracowniczymi programami

emerytalnymi oraz dodatkowo: uprawnienia emerytalne związane z systemami emerytalno-rentowymi

o zdefiniowanym świadczeniu, systemami o zdefiniowanej składce oraz systemami hybrydowymi. W

systemie emerytalno-rentowym o zdefiniowanym świadczeniu poziom świadczeń emerytalno-

rentowych przyrzeczonych uczestniczącym w nich pracownikom jest ustalany metodą uzgodnioną z

wyprzedzeniem. Zobowiązania systemu o zdefiniowanym świadczeniu są równe wartości bieżącej

przyrzeczonych świadczeń. W systemie o zdefiniowanej składce wypłacane świadczenia są zależne od

wyników aktywów nabytych w ramach systemu emerytalno-rentowego. Zobowiązania systemu o

zdefiniowanej składce są równe bieżącej wartości rynkowej aktywów funduszy. Systemy hybrydowe

to systemy zawierające elementy systemu o zdefiniowanej składce i systemu o zdefiniowanym

świadczeniu.

Formularz 7

W formularzu 7 należy wykazać wartość rezerw techniczno-ubezpieczeniowych wycenianych łącznie

oraz wartość najlepszego oszacowania brutto dla reasekuracji czynnej i retrocesji czynnej w podziale

geograficznym. W pozycji „Według państwa siedziby” należy podać kod ISO państwa siedziby

cedenta. Wartość rezerw techniczno-ubezpieczeniowych wycenianych łącznie oraz wartość

najlepszego oszacowania raportowana osobno dla poszczególnych państw powinna stanowić co

najmniej 90% sumy wartości rezerw techniczno-ubezpieczeniowych wycenianych łącznie oraz

wartości najlepszego oszacowania. Dane dotyczące pozostałych państw należy wykazać w formie

zagregowanej jako „Państwa będące stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym poniżej

progu istotności - niewykazywane wg państwa” lub „Państwa niebędące stronami umowy o

Europejskim Obszarze Gospodarczym poniżej progu istotności - niewykazywane wg państwa”.

Formularz 8

W formularzu 8 należy wykazać dane kontaktowe osoby sporządzającej sprawozdanie oraz osoby

upoważnionej do reprezentowania zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji.

Przez osobę sporządzającą rozumie się pracownika lub pracowników, którzy sporządzili

sprawozdanie.

Przez osobę upoważnioną rozumie się osobę lub osoby uprawnione do reprezentowania zakładu

ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji, zgodnie ze sposobem reprezentacji wskazanym w Krajowym

Rejestrze Sądowym.