Dodatkowe roczne/kwartalne sprawozdanie finansowe i statystyczne zakładu reasekuracji wykonującego działalność reasekuracyjną w zakresie reasekuracji ubezpieczeń na życie
Noty objaśniające do załącznika nr 3
• Sprawozdanie powinno zostać przesłane do Komisji Nadzoru Finansowego w formie zwartej
(zszyte, w oprawie termicznej lub innej) oraz za pomocą systemu teleinformatycznego Komisji
Nadzoru Finansowego. Sprawozdanie zawiera formularze ponumerowane, zgodnie ze spisem
formularzy. Zakład reasekuracji jest zobowiązany wypełnić wszystkie formularze; jeżeli
poszczególne pozycje nie występują, należy wpisać wartość 0. Każda strona w stopce powinna
posiadać kolejny numer. W przypadku formularzy dotyczących grup ubezpieczeń lub klas
rachunkowych należy uwzględnić tylko grupy ubezpieczeń lub klasy rachunkowe, w których jest
prowadzona działalność reasekuracyjna.
• Przez „okres bieżący” rozumie się okres od początku roku obrotowego do dnia, na który
sporządzane jest sprawozdanie finansowe.
• Przez „okres poprzedni” rozumie się analogiczny okres od początku poprzedniego roku
obrotowego do dnia, na który sporządzane jest sprawozdanie finansowe.
• Przez „okres sprawozdawczy” rozumie się kwartał roku obrotowego lub rok obrotowy.
• Grupa ubezpieczeń powinna być zgodna z załącznikiem do ustawy.
• Klasy rachunkowe stosuje się według zasad określonych w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2016 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości
zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (Dz. U. poz. 562).
• Dane ilościowe (np. liczba akcji) należy wykazać z dokładnością do jednostki.
• Kwoty wykazane w formularzach wyraża się w złotych z dokładnością do groszy.
• Wykazane w formularzach zmniejszenia rezerw techniczno - ubezpieczeniowych należy wykazać
ze znakiem „-”, zwiększenia zaś wykazywać bez znaku.
• Przez „jednostki podporządkowane” należy rozumieć jednostki podporządkowane w rozumieniu
ustawy o rachunkowości.
W kwestiach nieuregulowanych odrębnie w rozporządzeniu przy sporządzaniu sprawozdania stosuje
się odpowiednio przepisy ustawy o rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
12 kwietnia 2016 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów
reasekuracji.
Formularz 1.2
Wartość w pozycji A.VI „Zysk (strata) netto” (kolumna B) powinna być równa zero, a wynik
finansowy netto roku poprzedniego należy wykazać w pozycji A.V „Zysk (strata) z lat ubiegłych”.
Formularz 3
Formularz sporządza się dla reasekuracji ubezpieczeń na życie łącznie.
Formularz 5
W pozycji I.3. „Należności umorzone, ale nieprzedawnione” należy wykazać wszystkie kwoty tych
należności, które nie są ujęte w bilansie, a co do których jednostka posiada prawo do ich dochodzenia.
W pozycji tej nie ujmuje się należności, z których jednostka dobrowolnie zrezygnowała (zwolnienie
dłużnika z długu), bowiem w momencie rezygnacji z długu jednostka nie posiada już prawa do jego
dochodzenia. Przez należności umorzone, ale nieprzedawnione, należy rozumieć te należności, co do
których jednostce przysługuje prawo do ich dochodzenia, lecz ze względów ekonomicznych sposób
ich dochodzenia jest nieopłacalny i decyduje się ona na ich częściowe lub całkowite umorzenie w
swoich księgach. Nie oznacza to jednak, że jednostka całkowicie rezygnuje z praw do ich
dochodzenia. W przypadku bowiem nieoczekiwanej poprawy sytuacji finansowej dłużnika jednostka
ma zamiar dochodzić swoich roszczeń.
Przez zobowiązania zabezpieczone na aktywach lub przychodach należy rozumieć wartość
zobowiązań, których zabezpieczenie stanowią aktywa zakładu reasekuracji (np. wartość udzielonej
gwarancji, poręczenia pod zastaw lokat). Wartość zabezpieczonych aktywów wykazuje się w pozycji
III.3. formularza.
Formularz 6
Formularz 6 stanowi rozwinięcie informacji o zmianach w pozycji A pasywów bilansu. Korekty
błędów dotyczących poprzednich okresów sprawozdawczych, a ujawnionych w bieżącym okresie
sprawozdawczym, ujmuje się w pozycji „Zysk (strata) z lat ubiegłych”. Wartości poszczególnych
pozycji kapitału własnego występujących w kolumnie G formularza 6 powinny być równe ich
wartościom ujętym w pozycji A w kolumnie C pasywów bilansu.
Formularz 7
W formularzu 7 należy wymienić akcjonariuszy (udziałowców) posiadających powyżej 5% głosów na
WZA (WZU). Akcjonariusze (udziałowcy) posiadający 5% lub mniej niż 5% głosów na WZA (WZU)
powinni być ujęci zbiorczo jako:
- Pozostali akcjonariusze (udziałowcy) rezydenci (symbol PK) - dla osób prawnych i osób
fizycznych - rezydentów i/lub
- Pozostali akcjonariusze (udziałowcy) nierezydenci (symbol PZ) - dla osób prawnych i osób
fizycznych nierezydentów.
W kolumnie D „Typ akcjonariusza (udziałowca)” należy użyć następujących symboli: SP - Skarb
Państwa, OPK - osoba prawna rezydent, OPKB - bank rezydent, OPKU - zakład ubezpieczeń
rezydent, OPKR - zakład reasekuracji rezydent, OFK - osoba fizyczna rezydent, OFKZ - osoba
fizyczna rezydent, członek zarządu zakładu ubezpieczeń, OFKR - osoba fizyczna rezydent, członek
zarządu zakładu reasekuracji, PK - pozostałe podmioty rezydenci, OPZ - osoba prawna nierezydent,
OPZB - bank nierezydent, OPZU - zakład ubezpieczeń nierezydent, OPZR zakład reasekuracji
nierezydent, OFZ - osoba fizyczna nierezydent, OFZZ - osoba fizyczna nierezydent, członek zarządu
zakładu ubezpieczeń, OFZR - osoba fizyczna nierezydent, członek zarządu zakładu reasekuracji, PZ -
pozostałe podmioty nierezydenci.
W kolumnie S „Procent głosów na WZA (WZU)” powinien być wykazany z dokładnością do dwóch
miejsc po przecinku.