W którym momencie ujmować w kosztach składki ZUS finansowane przez zleceniobiorcę?
PYTANIE
Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu składkę na ubezpieczenie emerytalne i rentowe finansowaną przez zleceniobiorcę, w dacie wypłaty wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenie?
Zleceniobiorca z tytułu wykonywanej umowy zlecenie podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu. W grudniu 2021 r. zostało wypłacone zleceniobiorcy wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenie, przy czym zostały potrącone składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Koszt został zaksięgowany na podstawie wystawionego rachunku i wynagrodzenie brutto zostało zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, a wyłączone z kosztów uzyskania przychodu zostały naliczone, lecz nie zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne finansowane ze środków zleceniodawcy. Na początku stycznia 2022 r. zleceniodawca otrzymał z ZUS informację o przekroczeniu limitu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe u zleceniobiorcy i w związku z tym do ZUS 15.01.2022 r. (taki ma termin przekazywania składek i deklaracji) złożył do ZUS deklaracje uwzględniając pismo z ZUS i opłacił składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe po pomniejszeniu. Zwrotu nadpłaconych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe zleceniodawca na rzecz zleceniobiorcy dokonał dopiero w marcu 2022 r.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX