W którym momencie firma może wykreślić z ewidencji środków trwałych część gruntu wraz z budynkiem i budowlami, a niezamortyzowaną część zaliczyć w koszty bilansowe?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 22 września 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Firma posiada nieruchomość - grunt w użytkowaniu wieczystym zabudowany budynkiem usługowym oraz budowlami będącymi środkami trwałymi, którą wynajmowała. Jest wydana decyzja ZRiD na realizację inwestycji drogowej z klauzulą natychmiastowej wykonalności, jednak nie jest jeszcze prawomocna z uwagi na złożone odwołania i nie wiadomo kiedy stanie się prawomocna. Generalny wykonawca inwestycji drogowej wezwał firmę do wydania części działki, na której znajdował się budynek i budowle. Teren został protokolarnie przekazany w sierpniu 2023 r. i zgodnie z decyzją budynek ma być rozebrany (wg naszych informacji został już rozebrany). Za wywłaszczone grunty firma ma otrzymać odszkodowanie, jednak nie została jeszcze w tej sprawie wydana żadna decyzja i nie wiadomo kiedy i w jakiej kwocie to odszkodowanie uzyska.

W którym momencie firma może wykreślić z ewidencji środków trwałych część gruntu wraz z budynkiem i budowlami, a niezamortyzowaną część zaliczyć w koszty bilansowe?

Czy może to zrobić w momencie przekazania nieruchomości, czy dopiero w momencie otrzymania odszkodowania?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX