W jakim terminie należy przeprowadzić inwentaryzację drogą weryfikacji sald?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Spychalski Bartosz
Odpowiedzi udzielono: 6 czerwca 2012 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jako jednostka samorządu terytorialnego podczas inwentaryzacji rocznej wszystkie składniki aktywów lub pasywów, których nie jesteśmy zobowiązani inwentaryzować drogą spisu z natury lub potwierdzeniem salda z kontrahentami (w tym bankami), inwentaryzujemy drogą weryfikacji sald. Weryfikując np. saldo konta 221 (rozrachunki z urzędami skarbowymi), nie jesteśmy w stanie zweryfikować go do 15 stycznia następnego roku budżetowego, ponieważ na koncie tym są księgowane sprawozdania urzędów skarbowych, które otrzymujemy pod koniec stycznia. Dopiero wtedy jesteśmy w stanie do końca sprawdzić, czy zaksięgowane operacje na koncie 221 tworzą prawidłowe saldo. Moim zdaniem termin 3 miesiące przed końcem roku obrotowego do 15 stycznia następnego roku (art. 26 ust. 3 pkt 1) odnosi się jedynie do składników weryfikowanych dwiema pierwszymi metodami – wymienionymi w art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2. Przykładowe konto można by zweryfikować do 15 stycznia następnego roku budżetowego, ale wskazane saldo nie będzie identyczne, jak brane pod uwagę do bilansu, a przecież inwentaryzacja służy m.in. prawidłowemu i rzetelnemu sporządzaniu sprawozdań finansowych.\

W jakim terminie należy przeprowadzić inwentaryzację drogą weryfikacji sald?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX