W jakim momencie powstaje obowiązek podatkowy w VAT, w przypadku otrzymywania prowizji?
PYTANIE
Spółka prawa handlowego prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego. Zgodnie z podpisanymi z ubezpieczycielami umowami od wystawionych w imieniu i na rzecz ubezpieczyciela polis otrzymuje prowizję. Prowizja ta należna jest nie w chwili wystawienia polisy, lecz po realizacji płatności raty na konto ubezpieczyciela w części odpowiadającej wpłaconej racie. O wysokości przysługującej prowizji spółka dowiaduje się z informacji otrzymanej od ubezpieczyciela. Informacje o wysokości prowizji w większości przypadków wystawiane są przez ubezpieczycieli po zakończeniu miesiąca, którego dotyczą, tj. w którym otrzymali zapłatę od klienta. Forma przekazywanych informacji jest następująca:
Zestawienia należnych prowizji, na podstawie których spółka wystawia faktury,
Noty wystawione przez ubezpieczyciela,
Samofakturowanie przez ubezpieczyciela.
Zapłata należnej prowizji na konto spółki dokonywana jest na podstawie ww. dokumentów, czyli w miesiącu wystawienia informacji lub później.
W jakim momencie powstaje obowiązek podatkowy w VAT?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX