W jakich sytuacjach tworzone są odpisy aktualizujące należności?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Niemiec Renata
Odpowiedzi udzielono: 1 marca 2017 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jak ująć w ewidencji księgowej wierzytelność w postępowaniu upadłościowym obejmującym likwidację majątku upadłego?

Jesteśmy jednostką budżetową zarządzającą drogami powiatowymi. Firma obecnie będąca w upadłości likwidacyjnej, która wykonywała u nas prace polegające na przebudowie drogi, pracę wykonała wadliwie i sąd uznał naszą wierzytelność na usunięcie wad stwierdzonych w protokole przeglądu gwarancyjnego na kwotę 982.000 zł z czego 200.000,00 zł już zostało przelanych na nasz rachunek.

Czy otrzymując postanowienie sądu na wierzytelność prawidłowo przypisano należność (jako wątpliwą) na koncie Wn 240 Pozostałe rozrachunki, w korespondencji z kontem Ma 760 Pozostałe przychody operacyjne, czy na powyższych kontach powinna zostać ujęta tylko kwota do nas przelana tj. 200.000 zł?

Kiedy można dokonać odpisu aktualizującego pozostałą należności na kwotę 782.000 zł i w jakiej wysokości?

Czy w momencie otrzymania decyzji sądu o nieściągalności wierzytelności?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX