W jakich przypadkach przedsiębiorca ma prawo anulować wystawioną fakturę i wycofać ją z obrotu, skoro nie doszło do skutecznie prawnej umowy, a faktura nie odzwierciedla stanu rzeczywistego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2020 r.
Autor odpowiedzi: Jabłoński Mariusz
Odpowiedzi udzielono: 15 czerwca 2016 r.

PYTANIE

Przedsiębiorca otrzymał zamówienie na 12 sztuk opon ciężarowych. Wystawił do nich fakturę i zażądał zapłaty z góry. Otrzymał skan potwierdzenia wpłaty bankowej. Wysłał towar pod wskazany adres. Po kilku dniach okazało się, że zamawiający podszył się pod istniejącą firmę, która nigdy nie zamawiała tego towaru, skan przelewu jest fałszywy, a odbiór opon nastąpił pod innym adresem niż adres firmy, z której danych skorzystał zamawiający. Zgłosił to na policję i wszczęto postępowanie karne. Prawdopodobnie towar przepadł i nigdy nie otrzyma zapłaty. Kwota wyłudzenia przekracza 20.000 zł.

Czy przedsiębiorca ma prawo anulować wystawioną fakturę i wycofać ją z obrotu, skoro nie doszło do skutecznie prawnej umowy, a faktura nie odzwierciedla stanu rzeczywistego?

Czy wydanie towaru złodziejowi do bezprawnego rozporządzania rodzi obowiązek podatkowy?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX