W jaki sposób zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów nabycie niezorganizowanej części przedsiębiorstwa?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 4 stycznia 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W jaki sposób zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów nabycie niezorganizowanej części przedsiębiorstwa?

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej na zasadach ogólnych (PKPiR) zakupiono sieć sprzedaży (punkty sprzedaży) prowadzony dotychczas przez innego przedsiębiorcę. W umowie sprzedaży zdefiniowano przedmiot transakcji jako sprzedaż niezorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zdaniem stron transakcja nie spełnia wszystkich przesłanek składających się na definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przemawia za tym fakt, iż nabywca nie nabył żadnych środków trwałych (poza licencją na oprogramowanie do obsługi portalu ułatwiającego zarządzanie siecią), nie przejęto pracowników sprzedawcy, również w ramach transakcji nie przejęto zobowiązań i należności sprzedawcy. Właściwie to transakcja sprowadza się do odstąpienia sprzedającego od umowy agencyjnej oraz umów z dealerami tworzącymi sieć sprzedaży.

Transakcja opiewa na kwotę ponad 100.000 zł.

Czy ten wydatek może być w całości zakwalifikowany w koszty firmy w dacie poniesienia (data faktury potwierdzającej transakcję)?

Czy zadbać o wyłączenie z kwoty ogółem wartości licencji celem ustalenia czy ta wartość niematerialna i prawna nie powinna być amortyzowana z uwagi na kwotę przekraczającą np. 10.000 zł?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX