W jaki sposób zaksięgować w koszty wykup urządzenia?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Gos Waldemar
Odpowiedzi udzielono: 10 sierpnia 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Firma podpisała umowę leasingu finansowego na mieszalnik farb w lipcu 2013 r. i otrzymała fakturę o wartości netto 58.077,30 + VAT 13.357,78. VAT został zapłacony od razu, natomiast wartość rat kapitałowych wynosiła 984,36 x 59 począwszy od sierpnia 2013. Później aneksem przedłużono okres leasingu do listopada 2018. Firma od momentu otrzymania faktury amortyzuje urządzenie wg stawki 14%, czyli przez okres 75 m-cy, amortyzacja kończy się w sierpniu 2019 r.

Jak zakończyć leasing w księgach rachunkowych (pełna księgowość)? W jaki sposób zaksięgować w koszty wykup urządzenia po umownej wartości 196,67 euro? Czy można wycenić urządzenie i naliczać amortyzację od początku?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX