W jaki sposób zaksięgować umowę sponsoringu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Waślicki Tadeusz
Odpowiedzi udzielono: 3 grudnia 2012 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka zawarła umowę sponsoringu - jest to transakcja barterowa. Spółka wynajmie urządzenie będące towarem handlowym spółki znanej osobie publicznej, która będzie go używać i w zamian reklamować, uczestniczyć w różnych imprezach, udzielać wywiadów, w których wypowiadać się będzie pozytywnie o tym produkcie. Spółka oprócz wynajmu urządzenia zgodnie z umową, ma umieszczać materiały o tej osobie i kreować jej pozytywny wizerunek.

Wartość wzajemnych świadczeń zgodnie z umową wynosi 50.000 zł i wyraża raczej wartość usług reklamowych świadczonych przez tę osobę. Wynajem urządzenia tyle by nie kosztował, kosztuje mniej, np. 15.000 zł. Jednak oprócz tej usługi spółka też ma kreować pozytywny wizerunek tej osoby. Problematyczna, w przypadku transakcji barterowych, jest wycena wzajemnych świadczeń.

Co można zrobić księgowo w tej sytuacji, jeżeli usługi wg umowy wyceniono zamiast do wysokości usług wynajmu to do wysokości usług reklamowych?

Świadczenia dotyczą odmiennych usług.

W jaki sposób spółka ma ująć tę transakcję w swoich księgach rachunkowych?

Czy księgowo inaczej wycenić wartość usług, tj. według wartości wynajmu czyli w kwocie 15.000 zł, czy jednak wg umowy 50.000 zł?

Czy prezentować w pozostałych przychodach i kosztach operacyjnych, czy w ogóle nie wykazywać w rachunku wyników?

Czy w przyszłości o odpowiednią wycenę należy zadbać już na etapie podpisywania umowy?

Spółka nie wynajmuje urządzeń.

Czy może korzystać z cenników innych firm, które to robią?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX