W jaki sposób zaewidencjonować wpływ środków z tytułu odszkodowania i sprzedaży samochodu oraz likwidację samochodu?
PYTANIE
Samochód osobowy wprowadzony do ewidencji środków trwałych jednostki budżetowej w 2006 r. uległ w sierpniu 2016 r. wypadkowi i został wyłączony z ruchu. Wartość samochodu brutto w dniu zakupu: 30.300 zł. Zamortyzowany całkowicie z końcem 2011 r. Ubezpieczyciel sprawcy uznał naprawę za ekonomicznie nieuzasadnioną i wydał decyzję o wypłacie odszkodowania. Szkoda z ubezpieczycielem zostanie rozliczona w sposób następujący: Wartość rynkowa: 7.700 zł minus wartość oferty sprzedaży do rozbiórki pojazdu w stanie uszkodzonym firmie zewnętrznej: 1300 zł.= 6400 – przyznane przez ubezpieczyciela odszkodowanie. Nastąpiło wyrejestrowanie samochodu w wydziale komunikacji. Poniesiona przez kierownika jednostki budżetowej opłata 10 zł. Pojazd miał wszystkie obowiązkowe i dobrowolne ubezpieczenia. Zgłoszono do ubezpieczenia o zwrot z OC i AC (ubezpieczenie było zawarte do końca listopada 2016 r.)
Czy wyłączenie samochodu z ruchu powinno znaleźć odzwierciedlenie w księgach?
W jaki sposób zaewidencjonować wpływ środków z tytułu odszkodowania i sprzedaży samochodu oraz likwidację samochodu?
Czy poprawnie przyjęto zapisy: 1) przypis wartości umowy sprzedaży, wartości odszkodowania i różnicy z OC i AC (razem 7.950 zł) - Wn konto 221 par. 0970, Ma konto 760 par. 0970, 2) wpływ środków na konto dochodów budżetowych 7.950 zł: Wn konto 131 par. 0970, Ma konto 221 par. 0970 3) przekazanie na konto Min. Finansów 7.950 zł: Wn konto 222 par. 0970, Ma konto 131 par. 0970 4) likwidacja środka trwałego: Wn konto 800, Ma konto 011 - 30.300 zł, Wn konto 071, Ma konto 800 - 30.300 zł 5) przyjęcie w koszt 10 zł za wyrejestrowanie samochodu: Wn konto 402 par. 4300 Ma konto 234 par. 4300, Ma konto 998 par. 4300, 6) zwrot pracownikowi 10 zł Wn konto 234 par. 4300, Ma konto 130 par. 4300?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX