W jaki sposób wykazać rachunek z tytułu usługi hotelowej nabytej przez serwis internetowy (prowadzony przed podmiot zagraniczny), jeśli hotel zlokalizowany w jest Polsce?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 1 października 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka polska poniosła koszty usługi hotelowej, nabytej na w serwisie Hotels.com. Za serwis ten odpowiada spółka zlokalizowana w USA (tak wynika z ich stron internetowych). Hotel jest zlokalizowany w Polsce, a za noclegi spółka otrzymała rachunek (nie jest fakturą) w którym znajduje się sentencja "Zgodnie z artykułami 306-310 dyrektywy 2006/112/WE Rady UE transakcje hotelowe na terenie UE nie są objęte podatkiem VAT."

Z których konkretnie zapisów przywołanych artykułów wynika, że transakcje hotelowe nie są opodatkowane w UE podatkiem VAT?

W praktyce przecież i w PL usługi hotelowe są rozliczane z odpowiednią stawką VAT. Zatem zapewne chodzi o to, że to opodatkowanie nie dotyczy biur podróży. Spółka nie ma pewności jednak, z którego dokładnie zapisu to wynika, że klient nie jest obciążany stawką VAT - w kontekście dokumentu wystawianego przez serwis Hotels.com spółce udało się zweryfikować, że serwis ten rzeczywiście określa się "firmą podróżną".

2) Spółka polska (podatnik VAT-UE) winna ten koszt refakturować na centralę ze Szwecji (również podatnik VAT-UE) - zgodnie z ustaleniami pomiędzy stronami.

Czy spółka powinna tu zastosować odwrotne obciążenie (VAT NP, opodatkowanie w Szwecji), czy też fakturę wystawić ze stawką VAT jaka obowiązuje w Polsce dla usług hotelowych?

A może bez VAT, skoro otrzymała rachunek opisany jak wyżej - zgodnie z zasadą refakturowania z taką stawką w jakiej się koszt poniosło?

Czy spółka powinna wykazać wartość tej refaktury w deklaracji VAT-7 w pozycji "dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju"?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX