W jaki sposób w działalności deweloperskiej należy ewidencjonować koszty ponoszone przed przystąpieniem do realizacji danej budowy budynku mieszkalnego?
PYTANIE
W jaki sposób w działalności deweloperskiej należy ewidencjonować koszty ponoszone przed przystąpieniem do realizacji danej budowy budynku mieszkalnego - np. koszty wstępnych projektów, koszty sporządzenia planów zagospodarowania przestrzennego, itd.?
Czy podatkowo koszty te obciążają bieżący okres, czy też powinny być ewidencjonowane na koncie - rozliczenie międzyokresowe kosztów, a dopiero w momencie rozpoczęcia inwestycji przeksięgowane na konto kosztów budowy?
W jaki sposób należy ewidencjonować koszty ponoszone przez dewelopera w celu utrzymania zdatnych do sprzedaży aczkolwiek nie sprzedanych mieszkań, np. koszty opłat abonamentowych za energię elektryczną, cieplną, podatku od nieruchomości i innych kosztów związanych z utrzymaniem nie sprzedanych mieszkań?
Czy podatkowo koszty te obciążają bieżący okres (w miesiącu poniesienia na konto 711 - tj. koszt sprzedanych wyrobów lub koszty zarządu) czy też powinny być zaliczane do kosztów podatkowych dopiero w momencie sprzedaży i w związku z tym w miesiącu poniesienia księgowane na koncie 501 a dopiero w momencie sprzedaży na koncie 711 (zakładając, że firma nie ewidencjonuje wybudowanych w ciągu roku lokali na koncie zapasowym, a jedynie na koniec roku przenosi wartość wyprodukowanych, a nie sprzedanych lokali na konto produkty gotowe (z 5 na 6)?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX