W jaki sposób w działalności deweloperskiej należy ewidencjonować koszty ponoszone przed przystąpieniem do realizacji danej budowy budynku mieszkalnego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Niedźwiedzka Małgorzata
Odpowiedzi udzielono: 23 marca 2017 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W jaki sposób w działalności deweloperskiej należy ewidencjonować koszty ponoszone przed przystąpieniem do realizacji danej budowy budynku mieszkalnego - np. koszty wstępnych projektów, koszty sporządzenia planów zagospodarowania przestrzennego, itd.?

Czy podatkowo koszty te obciążają bieżący okres, czy też powinny być ewidencjonowane na koncie - rozliczenie międzyokresowe kosztów, a dopiero w momencie rozpoczęcia inwestycji przeksięgowane na konto kosztów budowy?

W jaki sposób należy ewidencjonować koszty ponoszone przez dewelopera w celu utrzymania zdatnych do sprzedaży aczkolwiek nie sprzedanych mieszkań, np. koszty opłat abonamentowych za energię elektryczną, cieplną, podatku od nieruchomości i innych kosztów związanych z utrzymaniem nie sprzedanych mieszkań?

Czy podatkowo koszty te obciążają bieżący okres (w miesiącu poniesienia na konto 711 - tj. koszt sprzedanych wyrobów lub koszty zarządu) czy też powinny być zaliczane do kosztów podatkowych dopiero w momencie sprzedaży i w związku z tym w miesiącu poniesienia księgowane na koncie 501 a dopiero w momencie sprzedaży na koncie 711 (zakładając, że firma nie ewidencjonuje wybudowanych w ciągu roku lokali na koncie zapasowym, a jedynie na koniec roku przenosi wartość wyprodukowanych, a nie sprzedanych lokali na konto produkty gotowe (z 5 na 6)?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX