W jaki sposób usunąć z ksiąg rachunkowych niezapłacone przez spółkę zobowiązanie?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Niedźwiedzka Małgorzata
Odpowiedzi udzielono: 28 kwietnia 2010 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W 2004 r. otrzymaliśmy fakturę za prowizję od sprzedaży na terytorium Anglii od firmy z Arabii Saudyjskiej. Faktura nie została przez nas zapłacona do dnia dzisiejszego. Zarząd spółki nie zgadzał się z fakturą, ale musiał ją zaakceptować z różnych powodów. Przez lata rozrachunek był potwierdzany przez obie strony z uwagi na fakt, że obie firmy należą do jednej grupy.

W roku bieżącym zarząd postanowił "wyczyścić" rozrachunek, na co uzyskał zgodę z grupy. Które z poniższych rozwiązań można zastosować, i które z nich jest możliwie najkorzystniejsze dla spółki:

1)

wystawienie noty kredytowej przez firmę z Arabii Saudyjskiej;

2)

spisanie zobowiązania jako przedawnione (w pozostałe przychody - przychody do opodatkowania). Czy miałoby to wpływu na fakt, że nie zostało to ujęte przychodach poprzednich lat z racji upływu okresu przedawnienia?

3)

umorzenie zobowiązania - jaka w tym przypadku jest różnica w stosunku do spisania zobowiązania (warunki uznania, konsekwencje w podatku dochodowym)?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX