W jaki sposób usunąć z ksiąg rachunkowych niezapłacone przez spółkę zobowiązanie?
PYTANIE
W 2004 r. otrzymaliśmy fakturę za prowizję od sprzedaży na terytorium Anglii od firmy z Arabii Saudyjskiej. Faktura nie została przez nas zapłacona do dnia dzisiejszego. Zarząd spółki nie zgadzał się z fakturą, ale musiał ją zaakceptować z różnych powodów. Przez lata rozrachunek był potwierdzany przez obie strony z uwagi na fakt, że obie firmy należą do jednej grupy.
W roku bieżącym zarząd postanowił "wyczyścić" rozrachunek, na co uzyskał zgodę z grupy. Które z poniższych rozwiązań można zastosować, i które z nich jest możliwie najkorzystniejsze dla spółki:
wystawienie noty kredytowej przez firmę z Arabii Saudyjskiej;
spisanie zobowiązania jako przedawnione (w pozostałe przychody - przychody do opodatkowania). Czy miałoby to wpływu na fakt, że nie zostało to ujęte przychodach poprzednich lat z racji upływu okresu przedawnienia?
umorzenie zobowiązania - jaka w tym przypadku jest różnica w stosunku do spisania zobowiązania (warunki uznania, konsekwencje w podatku dochodowym)?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX