W jaki sposób ujmować koszty dotyczące zarówno działalności handlowej, jak i usługowej?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Michalak Marcin
Odpowiedzi udzielono: 8 maja 2012 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu, której koszty ujmowane są na koncie 513 i zamierza również prowadzić działalność usługową w zakresie usług hotelarskich z gastronomią. Aby zaktualizować plan kont zamierzamy w kosztach bezpośrednich działalności handlowej ujmować koszt sprzedaży towarów handlowych (konto 738), płace i świadczenia na rzecz pracowników - sprzedawców, usługi ważenia towarów, usługi transportu sprzedanych towarów (konto 513), a pozostałe koszty działalności handlowej tj. amortyzacja, czynsze, środki czystości, materiały biurowe, płace kierowników sklepu zaliczyć do kosztów pośrednich ujmowanych na koncie kosztów wydziałowych działalności handlowej (konto 521). Analogicznie w działalności usługowej do kosztów bezpośrednich zaliczymy wartość sprzedanych posiłków (konto 736), płace i świadczenia na rzecz pracowników kuchni i kelnerów (konto 504), a pozostałe koszty tj. amortyzacja budynku, zużycie energii, materiałów biurowych, podatek od nieruchomości, płace kierownika hotelu i personelu technicznego, itp. zaliczyć do kosztów pośrednich i ujmować na koncie kosztów wydziałowych działalności usługowej (konto 522).

W jaki sposób ujmować koszty dotyczące zarówno działalności handlowej, jak i usługowej np. usługę rachunkową, płace zarządu, paliwo i inne koszty ogólne?

Czy kosztami bezpośrednimi będą np. zakup pościeli i usługi pralni, które są kosztami usług noclegowych albo np. zakup talerzy lub obrusów do restauracji w przypadku gastronomii?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX