W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych wpływ zaliczki na dotację i gdzie ją wykazać w bilansie?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 28 lutego 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka w 2023 r. ponosiła wydatki na informatyzację, zakup licencji na programy komputerowe oraz sprzęt potrzebny do obsługi. Firma wnioskowała o przyznanie dotacji na ten cel i zakwalifikowała się do tego programu dotacyjnego. Podpisała umowę o przyznaniu dotacji oraz otrzymała zaliczkę na konto bankowe. Aby jednak dofinansowanie do tego projektu doszło do skutku spółka musi spełnić określone warunki. Kierownictwo spółki do momentu zamknięcia ksiąg za 2023 rok nie będzie jeszcze całkowicie pewne czy warunki będą spełnione (okaże się to w połowie 2024 r.), natomiast spora część wydatków została już ujęta w kosztach 2023 roku, czy to bezpośrednio czy też na podstawie odpisów amortyzacyjnych jeśli chodzi o wartości niematerialne i prawne.

W jaki sposób ująć w księgach wpływ zaliczki na dotację i gdzie ją wykazać w bilansie?

Czy należy ujmować w pozostałych przychodach operacyjnych 2023 roku kwotę odpowiadającą wartości procentowej kosztów, których dotacja dotyczy (dotacja w wysokości 60%), w sytuacji gdy nie można być pewnym odnośnie do spełnienia warunków dotyczących dotacji?

Jak powinien wyglądać taki zapis w księgach?

Czy należy wprowadzić w polityce rachunkowości jakiś zapis odnośnie do sposobu rozliczania takich dotacji i jak powinien on wyglądać?

Co i jak powinno być wykazane w księgach w sytuacji, gdy ze względu na brak uprawdopodobnienia otrzymania dotacji firma nie będzie jej w 2023 roku ujmować w pozostałych przychodach operacyjnych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX