W jaki sposób spółka świadcząca usługi na rzecz wspólnoty mieszkaniowej powinna wystawiać faktury - na wspólnotę czy też na poszczególnych jej członków?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Jurek Marek
Odpowiedzi udzielono: 27 października 2015 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W październiku 2011 r. firma podpisała umowę użyczenia gruntu ze wspólnotą mieszkaniową, którą reprezentował Zarząd wspólnoty. Zarząd nie miał ku temu żadnych pełnomocnictw (wg naszej wiedzy). W kwietniu 2012 r. wspólnota podjęła uchwałę w sprawie realizacji inwestycji polegającej na obudowie śmietnika na przedmiotowym terenie oraz o wprowadzeniu comiesięcznych opłat na pokrycie kosztów inwestycji. Wpływy z tego tytułu w 2012 r. były ujmowane jako przychody wspólnoty, a wydatki na budowę osłony jako koszt w ewidencji rachunkowej. Koszty i wpływy zostały wykazane w deklaracji od podatku dochodowego od osób prawnych. W celu konwalidowania umowy na początku 2013 r. właściciele 27 lokali podpisali stosowne oświadczenia, że Zarząd wspólnoty działał w ich imieniu. Jeden właściciel nie podpisał tego oświadczenia. Spółka wystawia faktury z tytułu użytkowania terenu na wspólnotę – kwota dotyczy tych lokali mieszkalnych, których właściciele podpisali oświadczenia, a z jednym właścicielem spółka rozlicza się indywidualnie. Wspólnota nalicza opłaty dla 27 lokali z tytułu kosztów użytkowania gruntu. Opłaty są ewidencjonowane jako przychody wspólnoty, a koszty są ujmowane w ewidencji jako koszt wspólnoty i zarówno koszty jak i przychody są wykazywane w deklaracji od podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy spółka prawidłowo wystawia faktury na wspólnotę, czy też powinna wystawiać na osoby, które podpisały oświadczenia?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX