W jaki sposób spółka powinna przeprowadzić w księgach rachunkowych trwałą utratę wartości nieruchomości?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 6 marca 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Od roku 2010 spółka posiada w bilansie pozycję Inwestycje w nieruchomości, która wyceniona jest według kosztu historycznego z naliczaniem miesięcznych odpisów amortyzujących (bilansowych i podatkowych). Pod pozycją nieruchomości są ujęte: budynek Centrum Handlowego i Parkingu oraz schody ruchome, windy, podnośniki dla niepełnosprawnych, transformatory itp. Spółka posiada oddzielną ewidencję środków trwałych dla celów bilansowych i podatkowych. W związku z podpisaną umową kredytową spółka przeprowadza wycenę wartości inwestycji w nieruchomości. Na koniec 2023 roku spółka planuje przeprowadzić trwałą utratę wartości nieruchomości.

W jaki sposób spółka powinna przeprowadzić w księgach rachunkowych trwałą utratę wartości nieruchomości?

Poprzez konta: 1. Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości i kapitał z aktualizacji wyceny, lub 2. Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości i pozostałe przychody operacyjne z tytułu aktualizacji wartości niefinansowych aktywów trwałych.

Jak przeprowadzić trwałą utratę wartości nieruchomości w bilansowej ewidencji środków trwałych, poprzez przeszacowanie czy aktualizację wartości brutto?

Jak liczyć amortyzację?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX