W jaki sposób spółka powinna przeprowadzić w księgach rachunkowych trwałą utratę wartości nieruchomości?
PYTANIE
Od roku 2010 spółka posiada w bilansie pozycję Inwestycje w nieruchomości, która wyceniona jest według kosztu historycznego z naliczaniem miesięcznych odpisów amortyzujących (bilansowych i podatkowych). Pod pozycją nieruchomości są ujęte: budynek Centrum Handlowego i Parkingu oraz schody ruchome, windy, podnośniki dla niepełnosprawnych, transformatory itp. Spółka posiada oddzielną ewidencję środków trwałych dla celów bilansowych i podatkowych. W związku z podpisaną umową kredytową spółka przeprowadza wycenę wartości inwestycji w nieruchomości. Na koniec 2023 roku spółka planuje przeprowadzić trwałą utratę wartości nieruchomości.
W jaki sposób spółka powinna przeprowadzić w księgach rachunkowych trwałą utratę wartości nieruchomości?
Poprzez konta: 1. Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości i kapitał z aktualizacji wyceny, lub 2. Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości i pozostałe przychody operacyjne z tytułu aktualizacji wartości niefinansowych aktywów trwałych.
Jak przeprowadzić trwałą utratę wartości nieruchomości w bilansowej ewidencji środków trwałych, poprzez przeszacowanie czy aktualizację wartości brutto?
Jak liczyć amortyzację?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX