W jaki sposób rozliczyć w kosztach podatkowych wydatki na wymianę robotów stanowiących część peryferyjną wtryskarek?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kowalski Radosław
Odpowiedzi udzielono: 23 marca 2017 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Przedsiębiorstwo zajmuje się produkcją wyrobów z tworzywa sztucznego. Podstawową jednostką linii technologicznej są wtryskarki i współpracujące z nimi roboty. Przy nowych inwestycjach roboty kwalifikowane są jako część peryferyjna wtryskarki i zwiększają jej wartość początkową. Roboty, zakupione do istniejących w ewidencji wtryskarek, wprowadzane są jako odrębne środki trwałe. Przy starszych wtryskarkach brak jest dokumentacji zakupowej lub specyfikacji wyposażenia części peryferyjnych. W przypadku zakupu robota na wymianę przedsiębiorstwo przeprowadzało zazwyczaj likwidację częściową (przy kwalifikacji części peryferyjnej) lub całkowitą (przy odrębnym środku trwałym) - przez sprzedaż lub złomowanie. Przepisy podatkowe przewidują możliwość zaliczenia w koszty działalności bieżącej zakupu części peryferyjnej na wymianę.

Czy właściwe jest wprowadzanie do ewidencji robotów jako odrębnych środków trwałych?

Jaką grupę KŚT określić dla robotów wprowadzonych jako odrębne środki trwałe (przeznaczonych do współpracy z wtryskarkami)?

Czy zaliczenie zakupu na wymianę do kosztów bieżących, na podstawie informacji pracownika technicznego jest ryzykowne dla przedsiębiorstwa?

W jaki sposób na przeprowadzić i udokumentować wymianę części peryferyjnej o znacznej wartości?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX