W jaki sposób rozliczyć odszkodowanie i wydatki na naprawdę pojazdu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2018 r.
Autor odpowiedzi: Klimek Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 17 sierpnia 2018 r.

PYTANIE

Spółka cywilna zawarła z firmą leasingową umowę długoterminowego najmu samochodu osobowego. Czynsz najmu zaliczany jest bezpośrednio w koszty działalności gospodarczej spółki, natomiast koszty obsługi serwisowej, paliwa, ubezpieczenia i inne koszty związane z eksploatacją samochodu rozliczane są w kosztach firmy zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f., czyli na podstawie tzw. kilometrówki. Samochód posiada ubezpieczenie AC. W lipcu samochód uległ wypadkowi. Warsztat, w którym dokonywano naprawy wystawił fakturę na spółkę. Spółka ma jedynie zapłacić warsztatowi 50% VAT z faktury, natomiast wartość netto i pozostałe 50% VAT pokrywa ubezpieczyciel. Ubezpieczającym jest użytkownik, czyli wspólnik spółki cywilnej, natomiast ubezpieczonymi są właściciel, czyli firma oddająca w najem oraz użytkownik. Spółka prowadzi książkę przychodów i rozchodów.

Czy prawidłowe będzie następujące rozliczenie: wartość netto oraz 50% VAT z faktury za naprawę samochodu spółka zaksięguje bezpośrednio w koszty podatkowe poza "kilometrówką", oraz równocześnie wartość odszkodowania, czyli pokryta przez ubezpieczyciela wartość netto faktury i 50% VAT w pozostałe przychody?

Jeżeli nie, to jaki będzie prawidłowy sposób rozliczenia tych kosztów i odszkodowania w KPiR?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX