W jaki sposób rozliczyć na gruncie podatku VAT transakcje związane z rejestracją i refakturowaniem kosztów w związku z wprowadzaniem leków weterynaryjnych na terenie UE?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 23 grudnia 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy producentem leków weterynaryjnych . Wprowadzenie do sprzedaży danego leku na terenie każdego państwa wymaga rejestracji, co wiąże się koniecznością wniesienia opłaty rejestracyjnej oraz, po wprowadzeniu na rynek, ponoszenia opłat rocznych. Zarówno opłaty rejestracyjne jak i roczne są wnoszone do urzędów poszczególnych państw zajmujących się rejestracją i dopuszczeniem do obrotu leków. Zdarza się, że opłaty te wnosi w naszym imieniu podmiot zagraniczny (UE), który następnie refakturuje nam koszt takiej opłaty, podając na fakturze, że jest to transakcja objęta odwrotnym obciążeniem jako import usług.

W jaki sposób należy rozliczyć taką transakcję na gruncie VAT:

1. opłatę poniesioną bezpośrednio przez nas na rzecz urzędu danego państwa (wg nas poza podatkiem VAT), import usług nie wystąpi;

2. opłatę poniesioną na rzecz urzędu danego państwa refakturowaną przez inny podmiot (wg nas również poza podatkiem VAT), import usług nie wystąpi?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX