W jaki sposób rozliczyć na gruncie podatku VAT transakcje związane z rejestracją i refakturowaniem kosztów w związku z wprowadzaniem leków weterynaryjnych na terenie UE?
PYTANIE
Jesteśmy producentem leków weterynaryjnych . Wprowadzenie do sprzedaży danego leku na terenie każdego państwa wymaga rejestracji, co wiąże się koniecznością wniesienia opłaty rejestracyjnej oraz, po wprowadzeniu na rynek, ponoszenia opłat rocznych. Zarówno opłaty rejestracyjne jak i roczne są wnoszone do urzędów poszczególnych państw zajmujących się rejestracją i dopuszczeniem do obrotu leków. Zdarza się, że opłaty te wnosi w naszym imieniu podmiot zagraniczny (UE), który następnie refakturuje nam koszt takiej opłaty, podając na fakturze, że jest to transakcja objęta odwrotnym obciążeniem jako import usług.
W jaki sposób należy rozliczyć taką transakcję na gruncie VAT:
1. opłatę poniesioną bezpośrednio przez nas na rzecz urzędu danego państwa (wg nas poza podatkiem VAT), import usług nie wystąpi;
2. opłatę poniesioną na rzecz urzędu danego państwa refakturowaną przez inny podmiot (wg nas również poza podatkiem VAT), import usług nie wystąpi?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX