W jaki sposób rozliczyć kontrakt na dostawę maszyny, jeśli dostawa została podzielona na kilka etapów?
PYTANIE
Spółka zamówiła maszynę do pakowania od spółki kanadyjskiej. W zamówieniu zostały wyszczególnione ceny za 3 moduły składające się na całą maszynę oraz opłaty za wysyłkę, montaż, szkolenie oraz start-up. Płatność została podzielone na 3 części: 40% po zamówieniu, 40% po otrzymaniu wyposażenia oraz 20% po skończonych testach. W październiku 2017 r. Spółka zapłaciła pierwsze 40% całości kontraktu.
Dostawa maszyny została podzielona na dwa etapy:
- moduł 1 został wysłany w lutym 2018 r. ze Szwajcarii (Spółka szwajcarska współpracująca ze spółką kanadyjską) z formą dostawy DAP excluding taxes, w związku z czym Spółka zapłaciła VAT i cło,
- moduły 2 i 3 zostały dostarczone statkiem prosto z Kanady z formą dostawy DAP excluding duties and VAT i w tym przypadku Spółka zapłaciła jedynie podatek VAT.
Czy transakcję należy opodatkować w datach zapłaty zaliczek, a ostatnią płatność w dacie montażu, jak to ma miejscu przy zakupie środków trwałych z montażem?
Jak wtedy ująć zapłaty VAT przy odprawie celnej skoro kwoty zaliczek nie pokrywają się z kwotami za poszczególne moduły maszyny?
Czy jednak obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłaty długu celnego?
Co w takim przypadku z opodatkowaniem kwot za dostawę, montaż i start-up?
VAT przy odprawie celnej został zapłacony jedynie od 3 modułów maszyn.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX