W jaki sposób prawidłowo należy zaksięgować korektę kosztów po inwentaryzacji na koniec roku?
PYTANIE
Firma przyjęła uproszczoną formę ewidencji zakupu materiałów, polegającą na ich odpisaniu w koszty z chwilą zakupu. Stan faktyczny zapasów koryguje poprzez inwentaryzację. Zakup materiałów księguje się w koszty Wn/Ma na konta 401/300 i 501/490.
W jaki sposób prawidłowo należy zaksięgować korektę kosztów po inwentaryzacji na koniec roku?
Poradniki wskazują na konieczność wyksięgowania zarówno kont 401 i 501: 310/400 i 490/501. W ten sposób na początku przyszłego roku trzeba z powrotem ująć koszty odwróconym księgowaniem: 401/310 i 501/490.
Czy nie byłoby właściwsze przeksięgowanie tylko kont 310/501 po inwentaryzacji, skoro koszty proste zostały już poniesione w roku inwentaryzacji i tylko zmienia się wówczas ich aktualne wykorzystanie?
W kolejnym roku firma nie ponosi tych kosztów na nowo, tylko zmienia się ich przeznaczenie.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX