W jaki sposób pracownicy jednostki budżetowej mogą odpracowywać wyjścia z pracy w sprawach prywatnych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Suchanowska Joanna
Odpowiedzi udzielono: 29 kwietnia 2014 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W jaki sposób pracownicy mogą odpracowywać wyjścia z pracy w sprawach prywatnych?

Zakład pracy jest jednostką budżetową. Pracownicy administracyjni świadczą pracę od poniedziałku do piątku po 8 godz. dziennie, w godz. od 7:30 do 15:30 (system podstawowy).

Czasami zdarzają się sytuacje, w których pracownik zwalnia się z części dnia pracy w celu załatwienia spraw osobistych poprzez odnotowywanie się w zeszycie wyjść prywatnych po uprzednio uzyskanej zgodzie bezpośredniego przełożonego.

Jak pracodawca powinien uregulować takie sytuacje w regulaminie pracy, aby postępować prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Czy można uregulować kwestię wyjść prywatnych i ich odpracowywania w poniższy sposób?

Wyjścia prywatne w godzinach pracy są możliwe wyłącznie za uprzednią zgodą bezpośredniego przełożonego. Godzina wyjścia z pracy oraz powrotu do pracy po załatwieniu spraw prywatnych powinna być odnotowana w zeszycie wyjść prywatnych, który znajduje się w sekretariacie. Odnotowanie tego czasu wymaga potwierdzenia przez pracownika oraz bezpośredniego przełożonego. Odrobienie wyjść prywatnych może odbywać się wyłącznie bezpośrednio po godzinach pracy, tj. po godz. 15:30, na wniosek pracownika, za zgodą bezpośredniego przełożonego, tego samego dnia, w którym wykorzystywano czas na załatwienie spraw prywatnych, przy czym odrobienie to nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.

Mając na uwadze art. 80 k.p. ("Wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią."), w przypadku nieodrobienia wyjść prywatnych, wynagrodzenie za dany miesiąc będzie ostatecznie wyliczane przy uwzględnieniu nieprzepracowanego okresu czasu.

Nadmieniam, że naszą pracę regulują przepisy ustawy o służbie cywilnej oraz ustawa o pracownikach urzędów państwowych.

Czy pracownik może odpracować swoje wyjście innego lub kolejnego dnia?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX