W jaki sposób powinny być rozliczone koszty dotyczące delegacji refakturowane na kontrahenta?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 30 czerwca 2020 r.
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 11 grudnia 2017 r.

PYTANIE

Firma X zajmuje się sprzedażą produktów. Współpracuje ona z firmą Y (jednoosobowa działalność gosp.), która jest jej podwykonawcą. Firma Y wystawia na firmę X fakturę za usługi. Firma X wystawia na firmę Y czasem fakturę za sprzedaż produktów.

Czy w sytuacji, w której firma X ponosi jakieś koszty (faktury wystawione na firmę X) dotyczące np. delegacji, szkolenia firmy Y koszty te mogą być refakturowane?

Transakcja jest objęta podatkiem VAT - działanie w imieniu X na rzecz Y.

Czy powinna być wystawiona nota księgowa (brak VAT) jako "zwrot kosztów" (działanie w imieniu Y i na rzecz Y)?

Umowa między stronami na podstawie, której firma Y wystawia faktury na firmę X nie zawiera uregulowań, co do kwestii ponoszenia kosztów przez firmę X na rzecz Y.

Czy w przypadku uznania, że należy wystawić notę księgową - firma X nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na rzecz Y?

Czy w sytuacji, w której umowa zawierałaby zapisy, że spółka X jest zobowiązana do ponoszenia wydatków na rzecz Y (np. koszty delegacji, szkoleń) i następnie obciąża tymi wydatkami firmę Y zmieniłby sposób rozliczenia?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX