W jaki sposób organizacja pozarządowa powinna ustalić przychody z usług promocyjno-reklamowych lub marketingowych na dzień bilansowy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Gientka Mikołaj
Odpowiedzi udzielono: 27 marca 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Organizacja pozarządowa prowadzi działalność statutową, która angażuje wiele osób (duży oddźwięk społeczny). Są to: konferencje i spotkania, biuletyn mailowy, aplikacja mobilna, strona internetowa itp. Przy okazji tej działalności (i w celu zabezpieczenia środków na jej prowadzenie) jednostka pozyskuje sponsorów, którym oferuje świadczenie szeroko rozumianych usług promocyjno-reklamowych, czy marketingowych. Większość umów obejmuje pakiet sponsoringowy realizowany przy okazji jednego konkretnego wydarzenia bądź krótkiego okresu, ale zdarzają się umowy o istotnej wartości zawierane na okresy przekraczające 12 miesięcy. Rozliczanie umów (faktury, płatności) następuje często w ten sposób, że większa część należności jest płacona w początkowym okresie realizacji umowy, przy czym sponsor może domagać się zwrotu w przypadku nienależnego wykonania umowy przez organizację.

W jaki sposób należy ustalić przychody z tych usług na dzień bilansowy?

Przykładowo jedna umowa została zawarta na okres 1.08.2019 - 31.07.2020, a cała należność za usługi zawarte w pakiecie została wypłacona z góry na początku sierpnia. Wydaje się, że zaliczenie do przychodów 2019 r. wszystkich otrzymanych w 2019 r. pieniędzy będzie zniekształcać obraz sytuacji finansowej jednostki.

Czy przypisanie przychodów w 5/12 do 2019 roku, a w 7/12 do 2020 roku jest prawidłowe?

Wątpliwości budzi art. 34a ustawy z 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351) - dalej u.o.r., który narzuca określone sposoby działania i nie ma w nim mowy o takim podziale przychodów. Artykuł 34d u.o.r. nie ma zastosowania, bo kwota jest istotna. Jednostka nie jest w stanie w sposób wiarygodny ocenić całkowitego kosztu wykonania usługi.

Czy w tej sytuacji jedyną metodą jest metoda zysku zerowego (art. 34a ust. 4 u.o.r.)?

Bezpośrednie koszty świadczenia usług są niewielkie, gdyż usługi świadczone są niejako przy okazji prowadzenia działalności statutowej. W takim przypadku (niemal) całkowity przychód zostałby rozpoznany w 2020 r., co też wydaje się zniekształceniem.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX