W jaki sposób organ podatkowy może uzyskać informacje o imionach, nazwiskach, numerach PESEL i aktualnych adresach zameldowania osób, które w konkretnym okresie były zameldowane w danej nieruchomości?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Różycki Karol
Odpowiedzi udzielono: 30 września 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Zgodnie z art. 47 ust. 4 ustawy o ewidencji ludności przez dane jednostkowe rozumie się informacje uzyskane z rejestrów, o których mowa w art. 3, dotyczące jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem. Sprawa dotyczy nieruchomości wielolokalowej, na której zamieszkuje wiele osób. Organ podatkowy w toku czynności sprawdzających lub postępowania podatkowego prowadzonego na podstawie Ordynacji podatkowej potrzebuje informacji dot. imion, nazwisk, nr PESEL i aktualnych adresów zameldowania osób, które w konkretnym okresie były zameldowane na danej nieruchomości.

Czy w takim przypadku organ musi złożyć najpierw jeden wniosek o podanie danych imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem, a po otrzymaniu tych danych dla każdej osoby złożyć indywidualny wniosek o podanie pozostałych potrzebnych informacji (nr PESEL i aktualnych adresów), co spowoduje, iż uzyskanie informacji w jednej sprawie może spowodować wyczerpanie całego limitu 300 zapytań, którymi organ dysponuje rocznie, a dodatkowo przyczyni się do wydłużenia terminu załatwienia sprawy (gdyż organ najpierw będzie musiał oczekiwać na podanie imion i nazwisko osób zameldowanych, a potem dopiero będzie mógł wysłać kolejne wnioski i znów będzie musiał czekać na udostępnienie tych danych przez organ meldunkowy)? (w przypadku jeśli ta opcja jest właściwa, co może zrobić organ, jeśli okaże się, iż osób zameldowanych jest więcej niż 300?) Czy może informacje, które są potrzebne organowi, nie mogą zostać uznane za dane jednostkowe, lecz za dane zbiorcze i wtedy nie ma potrzeby składania wielu wniosków o udostępnienie danych i wystarczy złożyć jeden wniosek (w przypadku, jeśli ta opcja jest właściwa, czy wniosek musi być złożony na wzorze ustalonym przez rozporządzenie ministra, czy też wystarczy zwykle pismo, w którym organ wnioskuje o udzielenie potrzebnych informacji)? Czy istnieje orzecznictwo lub literatura, które odnoszą się do tej kwestii?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX