W jaki sposób należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, wydatki ponoszone na adaptację i remont wynajmowanego lokalu, jego ubezpieczenie oraz bieżące opłaty za media?
PYTANIE
Prowadzę jednoosobową firmę (PKPiR). Podpisałem umowę na wynajem lokalu w pawilonie handlowym. Lokal został mi przekazany w stanie surowym i na własny koszt muszę wykonać resztę prac (tak jak i inni najemcy) wg projektu otrzymanego od najemcy. Wystrój lokalu robie wg mojego projektu zaakceptowanego przez najemcę. Koszty poniesione na te prace będę zaliczał do inwestycji w obcym środku trwałym. Umowę mam podpisaną na 5 lat z możliwością przedłużenia. Od momentu przekazania mi lokalu do momentu zakończenia przeze mnie prac mam płacić, zgodnie z umową tzw. opłatę dodatkową, w skład której wchodzi: ochrona, wywóz śmieci, toalety dla pracowników oraz zespół odpowiedzialny za koordynację prac wykończeniowych. Opłata ta, obliczona jest jako 16 zł za metr wynajmowanej powierzchni. Ponadto odrębnie pokryje koszty zużycia energii elektrycznej oraz wody.
Czy ta opłata jak też energia i woda będą moimi kosztami, które będę mógł zaliczyć do kol. 13 PKPiR?
Czy wydatki te podniosą wartość inwestycji w obcym środku trwałym?
Musiałam również ubezpieczyć lokal na kwotę 4.000.000 zł (OC).
Czy koszty polisy OC również podniesie wartość do amortyzacji?
Co z kosztem aktu notarialnego o ustanowieniu tytułu egzekucyjnego?
Jak zakwalifikować te koszty?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX