W jaki sposób należy zaewidencjonować fakturę wystawioną przez leasingodawcę na kwotę stanowiącą równowartość należnych opłat leasingowych za okres od momentu wygaśnięcia umowy do momentu umownego terminu zakończenia?
PYTANIE
Od listopada 2015 r. korzystaliśmy z leasingu operacyjnego małego samolotu. Dla celów bilansowych ten środek transportu został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i był bieżąco amortyzowany. W sierpniu 2017 r. uległ on wypadkowi (spaleniu) i nie nadaje się do remontu. Leasingodawca wystawił nam fakturę VAT pisząc w treści "świadczenie odszkodowawcze zgodnie z postanowieniem umowy" oraz naliczona wartość netto i naliczony VAT. Samolot był ubezpieczony i sądzimy że ubezpieczyciel pokryje nam tę fakturę. Aktualnie w księgowości figurują salda na kontach: 011, 071 i 246 Rozrachunki z tytułu przedmiotu leasingu.
Czy kwota jaką otrzymamy od ubezpieczyciela to będą straty nadzwyczajne czy pozostałe koszty operacyjne? Jak przeprowadzić księgowania związane z tą zaszłością?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX