W jaki sposób należy zaewidencjonować fakturę wystawioną przez leasingodawcę na kwotę stanowiącą równowartość należnych opłat leasingowych za okres od momentu wygaśnięcia umowy do momentu umownego terminu zakończenia?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Michalak Marcin
Odpowiedzi udzielono: 10 sierpnia 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Od listopada 2015 r. korzystaliśmy z leasingu operacyjnego małego samolotu. Dla celów bilansowych ten środek transportu został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i był bieżąco amortyzowany. W sierpniu 2017 r. uległ on wypadkowi (spaleniu) i nie nadaje się do remontu. Leasingodawca wystawił nam fakturę VAT pisząc w treści "świadczenie odszkodowawcze zgodnie z postanowieniem umowy" oraz naliczona wartość netto i naliczony VAT. Samolot był ubezpieczony i sądzimy że ubezpieczyciel pokryje nam tę fakturę. Aktualnie w księgowości figurują salda na kontach: 011, 071 i 246 Rozrachunki z tytułu przedmiotu leasingu.

Czy kwota jaką otrzymamy od ubezpieczyciela to będą straty nadzwyczajne czy pozostałe koszty operacyjne? Jak przeprowadzić księgowania związane z tą zaszłością?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX