W jaki sposób należy postąpić pod kątem VAT, jeśli hotel przyjął zaliczkę na usługi, a w międzyczasie został kupiony przez spółkę z o.o.?
PYTANIE
Hotel z dniem 31 lipca 2015 r. został zakupiony przez Spółkę z o.o. Hotel w kwietniu 2015 r. przyjął rezerwację (zaliczki) na okres sierpień-wrzesień 2015 r. i nie był świadomy, że z tą datą zostanie zakupiony przez Spółkę z o.o. Hotel w momencie przyjęcia zaliczek wystawił na kontrahentów faktury zaliczkowe, zaewidencjonował sprzedaż na kasie i odprowadził VAT, były to zarówno zaliczki 100% jak i częściowe.
Jak ma się zachować w momencie zamknięcia swojej działalności z dniem 31 lipca, jeśli usługi zostaną wykonane przez Spółkę w okresie po nabyciu hotelu?
Dopuszczamy następujące warianty:
Klient otrzymał fakturę zaliczkową wystawioną przez Hotel, która z dniem 31 lipca zostanie skorygowana do zera, a 1 sierpnia zaliczkę przyjmie Spółka z o.o. (tutaj powstaje wątpliwość, że hotel miał obowiązek zapłacić VAT w momencie przyjęcia zaliczki),
Klient otrzymał fakturę zaliczkową wystawioną przez Hotel, który odprowadził VAT, kwotę netto przekazał notą księgowa do Spółki, a Spółka wystawiła klientowi fakturę końcową (po pomniejszeniu o otrzymana zaliczkę od Hotelu)?
Czy któryś z tych wariantów można zastosować?
Czy i w jaki inny sposób można rozwiązać ten problem, jeśli chodzi o VAT?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX