W jaki sposób gmina może zlecić własnej spółce komunalnej odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Wolski Mariusz
Odpowiedzi udzielono: 12 kwietnia 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Gmina w ramach tzw. in-house chce zlecić własnej spółce prawa handlowego odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych (na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 12 nowego PZP – zamówienie powyżej progów unijnych). Spółka spełnia ustawowe przesłanki uprawniające do zamówienia w trybie z wolnej ręki. Spółka nie posiada własnej instalacji przetwarzania odpadów. 1. Art. 6d ust 1a ustawy z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1439) mówi: Wójt, burmistrz lub prezydent miasta może udzielić zamówienia publicznego w trybie "przetargu" łącznie na odbieranie odpadów z nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1 i 2.

Czy w kontekście tego przepisu gmina może zlecić zamówienie w trybie "zamówienia z wolej ręki"?

Czy gmina może zlecić spółce odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów zmieszanych, a spółka może wskazać podwykonawcę do zagospodarowania odpadów – zakład przetwarzania odpadów zmieszanych?

Czy gmina może zlecić spółce odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów segregowanych, a spółka wskaże podwykonawcę do zagospodarowania odpadów – podmioty zagospodarowujące poszczególne frakcje odpadów komunalnych segregowanych?

Czy gmina może powierzyć prowadzenie PSZOK w pełnym zakresie wraz z zagospodarowaniem odpadów segregowanych, a spółka wskaże podwykonawcę – podmioty zagospodarowujące poszczególne frakcje odpadów komunalnych segregowanych?

Czy gmina może zlecić spółce tylko czynności, które spółka wykona samodzielnie (tj. odbiór, transport), a zagospodarowanie poszczególnych frakcji odpadów gminna powinna zlecić w ramach odrębnego postępowania o udzielnie zamówienia publicznego?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX