W formie jakiego aktu prawnego powinno nastąpić założenie gminnej ewidencji zabytków?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kosicki Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 19 lutego 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z 18.03.2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz o zmianie niektórych innych ustaw - dalej ustawa zmieniająca, w terminie 3 lat od dnia wejścia w życie tej ustawy Generalny Konserwator Zabytków i wojewódzcy konserwatorzy zabytków założą odpowiednio krajową i wojewódzką ewidencję zabytków. Natomiast w terminie 2 lat od dnia przekazania przez wojewódzkiego konserwatora zabytków wykazu zabytków, o którym mowa w art. 7 ustawy zmieniającej, wójt (burmistrz, prezydent miasta) założy gminną ewidencję zabytków.

W jaki formalny sposób wójt (burmistrz, prezydent miasta) miał w ówczesnym czasie założyć gminną ewidencję zabytków?

Czy wykonanie i uzgodnienie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków kart zabytków, a następnie wprowadzenie wykazu tychże zabytków do Gminnego Programu Ochrony Zabytków może być potraktowane jako właściwe założenie gminnej ewidencji zabytków?

Czy założenie gminnej ewidencji zabytków może być dokonane tylko poprzez wydanie przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) zarządzenia w sprawie przyjęcia gminnej ewidencji zabytków? Jeśli tak, to z jakiego przepisu prawa to wynika?

Jeśli takowe zarządzenie nie było wydane, czy gminna ewidencja zabytków została założona? Jeśli zarządzenie ws. przyjęcia gminnej ewidencji zabytków nie zostało wydane, to w jaki formalny sposób można wyłączyć obiekty z gminnej ewidencji zabytków lub włączyć do gminnej ewidencji zabytków nowe zabytki?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX