Na jakiej podstawie można uznać, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 3 października 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Podatnik zakupił pojazd samochodowy do 3,5 tony (bus dostawczy, 1 rząd siedzeń). Zgodnie z ustawą z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej u.p.t.u. jest to pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony. W art. 90b ust. 1 u.p.t.u. zawarto przepis dot. korekty podatku VAT w okresie 60 miesięcy dla pojazdów, o których mowa w art. art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a u.p.t.u. (czyli pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej).

W ust. 2 tego artykułu jest wzmianka, że w przypadku sprzedaży pojazdu w okresie korekty 60 miesięcy (o którym to okresie mowa w ust. 1) dokonana zostanie sprzedaż pojazdu, należy dokonać korekty. Zgodnie z przepisami u.p.t.u. jak i przepisami o ruchu drogowym, bus, o którym mowa na wstępie, jest pojazdem samochodowym poniżej 3,5 tony, jednocześnie jest pojazdem użytkowanym wyłącznie w celach prowadzonej działalności (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a u.p.t.u.).

Czy art. 90b ust. 2 u.p.t.u. należy rozumieć tak, że zastosowanie korekty przy sprzedaży odnosi się wyłącznie do sytuacji zaistniałej w ust. 1 (czyli zmiana wykorzystania pojazdu), a zatem w przedmiotowej sprawie w ogóle nie wystąpi potrzeba korekty, gdyż na mocy art. 86a ust. 4 pkt 2 u.p.t.u. konstrukcja pojazdów wyklucza ich użytkowanie do celów prywatnych?

Ponadto art. 86a ust. 9 pkt 1 u.p.t.u. wskazuje jasno, że w przypadku 1 rzędu siedzeń i oddzielnej części załadunkowej mowa o pojeździe z ust. 4 pkt 2. Zaznacza się, że ani w karcie pojazdu, ani w dowodzie rejestracyjnym nie ma informacji o ilości rzędów siedzeń.

Na jakiej podstawie można zatem stwierdzić, że w zakresie takiego busa można zastosować powyższy przepis - podkreślić należy, że bus z 1 rzędem siedzeń nie wyklucza jego użytkowania do celów prywatnych i nie musi to być skala nieistotna.

Praktyka pokazuje, że przy sprzedaży takich pojazdów nie dokonuje się korekty VAT, niemniej interesuje nas prawidłowa wykładnia przytoczonych przepisów oraz informacja, na podstawie jakiego dokumentu przy przedmiotowym pojeździe można uznać, że jest on 1-rzędowy.

Czy wystarczy umowa ze specyfikacją?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX